Rema 1000 fosser frem i Danmark

Rema 1000 er «bestevenn» med danske Carlsberg, og danske forbrukere ser ut til å bli bedre og bedre venner med Rema 1000.

DANSK FAVORITT: Mange nordmenn har vært kritiske til Rema 1000 den siste tiden, men dagligvarekjeden tar stadig større andeler i det danske markedet.
  • Eirik Amb Nysveen
Publisert:

Starten på 2017 har vært turbulent for Rema 1000 i Norge. Status etter januar, med lansering av appen Æ og den mye omtalte bestevenn-strategien, var at Rema 1000 hverken hadde organisk- eller sammenlignbar vekst, eller økning av markedsandelene.

Men på motsatt side av Skagerak har lavpriskjeden vind i seilene, skriver Berlingske Business.

I 2016 omsatte selskapet for 12,3 milliarder danske kroner, en økning fra 11,4 milliarder i 2015 ifølge tall fra selskapets årsregnskap.

Nest størst

Med en økt omsetning på 8,2 prosent er Rema 1000 fjorårets store vinner i det danske dagligvaremarkedet, og selskapet har gjennom de siste seks årene vist sterk årlig vekst. I 2012 økte Rema 1000 omsetningen i Danmark med hele 19,5 prosent.

Les også

Rema gjennomfører påskeegg-boikott

Ifølge selskapets danske sjef, Henrik Burkal sitter Rema 1000 nå på en markedsandel på 11,9 prosent, en økning på 0,8 prosentpoeng fra 2015.

Målt i omsetning er Rema 1000 nå Danmarks nest største dagligvarekjede etter Dansk Supermarked Groups Netto.

Burkal viser til undersøkelser fra analyseselskapet YouGov som viser at de danske kundene er av den oppfatning at de får mest igjen for pengene når de handler på Rema 1000.

Frie tøyler

I dag finnes det 287 Rema 1000 butikker i Danmark, og dagligvaregiganten satser på å ha 300 butikker ved slutten av 2017.

– Vi åpner butikker løpende der vi har mulighet. For oss er det viktig at hver enkelt butikk gir en verdi for kundene, kjøpmannen og organisasjonen som helhet. Vårt mål er å åpne mellom 15 og 25 butikker i året, sier Burkal til avisen.

Les også

Remas ølsalg faller etter leverandørstrid

– Målet er å bli landets største lavpriskjede målt i omsetning, sier han.

Og det Rema 1000 har ifølge Burkal ingen planer om å sette på bremsene hos våre nordiske naboer. Ole Robert Reitan skal ha gitt sin danske administrerende direktør frie tøyler og full støtte fra Reitangruppen til videre ekspansjon.

– Vi skal åpne så mange butikker som mulig. Vi har et mål om 400 butikker, men det kan bli enda flere. I Rema 1000 har vi ambisjoner, og en sterk vilje til å vokse. Vi har muskler og ressurser til å etablere alle de butikkene vi ønsker. Hvis jeg sier til min sjef, styrelederen, at jeg vil åpne 40 butikker i år, så får jeg grønt lys til det, sier Burkal.

Møter Kiwi også i Danmark

I Norge er pågår det en lavpriskamp mellom Kiwi og Rema 1000, og heller ikke i Danmark slipper Rema unna kamp fra de grønne Kiwi-skjortene.

I 2013 kjøpte Norges Gruppen 49 prosent av det danske matvarekonsernet Dagrofa for 221 millioner kroner. Nå presenteres danske kunder for kjeder som Meny, Spar og Kiwi.

– I løpet av de neste 10 til 15 årene vil vi være en betydelig spiller i det danske detaljvarehandel-markedet. Vi går for å vinne store markedsandeler fra våre konkurrenter og for å få vekst i både omsetning og inntjening, sier Per Thau, administrerende direktør i Dagrofa til Berlingske Business.

Les også

Mener Rema har bommet med Æ: - Har blitt taperen

Les også

Matvarekjedenes priskrig koster dyrt

Les også

Din Baker-sjef: – Virker som målet er å presse ut og få lagt ned lokale bakerier

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Rema 1000

Flere artikler

  1. Kraftig vekst for Rema 1000 i Danmark

  2. Rema 1000 satser etter Kiwi-exit i Danmark

  3. Kiwi legger ned alle butikkene i Danmark

  4. Rema 1000 vil vinne priskrigen i Danmark

  5. – Det har snudd