Amerikanske myndigheter gransker Facebook

Facebook-aksjen falt ytterligere etter melding om gransking.

Foto: Oli Scarff AFP
Publisert:,

Amerikanske Federal Trade Commission varsler at de åpner en gransking av måten Facebook har håndtert brukerdata på.

Aksjen faller 5,08 prosent mandag ettermiddag.

I pressemeldingen fra Federal Trade Commission at de er fullt forpliktet til å ivareta privatlivet til amerikanske forbrukere - og at de vil bruke alle sine ressurser for å få klarhet i hva som har skjedd i denne saken.

«Svært alvorlig»

«FTC tar den siste tids nyhetssaker svært alvorlig, og er betydelig bekymret over praksisen med å ivareta sensitive opplysninger hos Facebook. I dag bekrefter FTC at vi åpner en ikke-offentlig gransking av disse forholdene», skriver myndigheten i pressemeldingen.

Dermed starter denne uken like ille for Facebook som den forrige.

Marerittuke

Marerittuken for det sosiale mediet sendte aksjen ned 13,9 prosent – det største fallet siden sommeren 2012, ifølge CNBC.

1. februar stengte Facebook-aksjen på 193,09 dollar - den høyeste kursen aksjen har stengt på noensinne. Siden den gang har det vært mer motgang enn medgang for Mark Zuckerberg.

Klokken 17.20 er aksjen verdt 149,43 dollar, etter at amerikanske myndigheter har varslet at de vil se nærmere på hvordan Facebook har håndtert dataene til kundene.

Så langt i dag er aksjen ned hele 6,02 prosent, og siden toppstengingen 1. februar har aksjen falt hele 22,6 prosent.

Problemene startet da det ble kjent at brukerinformasjonen til 50 millioner brukere skal ha kommet på avveie etter å ha blitt delt med analyseselskapet Cambridge Analytica.

Ifølge New York Times ble deretter informasjonen brukt i målrettet reklame for å påvirke velgerne, blant annet i det amerikanske presidentvalget.

Både i USA og Storbritannia etterforskes saken, og her hjemme følger Datatilsynet med.

Advarer om milliardtap

Om skandalen fører til strengere reguleringer, eller bruken av sosiale medier avtar, kan den reklamebaserte forretningsmodellen til Facebook komme under press.

Ifølge Reuters utgjorde nettopp reklameinntekter det aller meste av Facebook samlede inntekter på nærmere 41 milliarder dollar i fjor.

Les også

Datatilsynet om Facebook-skandalen: – Vi følger absolutt med

Les også

Facebooks marerittuke: 80 milliarder av Zuckerbergs formue blåst bort

Les også

Zuckerberg kalles inn på teppet av Kongressen

Her kan du lese mer om