Solstad Farstad-båt får millionrate

Rateeksplojonen for ankerhåndteringsskip på norsk sokkel fortsetter.

HÅVER INN: Solstad Farstad har leid ut et av sine skip til rekordrate.

Foto: Halvard Alvik NTB scanpix
  • Johann D. Sundberg
Publisert:

Offshorerederiene får stadig bedre betalt for ankerhåndteringsskip i Nordsjøen.

En regelrett mangel på tilgjengelig tonnasje gjør at leieprisen oljeselskapene må betale i spotmarkedet har mangedoblet seg.

Onsdag doblet ratene seg fra 350.000 til 700.000 kroner per dag, og dermed hadde ratenivået tidoblet seg i forhold til situasjonen før påske.

Tre slutninger

Torsdag har Statoil leid ankerhåndteringsbåtene Siem Emerald fra Siem Offshore, Normand Drott fra Solstad Farstad og Olympic Zeus fra Stig Remøy-rederiet Olympic Subsea for to uker. Og leieprisen har steget ytterligere.

– Ratene ligger fra 750.000 kroner og opp mot en million kroner, sier skipsmegler Gøran Røstad i Westshore Shipbrokers til E24.

Les også

Offshoreskip-rate har gått fra 70.000 til 250.000 kroner per dag

Etter at E24 snakket med Røstad, har Westshore oppgitt raten for Solstad Farstad-skipet Normand Drott til én million kroner per dag. Det vil si 14 millioner kroner i inntekter på to uker.

Det er ikke unormalt at aktiviteten og ratene tar seg opp i april når boresesongen starter. Men dagens ratenivåer er betydelig høyere enn nivåene i fjor og også over de aller høyeste nivåene da markedet var som aller best på sommeren i fjor.

Bakgrunnen for den eksplosive rateoppgangen er at en stor del av tilgjengelig flåten allerede har oppdrag i april kombinert med at oljeselskapenes behov er større enn tidligere anslått.

– Det er noen år siden vi har hatt så stort trøkk i markedet, sier Røstad.

PSV-ratene stiger også

Han tror på et fortsatt godt marked fremover, men ikke nødvendigvis med millionrater hele tiden.

Spotmarkedet svinger av natur ganske kraftig som følge av endringer i tilgjengelig tonnasje og etterspørsel.

Også de rene forsyningsskipene (PSV-båter) opplever en viss stigning i ratene. De ligger nå rundt 100.000 kroner per dag.

I påsken ble tilsvarende båter leid for 75.000 kroner, mens nivået før påske var på 60-65.000 kroner per dag.

En grunn til at ratene for psv-skipene ikke stiger like sterkt som ratene for ankerhåndteringsskip er at kravene til psv-båtene standard ikke er like høye som for ankerhåndteringsskip.

Les også

Tre ganger så mange forsyningsskip solgt til skraping

Les også

Solstad Farstad-sjefen om datterselskap: – Problemet er løsbart

Les også

Mener det er for tidlig å avblåse offshorekrisen

Her kan du lese mer om

  1. Solstad Offshore
  2. Siem Offshore
  3. DOF
  4. Havila Shipping
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. – Akkurat nå ser det veldig stramt ut

  2. Offshoreskiprate har doblet seg på én dag – tidoblet på to uker

  3. Betalt innhold

    Disse båtene innkasserer inntil 1 million kr dagen i spotmarkedet

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Liten grunn til å hamstre supplyaksjer etter ratehopp i spotmarkedet

  6. Betalt innhold

    Mangedobling i ratene for offshorerederiene