Ryanair når nye høyder med rekordresultat

Ryanair øker overskuddet med 13 prosent.

REKORDRESULTAT: Konsernsjef Michal O'Leary i Ryanair kan glede seg over gode øknomiske resultater.

GERARD JULIEN
Publisert:

Utskjelt og boikottet, men elsket av mange. Lavprisselskapet Ryanair fortsetter å tjene penger i bøtter og spann.

Det irske flyselskapet hadde et overskudd etter skatt på 569 millioner euro, som tilsvarer nesten 4,3 milliarder kroner, av en omsetning på 4,9 milliarder euro, fremgår det i selskapets årsrapport.

Det er en økning på 13 prosent sammenlignet med fjoråret. Det er Ryanairs hittil beste resultat, ifølge BBC.

Ryanair kan også slå i bordet med en økning i antall passasjerer på 5 prosent. Det betyr at 79,3 millioner passasjerer benyttet Ryanair i regnskapsåret som gikk fra 1. april i fjor til 31. mars i år.

Ryanair har på denne tiden økt rutenettet med 217 nye ruter, og har nå over 1.600 ruter.

Etter at resultatet ble offentliggjort har Ryanair-aksjen steget over 6 prosent på London-børsen.

Store drivstoffkostnader

Det gode årsresultatet kommer på tross av en betydelig økning i selskapets drivstoffutgifter.

LES OGSÅ: Kjos tror O'Leary kan organisere seg unna norsk lønn og lov

- Det å levere en økning i overskudet på 13 prosent og en trafikkvekst på fem prosent til tross for høye oljepriser gjennom en europeisk resesjon, er et vitnesbyrd om styrken til Ryanairs kostnadsmodell, sier Ryanair-sjef Micheal O'Leary, gjengitt i BBC.

Drivstoffutgiftene steg med nesten 2,2 milliarder kroner, og var på over 14 milliarder kroner. Drivstoffkostnadene tilsvarer 45 prosent av selskapets utgifter.

O'Leary advarer imidlertid om at veksten vil bli lavere det kommende året, hovedsakelig som følge av stadig økende oljepriser.

LES OGSÅ: O`Leary: - Stor økning i solgte flybilletter

O'Leary styrer skuta

Den kontroversielle toppsjefen, kjent for å skyte fra hoften i tide og utide, har styrt Ryanair-skuta i snart to tiår. I forrige uke uttalte O'Leary at han sannsynligvis vil sitte i minst fem år til, ifølge Bloomberg.

Årsaken er at han ønsker å styrke Ryanairs europeiske dominans.

(Saken fortsetter under bildet)

RYANAIR-KAPTEINEN: Den kontroversielle Ryanair-sjefen Michael O'Leary har uttalt at han ønsker å være toppsjef i lavprisselskapet i minst fem år til.

GERARD JULIEN

Europa fortsetter å være veldig attraktiv for Ryanairs fremtidige vekstplaner, ifølge finansdirektør Howard Millar.

- Vi ser enorme muligheter over hele Europa. Det er mye nedskjæringer som skjer, sier Millar til Bloomberg.

LES OGSÅ: Hjertesyke oppfordrer til Ryanair-boikott

Ambisiøse vekstplaner

I mars ble det kjent at Boeing la inn en ordre på kjøp av opptil 175 fly. Flyene vil bli levert mellom 2014 og 2018.

Ryanair ønsker også å vokse gjennom oppkjøp av konkurrenter.

I februar satte EU-kommisjonen ned foten da lavprisselskapet ønsket å kjøpe opp flyselskapet Air Lingus, et selskap der Ryanair allerede har en eierpost på 30 prosent.

Det var tredje gangen Ryanair forsøkte å kjøpe Air Lingus.

LES OGSÅ: Ryanair-sjefen: – Frivillig å jobbe hos oss

O'Leary sa den gang at avgjørelsen var «bisarr», og at det var «nok en politisk motivert avgjørelse av Europas konkurranseautoritet».

Utskjelt flyselskap

Selskapet har i lang tid blitt utskjelt for måten de behandler sine ansatte på, og er blitt anklaget for å drive med sosial dumping.

I april ble det kjent at den tidligere Ryanair-flyvertinnen Alessandra Cocca går til sak mot det irske selskapet etter at hun ble sagt opp kort tid før den ett år lange prøvetiden gikk ut.

– Dette har ikke noe med sosial dumping å gjøre. Dette er en slavekontrakt, sa nestleder Vegard Einan i Parat om betingelsene for kabinpersonalet som Ryanair leier inn.

Parat bidrar juridisk til søksmålet.

Ryanair har slaktet søksmålet som de mener bygger på grunnløse påstander.

– Det vil aldri skje at vi blir nødt til å møte for noen norsk domstol. Saken vil bli avvist. Anklagene mot oss er uten rot i virkeligheten, og dessuten er det hevet over tvil at vi og våre ansatte må forholde oss til irske lover og regler også ved vår base på Rygge i Norge, sa O'Leary om søksmålet.

Radikale forslag

Ryanair er kjent for å gjøre «alt» for å holde kostnadene nede.

O'Leary har tidligere kommet med flere kontroversielle forslag som kan gjøre flyreiser billigere.

Han er foreslått kun én pilot i cockpiten, med én opplært kabinansatt som kan lande flyet i tilfelle krise.

LES OGSÅ: Ryanair får ikke overta Aer Lingus

O'Leary har også tatt til orde for at ståplasser på fly, som i trikker og busser, vil kunne redusere kostnadene.

Videre vil det være kostnadseffektivt om passasjerene bærer bagasjen selv, har O'Leary uttalt.

LES OGSÅ: