Sterkt iskremsalg løfter Tine-resultatet
Meierikjempen Tine økte overskuddet med nesten 100 millioner kroner.
Iskremsugne nordmenn bidro til resultathopp for meierikjempen Tine i årets annet kvartal.
Tine økte overskuddet med nesten 100 millioner kroner sammenlignet med annet kvartal i fjor.
Selskapet kan vise til et resultat før skatt på 382 millioner kroner i annet kvartal, mot 291 millioner kroner i samme periode året før.
Tine peker blant annet på et sterkt iskremsalg hos datterselskapet Diplom-Is på forsommeren når resultatfremgangen forklares.
«Diplom-Is hadde en god økning i både salgsinntekter og driftsresultat i annet kvartel i forhold til samme periode i 2013. For første halvår endte driftsresultatet klart over fjoråret. Dette skyldes i hovedsak godt salg og realisering av effektivitetsprosjekter», skriver Tine i kvartalsrapporten.
Tine skriver også at «omstillingskostnader tilknyttet nedleggelsen av fabrikken i Brevik» tynget fjorårets regnskap.
Selskapet økte inntektene til 5,255 milliarder kroner i annet kvartal, mot 5,019 milliarder kroner i samme periode i fjor.
Tine har økt prisene sine to ganger i år
Tine mener også å se positiv utvikling i sitt forbedringsprosjekt kalt Styrk, og trekker blant annet frem at kostnadene ved driften av selskapets nye anlegg var mellom 70 og 80 millioner kroner lavere enn i første halvår i fjor.
Les også: