Solstad Farstad-båt får millionrate

Rateeksplojonen for ankerhåndteringsskip på norsk sokkel fortsetter.

HÅVER INN: Solstad Farstad har leid ut et av sine skip til rekordrate.

Foto: Halvard Alvik NTB scanpix
Publisert:

Offshorerederiene får stadig bedre betalt for ankerhåndteringsskip i Nordsjøen.

En regelrett mangel på tilgjengelig tonnasje gjør at leieprisen oljeselskapene må betale i spotmarkedet har mangedoblet seg.

Onsdag doblet ratene seg fra 350.000 til 700.000 kroner per dag, og dermed hadde ratenivået tidoblet seg i forhold til situasjonen før påske.

Tre slutninger

Torsdag har Statoil leid ankerhåndteringsbåtene Siem Emerald fra Siem Offshore, Normand Drott fra Solstad Farstad og Olympic Zeus fra Stig Remøy-rederiet Olympic Subsea for to uker. Og leieprisen har steget ytterligere.

– Ratene ligger fra 750.000 kroner og opp mot en million kroner, sier skipsmegler Gøran Røstad i Westshore Shipbrokers til E24.

Les også

Offshoreskip-rate har gått fra 70.000 til 250.000 kroner per dag

Etter at E24 snakket med Røstad, har Westshore oppgitt raten for Solstad Farstad-skipet Normand Drott til én million kroner per dag. Det vil si 14 millioner kroner i inntekter på to uker.

Det er ikke unormalt at aktiviteten og ratene tar seg opp i april når boresesongen starter. Men dagens ratenivåer er betydelig høyere enn nivåene i fjor og også over de aller høyeste nivåene da markedet var som aller best på sommeren i fjor.

Bakgrunnen for den eksplosive rateoppgangen er at en stor del av tilgjengelig flåten allerede har oppdrag i april kombinert med at oljeselskapenes behov er større enn tidligere anslått.

– Det er noen år siden vi har hatt så stort trøkk i markedet, sier Røstad.

PSV-ratene stiger også

Han tror på et fortsatt godt marked fremover, men ikke nødvendigvis med millionrater hele tiden.

Spotmarkedet svinger av natur ganske kraftig som følge av endringer i tilgjengelig tonnasje og etterspørsel.

Også de rene forsyningsskipene (PSV-båter) opplever en viss stigning i ratene. De ligger nå rundt 100.000 kroner per dag.

I påsken ble tilsvarende båter leid for 75.000 kroner, mens nivået før påske var på 60-65.000 kroner per dag.

En grunn til at ratene for psv-skipene ikke stiger like sterkt som ratene for ankerhåndteringsskip er at kravene til psv-båtene standard ikke er like høye som for ankerhåndteringsskip.

Les også

Tre ganger så mange forsyningsskip solgt til skraping

Les også

Solstad Farstad-sjefen om datterselskap: – Problemet er løsbart

Les også

Mener det er for tidlig å avblåse offshorekrisen