Orkla vil skille ut aksjeportefølje

Orkla-aksjen skyter i været.

Orkla
Publisert:,

AksjeLongname: OrklaTicker: ORKMarked: OSEOrganiasonsnummber: 910747711TSID: Trade time: 2011-09-14 13:53:42Last: 44.3Close: 41.79Periode: intraday

På Orklas kapitalmarkedsdag i London i dag, sa konsernsjef i Orkla Bjørn M. Wiggen at selskapet vil endre sitt strategiske fokus til merkevarer, og at aksjeporteføljen, som består av Rec, Borregaard og Sapa er utenfor selskapets fremtidige vekstområde.

Selskapet melder at det skal fortsette å jobbe aktivt sammen med Rec, for å styrke virksomheten, for så å selge seg ut av solenergi-selskapet det eier 39,7 prosent av.

Dette sender Orkla-aksjen opp 11 prosent, mens Rec står stille på 7,51 kroner.

Siden 1996 har Orkla bare steget mer enn 11 prosent 7 ganger, og oppturen onsdag er den sterkeste siden høsten 2008.

Det samme gjelder Sapa og Borregaard, som også ansees å ligge utenfor Orklas langsiktige vekstplaner.

- Samtidig som Orkla har en sterk balanse som understøtter våre vekstplaner, var vi tilfredse med å kunne annonsere et foreslått ekstraordinært utbytte på 5 kroner per aksje tidligere i dag, sier Wiggen, og refererer til utbytte som ble kjent onsdag morgen.

Orkla vurderer en børsnotering av Borregaards kjemiske virksomhet, ifølge Reuters.

Store endringer

Kjøpet av Elkem gjorde Elkem Solar, REC og Sapa til en del av selskapet. Denne virksomheten krevde betydelig kapital og ledelsesfokus utenfor merkevareområdet.

- I fjor tok vi konsekvensen av at selskapets virksomhetsportefølje hadde blitt for bred, og vi har siden det solgt Elkem, Borregaard Skoger og redusert aksjeporteføljen, sier Wiggen.

Vil kjøpe selskaper

Orkla mener at det er en rekke merkevareselskaper som søker nye eiere, både i Norden og i andre områder der vi har virksomhet i dag.

Selskapet mener at Private Equity-selskaper rullerer sine porteføljer inn i andre sektorer, noe som gir betydelig vekst-muligheter for Orkla.

- Det er en klar mulighet for Orkla å utnytte selskapets kjernekompetanse til å forsterke Orklas posisjon som det ledende nordiske merkevareselskapet, sier Wiggen.

Les også:

Her kan du lese mer om