Ekspert etter konkursen: – Tror ikke Brødboksen vil bli solgt videre

Etter konkursen i Brødboksen håper bostyrer å selge selskapet videre, det mener Sigmund Festøy kan bli svært vanskelig. 

MATHANDEL-EKSPERT: Dagligvareekspert Sigmund Festøy i Plot tror ikke det vil komme nye utfordrere i vakuumet etter at aktører som Brødboksen og Marked.no la ned driften.

Foto: VG/PLOT
Publisert:,

– Jeg klarer ikke se noen industrielle aktører som tar dette videre, heller ikke hovedkonkurrenten Morgenlevering.no, sier Festøy som er dagligvareekspert i konsulentselskapet Plot.

I ukene før konkursen jobbet gründer i Brødboksen Arnulf Refsnes for at selskapet skulle finne seg en større industriell partner, en kamp som ble fatal for selskapet han startet i 2014.

Nå klamrer bostyrer seg til håpet om at noen vil kjøpe boet etter selskapet.

– Det eneste som er verdifullt er kundelistene, og de tror jeg kun er interessante for Morgenlevering.no, forklarer Festøy.

Selskapet leverte brød, melk og juice på døren til om lag 65.000 kunder i Oslo-området, Stavanger og Trondheim.

Vanskelig fra start

Det er ingen tvil om at mat på nett er vanskelig. Det er kun få uker siden Marked.no også slapp opp for penger, og Stein Erik Hagen mente at mataktørene på nett generelt har undervurdert markedet.

Festøy mener Brødboksen posisjonerte seg for konkurs allerede fra start.

– Brødboksen var posisjonert for frokost, og med små ordrestørrelser og lav inntjening per leveranse var dette vanskelig helt fra starten av, sier Festøy.

Handelsekspert i Varde Hartmark, Reidar Mueller, mener på sin side at det kunne gått rundt – også for Brødboksen.

– Jeg tror nok at det er et marked der for den rette aktøren, men markedet er nok fortsatt litt umodent. Men i de store byene burde det være mulig å drive med lønnsom hjemlevering av bakervarer. Folk ønsker seg mer fritid, så behovet er nok der, sier Mueller.

Han mener det vi ser i Brødboksens tilfelle er et klassisk eksempel på en situasjon der en oppstartsbedrift har undervurdert kostnadene av å etablere seg.

– Mistet troen på konseptet

Festøy mener selskapet ikke lenger hadde troen på konseptet.

– I denne bransjen må man enten ha en underliggende lønnsomhet, eller en plan på når man skal bli lønnsomme. I Brødboksens tilfelle tror jeg man har mistet troen på at man kan bli lønnsomme, sier han og legger til.

– Det er jo vemodig for bransjen som trengte konkurransen som igjen skapte omtalte, sier Festøy og referer spesielt til Morgenlevering.no som er eid av Schibsted og Amedia.

Les også

Hagen: – Mataktørene på nett har undervurdert markedet

Markedet for mathandel på nett begynner å bli snevert, og av de store aktørene er det kun to – Norgesgruppen og Kolonial.no som er klart størst med rundt 800 millioner kroner i omsetning i 2017.

I tillegg har man også Brandhub, selskapet som eier Adams Matkasse og Godt Levert som i 2017 for første gang var lønnsomme, men som har stagnert på en omsetning på rundt 728,7 millioner kroner.

Mueller mener det er på tide at markedet modnes.

– Foreløpig er det overraskende at vi ikke ser en aktør som har tatt tydelig lederskap i dette markedet. Tiden er inne for å evaluere hva som skal til for at dette er bærekraftig over tid, sier Mueller.

Festøy sier han tror tiden for nye friske aktører for dagligvaremarkedet på nett er over.

– Jeg tror ikke det kommer noen umiddelbare utfordrere til dagens marked for mathandel på nett. Det kommer nok bare enkelte nisjesteder, sier han.