Dreamliner-trøbbel kostet Kjos 216 mill.

Norwegian hadde store ekstrakostnader med lanseringen av langdistanseruter.

DREAMLINER: Norwegian mottok sin første 787 Dreamliner i Seattle, USA 27. juni 2013. Bildet er fra overrekkelsesmiddagen ved Boeing sin fabrikk i Everett. Norwegian-direktør Bjørn Kjos og selskapets styreleder Bjørn H. Kise.
Publisert:

Flyselskapet Norwegian vokste kraftig gjennom fjoråret og utvidet rutetilbudet betydelig. Dette ga selskapet totalt 20,7 millioner passasjerer og et overskudd på nærmere en halv milliard kroner.

Men i fjerde kvartal, som sesongmessig er den svakeste tremånedersperioden gjennom året, var ikke utviklingen like lystig.

Torsdag formiddag la selskapet frem tallene for periode oktober-desember, og disse viser et underskudd på 283 millioner kroner av en omsetning på 3.785 milliarder kroner.

Kostbar Dreamliner

Fjorårets store satsing fra selskapet - langdistanserutene - har vist seg å bli en kostbar affære for Norwegian.

Med splitter nye Boeing Dreamlinere etablerte selskapet ruter til både USA og Asia.

Oppstarten ble imidlertid preget av store innkjøringsproblemer.

For problemene sto i kø for Dreamliner-flyene fra Boeing, og begge de to første flyene ble satt på bakken i tur og orden for at flyprodusenten kunne gjennomføre vedlikehold- og utbedringsarbeider.

Dermed måtte Norwegian ty til innleide fly fra portugisiske HiFly.

Tilleggskostnadene ved å bruke erstatningsfly for Dreamliner og å betale kost og losji til «Kjos-faste» passasjerer har vært betydelige.

For hele 2013 oppgis det at trøbbelet har kostet 216 millioner kroner.

Problemene førte også til en storm av klager fra reisende som ikke kom seg frem i tide, og det var like før jul uttrykket «Kjos-fast» ble etablert.

- Vi opplevde betydelige og uforutsette kostnader som følge av oppstarten av langdistanseoperasjonen, med forsinkede leveranser og mange tekniske utfordringer, sier konsernsjef Bjørn Kjos.

Han legger til at lønnsomheten også ble påvirket av en svakere kronekurs.

- Det er imidlertid klart at vår forretningsmodell fungerer og at den er på linje med vår strategi. Kontantstrøm fra driften er veldig sterk. Vi har kuttet kostnader og lagt til ny kapasitet samtidig, som vi har beholdt kabinfaktoren, sier Kjos.

Kjos sier også at sterk konkurranse på enkelte av rutene påvirker prisnivået, men at Norwegian er «bedre utstyrt enn noensinne til å møte denne konkurransen».

Dette var ventet

Norwegians driftsresultat (EBITDA) endte på minus 40,8 millioner kroner, en svekkelse fra et driftsoverskudd på 53,3 millioner kroner i fjerde kvartal 2012.

I snitt ventet analytikerne i en undersøkelse fra Stocklink iMarkedet at Norwegian ville øke inntektene til 3.719 millioner kroner fra 3.105 millioner kroner i fjerde kvartal 2012, mens det var ventet et resultat før skatt på minus 346 millioner kroner.

Samtidig ventet analytikerne at driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA) falt fra 53 millioner kroner til minus 116 millioner. Driftsresultatet var ventet ned til minus 270 millioner kroner fra minus 51 millioner kroner.

Les også:

Grønt lys for Norwegians datterselskap i IrlandNorwegian tar 4 nye Dreamlinere i størrelse «Large»Venter røde tall for NorwegianMener Norwegians USA-ansettelser er en «gimmick»Ny Dreamliner-forsinkelse for NorwegianBoeing: - Norwegian har ikke hatt flere feil enn andreDette er Norwegians akutte redningsengelStorbank jekker ned NorwegianNye batteriproblemer med Dreamliner

Publisert:
Gå til e24.no