Spotify verdsettes til 232 mrd.

Den svenske strømmetjenesten Spotify suste opp 26 prosent ved notering på New York-børsen, etter stor usikkerhet om verdsettingen av aksjen.

TIL BØRSEN: Svenske Spotify noteres på New York-børsen tirsdag. På forhånd var det stor usikkerhet om verdsettelsen av selskapets 177 millioner aksjer. New York Stock Exchange satte på forhånd referanseprisen til 132 dollar per aksje. Grunnleggerne Daniel Ek og Martin Lorentzon er de største aksjonærene i selskapet.

Foto: Spencer Platt AFP
  • Kjetil Malkenes Hovland
Publisert:

Det var stor spenning knyttet til tirsdagens børsnotering av Spotify i New York.

På forhånd var strømmetjenestens verdi anslått til rundt 23,4 milliarder dollar, etter at New York-børsen satte referanseprisen til 132 dollar per aksje.

Da handelen startet, ble Spotify-aksjen omsatt til 165 dollar. Det gir en total verdi på 29,5 milliarder dollar, eller 232 milliarder kroner.

Eksperter hadde på forhånd spådd at det kunne bli en ujevn start på børsen, fordi selskapet har valgt en uvanlig form for notering, uten banker som garantister i prosessen.

Selskapet trenger nemlig ikke mer penger, og har valgt å gjøre en såkalt direktenotering, hvor det bare åpnes for handel med selskapets drøye 177 millioner eksisterende aksjer uten at noen nye aksjer utstedes.

Les mer: Spotify før børsnotering: – Aksjekursen kan falle mye og fort

Andre teknologiselskaper følger trolig nøye med for å se om denne måten å gjøre det på kan være noe for dem, skriver CNBC. Både Uber og Lyft kan være aktuelle, ifølge nettstedet.

Ville motvirke pirater

Børsnoteringen av Spotify skjer 10 år etter oppstarten. Selskapet bel etablert i en periode hvor piratkopiering av musikk var utbredt og platebransjen var i trøbbel.

De globale plateselskapenes inntekter falt ifølge Spotify fra 23,8 milliarder dollar i 1999 til 16,9 milliarder dollar i 2008.

– Musikk var for viktig for meg til å la piratvirksomhet ødelegge industrien, skriver Spotifys konsernsjef Daniel Ek i prospektet for børsnoteringen.

Han etablerte strømmetjenesten Spotify for å motvirke denne trenden, ved at folk kunne få tilgang til musikk via internett for en billig penge eller mot å høre på reklamer, samtidig som artistene fikk betalt for musikken sin.

Ti år senere har det Luxemburg-registrerte selskapet blitt verdens største strømmetjeneste, tross økende konkurranse fra giganter som Apple og Amazon.

Les også

Spotify før børsnotering: – Aksjekursen kan falle mye og fort

Økende tap

Men til tross for stadig vekst i antallet brukere og inntekter, har Spotify gått med store og økende tap.

Resultatet etter skatt var på minus 230 millioner euro i 2015, minus 539 millioner euro i 2016 og 1,24 milliarder euro i 2017.

Ifølge prospektet for selskapets børsnotering er årsaken til milliardtapene det at selskapet har måttet skaffe seg lisenser til musikken det tilbyr, betale royalties til plateselskaper, utgivere og andre rettighetshavere.

– Vi kan ikke garantere dere at vi vil generere tilstrekkelig omsetning fra salget av vår betalingstjeneste og reklame fra den reklamefinansierte tjenesten til å motvirke kostnaden for innholdet vårt og disse royalty-utgiftene, skriver Spotify i prospektet.

Les også

Spotify varsler nytt milliardtap i år

Banker Apple Music

Med børsnoteringen tirsdag håper selskapet å bli enda mer synlig og vokse videre. Spotify peker på at det ifølge International Telecom Union er 3,6 milliarder internettbrukere i verden, og sier at strømmemarkedet fortsatt er i en tidlig fase.

Selskapet tilbyr nå tjenester til 159 millioner månedlige brukere i 61 land, med 71 millioner betalende abonnenter og resten reklamefinansierte. Ifølge Spotify selv er antallet abonnenter det dobbelte av den største konkurrenten, Apple Music.

Europa er Spotifys største region med 37 prosent av brukerne, men Nord-Amerika følger hakk i hæl med 32 prosent av brukerne. Over 60 prosent av brukerne er mellom 18 og 34 år.

Les også

Spotify-sjefen kan håve inn 15 mrd. på børsnoteringen

Kraftig økte inntekter

Strømmetjenesten har økt omsetningen kraftig de siste årene, fra 1,94 milliarder euro i 2015 til 2,95 milliarder euro i 2016 og 4,09 milliarder euro i 2017.

Spotify sa i forrige uke at det venter en omsetning på mellom 4,9 milliarder og 5,3 milliarder euro i 2018, ifølge Marketwatch.

Selskapet venter å ha mellom 198 millioner og 208 millioner aktive månedlige brukere mot slutten av året, inkludert både betalende brukere og gratisbrukere.

Spotifys forretningsmodell er basert på forskjellige inntektsformer: det ene er reklamefrie abonnementer, og det andre er en reklamefinansiert gratistjeneste.

Mot slutten av 2018 venter Spotify å ha mellom 92 millioner og 96 millioner betalende abonnenter.

Artistene som lager musikken får typisk rundt 70 til 72,5 prosent av inntektene fra strømmetjenestene, ifølge Billboard.

Grunnleggerne er også storeiere

Spotifys største eiere per i dag er de to grunnleggerne Daniel Ek (35) med 25,7 prosent av aksjene og Martin Lorentzon (48) med 13,2 prosent av aksjene.

De to sitter også til sammen med 80,4 prosent av stemmerettighetene i selskapet.

Sony Music eier 5,7 prosent av aksjene, selskaper knyttet til TCV eier 5,4 prosent, Tiger Global eier 6,9 prosent og kinesiske Tencent eier 7,5 prosent, ifølge Spotify.

Her kan du lese mer om

  1. Børsnotering
  2. Spotify
  3. Apple
  4. Amazon
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Plateselskap gikk med på et eksperiment i 2008: Nå har Spotify 175 millioner aktive brukere

  2. Spotify før børsnotering: – Aksjekursen kan falle mye og fort

  3. Spotify – enda verre enn Snap og Twitter

  4. Annonsørinnhold

  5. Spotify økte antallet abonnenter – tapte mindre enn ventet

  6. Sony med milliardfortjeneste etter Spotify-notering