Dolphin: Fikk beskjed om kanselleringen etter børs i går

Dolphin opplyser at varselet om terminering av charterkontraktene for «Sanco Swift» og «Sanco Sword» kom svært raskt på selskapet. Skipseier Sanco mener termineringen var noe de ble enige om i felleskap.

ETTERTRAKTET: Dolphin mister seismikkskipet «Sanco Sword» til Petroleum Geo-services.

Publisert:

Seismikkselskapet Dolphin er blant dagens tapere på Oslo Børs. Aksjen faller 40,7 prosent til 0,32 kroner per aksje etter at selskapet på morgenkvisten meldte om kanselleringen av charterkontraktene for skipene «Sanco Swift» og «Sanco Sword».

Selskapet skriver i en børsmelding at de nå evaluerer gyldigheten og effekten av varselet i lys av de vanskelige markedsforholdene innen seismikk.

Les også

Seismikktoppene tror flere skip må i opplag

Finansdirektør Erik Hokholt i Dolphin forteller at de fikk saken i fanget med svært kort frist. Tidspresset skyldes at skipene skal overtas av Petroleum Geo-services, som har rapportert i dag (les mer om dette i egen boks).

– Dette kom raskt på oss, og vi har ikke fått nok tid til å evaluere. Man kan ikke forvente at vi på så kort basis skal se på alle implikasjoner. Vi fikk beskjeden etter børs i går, med tid frem til mandag for å evaluere og ha dialog med Sanco, sier han til E24.

Dolphin rapporterer om fem dager, og Hokholt henviser til dette for mer informasjon om dialogen mellom selskapene, betalingshistorikk og konsekvenser for selskapet, samt stauts på de fire gjenværende skipene.

– Kan virke positivt

Han minner imidlertid om at nyheten ikke nødvendigvis er negativ for Dolphin.

– Dette kan virke positivt for Dolphin, som blir kvitt store leieforpliktelser. Det avhenger av markedssynet fremover, tror man på et labert marked fremover er det positivt for Dolphin, sier han.

Les også

Rammes av oljebremsen: Kongsberg Maritime kutter 200 årsverk

Han peker på at de to skipene skal erstatte eksisterende kapasitet hos PGS. Dette betyr at det totalt blir færre skip i markedet.

Han kommer også med et lite stikk.

– Det er bemerkelsesverdig at de går over til konvensjonell tonnasje, når de tidligere har gitt så sterkt uttrykk for fortrinnet til Ramform-båtene, sier han.

– Har hatt dødtid

Dolphin er blant seismikkaktørene som for alvor har fått merke lavere investeringsvilje og kutt i oljeselskapenes letebudsjetter. Det var en bekymret konsernsjef Atle Jacobsen E24 møtte under Paretos oljekonferanse tidligere i høst.

Siden den gang har imidlertid ledelsen tatt grep.

Les også

DNB forventer økte tap på utlån i tiden fremover

Den 5. oktober meldte selskapet at de både hadde fått styrket likviditeten og redusert kostnadsbasen gjennom forbedrede vilkår på to lån, gunstigere vilkår for flåten og en ny bankfasilitet.

I denne runden var Sanco blant deltagerne. Leietiden for «Sanco Swift» og «Sanco Sword» ble da forlenget, samtidig som dagratene ble redusert. I den forbindelse sa Ivar Slettevoll til Dagens Næringsliv at han var «rimelig godt fornøyd med denne løsningen».

– Hva har endret seg siden den gang?

– Nei, det er ikke så mye som har endret seg. Båtene har hatt litt dødtid og vi fant sammen med dem ut at dette var fornuftig, sier administrerende direktør Ivar Slettevoll i Sanco Shipping.

Slettevoll mener for øvrig at termineringen er noe selskapene sammen har kommet frem til.

– Bakgrunnen er det vanskelige seismikkmarkedet som er nå. Dermed ble vi i felleskap enige om å gå til et slikt skritt, sier Slettevoll.

Les også

Seismikktoppene tror flere skip må i opplag

Les også

– Tror aksjen skal vesentlig mer ned

Les også

Norske seismikkselskaper kan bli kvitt en brysom konkurrent

Her kan du lese mer om