Kreditorene gir Olympic Shipping nytt pusterom

Offshorerederiet slipper å betale avdrag på lånene sine ut måneden.

REDNINGSOPERASJON: Ledelsen i Olympic Shipping, med eier og konsernsjef Stig Remøy i spissen, jobber intenst med å finne en økonomisk plan for å redde offshorerederiet. Her er Olympic Progress, som ligger i opplag, avbildet.

Foto: Hallgeir Vågenes VG
  • Marius Lorentzen
  • Geir Molnes
Publisert:,

Olympic Shipping er ett av de mange offshorerederiene som sliter med økonomiske problemer om dagen.

Som E24 har skrevet, sliter rederiet med å betjene gjelden fordi inntektene ikke lenger er høye nok til å dekke renter og avdrag på sikt. Resultatet er at kassen blir tømt i hurtig tempo.

I juli fikk rederiet en såkalt «stand-still»-avtale på plass med kreditorene som varte frem til 16. september. En slik avtale innebærer at rederiet ikke må betale avdrag, men kun renter, på lånene sine mens partene forsøker å finne en langsiktig løsning.

Mandag melder rederiet at de nå har blitt enige med kreditorene i de pantsikrede lånene om at «stand-still»-avtalen forlenges til 30. september.

Olympic har hyret inn Fearnley Securities, EY (Ernst & Young) og advokatfirmaet Wiersholm for å bistå dem med refinansieringsplanen.

– Utover børsmeldingen kan jeg kommentere at det er fin dialog og vi forventer å få en god og langsiktig løsning for selskapet, sier John Arne Winsnes, viseadministrerende direktør i Olympic Shipping, i en kort kommentar til E24.

I regnskapet kommer det frem at rederiet måtte ut med 114,1 millioner kroner i renteutgifter i første halvår, mens det ble brukt 55,1 millioner på å nedbetale gjeld. Med «stand-still»-avtalen slipper rederiet avdragene, men må fortsatt ut med rentene.

Med 204 millioner kroner på konto ved utgangen av juni og en drift som gir mindre netto kontanter inn på konto enn det rederiet må betale i renter, er man derfor nødt til å finne en løsning med kreditorene raskt. Rederiet har også lånevilkår som krever at de har minst 100 millioner fritt tilgjengelig på konto til enhver tid.

Les også

Olympic Shipping kan misligholde gjelden innen året er omme

Forventer et «vellykket resultat»

I børsmeldingen skriver rederiet at målet med forhandlingene er å bli enige om en ny nedbetalingsprofil med kreditorene, altså at selskapet får endret summen og tidspunktene for avdrag og eventuelt rentenivå, slik at de klarer å betjene gjelden med dagens inntekter.

– Prosessen fortsetter. For å gi mer tid til å sikre en langsiktig løsning til fordel for alle parter, har selskapet og sikrede långivere blitt enige om å utvide «stand-still»-avtalen til og med 30. september, skriver selskapet.

EIER: Stig Remøy (avbildet) kontrollerer drøyt 90 prosent av aksjene i Olympic Shipping og sitter både som konsernsjef og styreleder. Broren Åge Remøy, sitter som sjef i Rem Offshore, som ble raidet av Aker og Solstad Offshore da de forsøkte å få gjennom en refinansiering før sommeren.

Foto: Hallgeir Vågenes VG

Avtalen innebærer at rederiet fortsetter å betale renter til alle kreditorer, inkludert banker og obligasjonseiere, i bytte mot at alle forfall og avdragsfrister skyves på.

– I påvente av et vellykket resultat (...) vil konsernet fortsette normal drift på alle måter, ved å opprettholde det høyeste servicenivået til alle kunder og ved å fortsette å betale all leverandørgjeld. Likviditeten i konsernet forblir stabil i denne kommende perioden i påvente av en endret finansieringsavtale, skriver selskapet.

Leverandørgjelden som rederiet viser til var ifølge regnskapet på 84,9 millioner kroner ved utgangen av juni.

Milliardgjeld

Årsaken til at Olympic Shipping har havnet i et økonomisk uføre som så mange andre offshorerederier, riggselskaper og andre aktører eksponert mot oljenæringen er todelt. Den ene delen er markedet og den andre gjelden.

Mange norske offshorerederier hadde svært gode tider i mange år da oljeprisen var høy og oljeselskapene drev med skyhøyt tempo både i Norge og utlandet. Mange av rederiene ekspanderte kraftig og lånte penger for å bygge mange nye og avanserte skip.

Når oljeprisen falt og oljeselskapene strammet kraftig inn på kort tid resulterte det i langt færre oppdrag og et kraftig fall i ratene (leieprisene) for blant annet offshorebåtene og riggeierne.

Som E24 skrev søndag har denne kombinasjonen gjort at Olympic de siste to årene har måttet hente store summer fra kontantbeholdningen sin.

Selskapet brukte 611,5 av 886,1 millioner kroner de hadde tilgjengelig i kontanter i 2015, og i første halvår i år brukte de ytterligere 75 millioner.

Ved utgangen av andre kvartal hadde Olympic en kontantbeholdning på 204 millioner, samtidig som de to obligasjonslånene til selskapet på 300 og 500 millioner kroner har et vilkår om at rederiet må ha minst 100 millioner kroner i fri kontantbeholdning tilgjengelig til enhver tid.

Rederiet har en avansert flåte bestående av 22 skip, pluss ett skip under management. Ved utgangen av juni var fem av disse i opplag. Skipene var bokført til 7,5 milliarder kroner. Samtidig er gjelden på totalt 5,9 milliarder.

Av dette er 4,9 milliarder langsiktig gjeld (med forfall over ett år frem i tid), mens 1,0 milliard er kortsiktig gjeld med forfall innen neste sommer. I den kortsiktige gjelden er det bokført 771,6 millioner kroner i pantsikret gjeld, altså lån på skipene, som har forfall innen neste sommer.

Les også

Klokken tikker for Olympic Shipping

Les også

Seismikk-kjempen TGS er klar for nye «kupp»

Les også

180 mister jobben i Dolphin Drilling

Her kan du lese mer om

  1. Olympic Subsea
  2. Oljebransjen
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Klokken tikker for Olympic Shipping

  2. Olympic Shipping får forlenget pusterom

  3. Lokale investorer vil redde Olympic Shipping

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Olympic reddet fra konkurs, men 80 mister jobben

  6. 60 må gå i kriserammede Olympic