Skuffet over norske tall: Slik skal Telenor få skuten på rett kjøl

Én av tre Telenor-kunder har ikke smarttelefon. Norgessjefen har planen klar for å friste dem og resten av kundene til å bli enda mer lønnsomme.

- DET GÅR I BØLGER: Telenor Norge-sjef Berit Svendsen har planen klar for å tjene mer penger på hver kunde etter et skuffende tredje kvartal.
Publisert: Publisert:

- 2013 har vist seg å være litt vanskeligere med tanke på å følge trendene. Nå må vi gjøre noen endringer for å komme inn i neste bølge av mobildatautviklingen.

- Vi må evne å få kundene til å betale enda mer for den datakapasiteten de ønsker å bruke, sier administrerende direktør Berit Svendsen i Telenor Norge.

E24 treffer Svendsen sammen med finansdirektør Gyrid Skalleberg Ingerø etter at Telenor-konsernet presenterte sine resultater for tredje kvartal.

Mens konsernsjef Jon Fredrik Baksaas tidligere har skrytt av den norske virksomheten, gjorde han torsdag det klart flere ganger at resultatene må bli bedre:

- Veksten i omsetningen var ikke som ventet, og vi må sikre at vi kan ha sunn avkastning på de høye nettverksinvesteringer (...) Å tjene penger på mobildata og investeringene forblir en topp prioritet i den norske virksomheten, sa Baksaas.

Sjekk faktaboksen for Telenor-tallene!

Tre trinn mot bedring

Telenor Norge hadde gode dager i fjor etter at selskapet på tampen av 2011 gikk over til såkalte pakkeabonnement, der ringeminutter, sms og mobildata blir pakket sammen.

I 2013 er de store gevinstene forsvunnet, men Berit Svendsen mener ikke at kvartalstallene indikerer en langsiktig trend.

LES OGSÅ: Telenor: - Vi har betalt, og da vil vi ha pølsen

- Dette går i bølger, sier Telenor-sjefen, og peker på at trafikkveksten i mobilnettet i tredje kvartal var 70 prosent over forrige periode.

- Det er fantastisk å være i et marked med en sånn etterspørselsvekst, og det er opp til oss nå å få litt mer ut av de investeringene vi gjør, legger hun til.

Tre grep

Telenor-sjefen peker på tre grep som skal løfte Telenors norske resultater fremover:

  • 33 prosent av Telenors kunder i Norge har ikke smarttelefon. Ettersom smarttelefonene generer langt større inntekter planlegger Berit Svendsen å utnytte dette potensialet: - Med en gang man får en sånn i hendene begynner man jo å bruke den til å gå på nett, YouTube, Twitter, sier hun.
  • Telenor skal fortsette satsingen på nye tjenester og teknologier som skaper konkurransefordeler mot konkurrentene. Blant annet skal en ny skyløsning (lagring på nettet) lanseres på nyåret sammen med antivirusløsninger for mobilkundene.
  • Telekiosken-kjeden som Telenor har kjøpt, skal omdøpes til Telenor-butikker og skal bli ett av de viktigste kontaktpunktene for å få kundene til å bruke det nye supernettet 4G og nye tjenester mer.

Nye butikker

Telenor-toppene kan ikke understreke nok hvor viktige de snaue 100 nye Telenor-butikkene blir.

Telenor hadde før kjøpet seks egne Telenor-butikker, og også Telenors erkerivaler Netcom (Teliasonera) og Tele2 har satset tungt på egne butikker for å komme tettere på kundene.

- Re-brandingen (omdøpingen, journ. anm.) skal vi gjøre i første kvartal, og blir kjempeviktig for oss med plasseringer midt i alle kjøpesentrene. Både for de som ikke har eller ønsker å få seg smarttelefon, og for de som trenger hjelp til å komme i gang, sier Svendsen og skyter inn:

- Vi skal ta hånd om kundene som trenger veiledning, og denne serviceposisjonen tror jeg vi kan ta mye tydeligere enn vi har gjort hittil.

Fart skal koste

En av Telenors viktigste strategier for å få avkastning på milliardinvesteringer i mobilnettet, er å hente ut betalingsvilligheten til kundene gjennom å ta betalt for høyere fart.

Selv om Telenor i konkurransen mot de andre tidligere i år økte datamengden som følger med abonnementene, så mener selskapet at man på sikt vil klare å få kundene til å klatre oppover abonnementsstigen.

Det å spille på høy fart i mobilnettet blir også viktig i konkurransen om kundene.

- Vi ser for oss at hastighet i mobilnettet blir en svært viktig differentiator. Vi ser allerede i dag at kundene må opp på Large- eller XL-pakkene for å få tilgang til 20 og 40 megabit per sekund. Så sluttbrukerkundene må allerede betale mer for mer fart, sier Svendsen.

Sprer ordet om 4G

Telenor-sjefen mener de også må bli enda bedre på å synliggjøre hvilken opplevelse kundene får av Telenors milliardinvesteringer i det nye 4G-nettet.

- Mange av kundene våre er ennå ikke klar over fordelene 4G gir. Jeg tror vi må fortsette å fortelle markedet over den fantastiske hastigheten man oppnår med 4G.

- Alle smarttelefonene som selges nå støtter 4G, det hjelper også, legger hun til.

Finansdirektøren i Telenor Norge legger til også ressursutnyttelsen i nettet blir bedre ved at flere kobler seg over på 4G.

- Det er veldig riktig for oss å gjøre de investeringene vi gjør i 4G, fordi det avhjelper trafikken i 3G-nettet. Det er ekstremt viktig for oss, sier finansdirektør Ingerø.

Svensk skryt

På kvartalspresentasjonen torsdag trakk konsernsjef Jon Fredrik Baksaas frem Telenors svenske virksomhet som årets suksesshistorie.

- Sverige har funnet en bedre balanse mellom nettverksinvesteringer og inntekter med tanke på mobildata, men i fjor var det omvendt, sa Baksaas om forholdet mellom Norge og Sverige i Telenor.

Selv om det er forskjeller mellom Telenors posisjon i det norske og svenske markedet, er det liten tvil om at man følger nøye med på årets suksess i Sverige.

- I Sverige har de vært flinke til å komme opp med nye innovasjoner som for eksempel datapakker som kan deles mellom familiemedlemmer, sier Svendsen.

Finansdirektør Gyrid Ingerø forteller at de også har døpt om og omorganisert datapakkene i det svenske markedet.

- Svenskene bruker veldig mye mer data enn oss nordmenn. De er ett hakk foran med tanke på at befolkningen er mer mottagelige for akkurat det, sier Ingerø.

Les også

Telenor melder om resultathoppTelenor-sjef skal lede 800 mobiloperatørerTelenor slakter Teletilsynets millionbot: - Bærer preg av hastverksarbeidTelenor kjøper Tele2- virksomhet i SverigeRuller ut 3G i BangladeshRekordbot til Telenor

Publisert:
Gå til e24.no