Tyrkias valutafall gull verdt for turister: Klondike-stemning utenfor Istanbuls luksusbutikker

Mens liraen kollapser, stiller turistene seg i luksuskø.

POPULÆRT: Lange køer utenfor en Louis Vuitton-butikk i Istanbul i helgen. Valutafallet til tyrkiske lira gjør at bemidlede turister står i kø for å kjøpe luksusvarer som over natten har blitt mye billigere for de som ikke har tyrkiske penger på lønnskontoen.

Foto: Constantine Courcoulas/ Bloomberg
Publisert:,

Den tyrkiske liraen styrtet 20 prosent fredag – det kraftigste fallet siden 2001.

Raset kom etter at USAs president Donald Trump uttalte at han vil doble tollen på tyrkisk stål og aluminium, og etter at Den europeiske sentralbanken uttrykte bekymring for europeiske bankers utlån til det kriserammede landet.

De siste ukene har liraen svekket seg 27 prosent mot den amerikanske dollaren, 21 prosent bare den siste uken.

Shoppe-bonanza

Med det har rundt 80 millioner tyrkere blitt dramatisk mye fattigere.

Men for turister med utenlandsk valuta betyr det at man kan gjøre tidenes shoppekupp, ifølge Bloomberg.

De rapporterer om Klondike-tilstander langs de mest luksuriøse handlegatene i Istanbul, særlig rundt Istinye Park-kjøpesenteret.

Les på E24+ (for abonnenter)

Hvorfor klarer ikke Tyrkia å stoppe det økonomiske stupet?

Utenfor Louis Vuitton-butikken står turister med mobilen i hånd for å sjekke hvordan deres hjemlige valuta står seg mot liraen.

Ventetidene utenfor butikkene rapporteres å være oppe i 30 minutter.

– Tyrkia er nå det billigste stedet i verden for shopping, sier 22-åringen Orhan til Bloomberg.

Han ønsker ikke å oppgi etternavn, men forteller at han holder av plassen i køen for et kinesisk par som shopper et annet sted.

Les også

Den tyrkiske sentralbanken med ny handlingsplan for å stoppe lira-fallet

Også den tyrkiske avisen Hurriyet har merket seg at køene vokste utenfor kjøpesentrene i løpet av helgen, skriver Daily Sabah.

Dyre vesker, sko og frakker gikk som varmt hvetebrød. Turistene i kø var hovedsakelig fra Midtøsten og Asia, ifølge avisen.

– Valutakursen kan ikke påvirke prisen i butikk på én dag. Dette er turistene klare over. Da kjøpesenteret åpnet om morgenen, var det stor tilstrømming av turister her, sier representanter for en av luksusbutikkene, som ikke blir navngitt.

BILLIGERE: En typisk basar-bod i Istanbul. Grunnet valutakollapsen har varer i Tyrkia blitt mye, mye billigere for utenlandske turister.

Foto: Lefteris Pitarakis AP

Billigere å reise dit

Ved Chanel-butikken lenger ned i gaten trekkes en «Classic Chanel Camera Case Bag» til en prislapp på 18.500 tyrkiske lira frem som eksempel.

Det er en sum på vel 2.877 dollar, noe som er oppunder 25 prosent billigere enn de 3.700 dollarene den selges for ved en europeisk nettbutikk, skriver Bloomberg.

Det tilsvarer igjen rundt 6.900 norske kroner i rabatt.

Les også

Tyrkias valutakrise skaper bølger i markedet

Noe som gjør det billigere å reise fra Oslo til Istanbul og tilbake med Turkish Airways for å kjøpe kameravesken fra Chanel, enn det ville vært å handle den på nettet hjemmefra.

Så gjenstår det å se hva luksusmerkene selv tenker om effekten av liraens fall.

I juli ble det kjent at Burberry brente overskuddslageret for å holde prisene høye. Usolgte varer verdt 300 millioner kroner har ifølge Burberrys årsrapport gått opp i røyk det siste året, en praksis som merkevareeksperter mente var svært utbredt.

Les også

Asia-børsene reagerer på Tyrkias valutakrise

Les også

Tyrkias valutakrise skaper bølger i markedet

Her kan du lese mer om