Kvinner har høyere børsavkastning enn menn: – Mange menn har overdreven selvtillit

Kvinner oppnår høyere avkastning enn menn i aksjemarkedet. Årsaken: menn tror de kan slå markedet og kvinner søker trygghet. 

HØYERE AVKASTNING: Kvinner har høyere avkastning på børs enn hva menn oppnår, viser en fersk analyse. Bildet viser en trader på børsen i Frankfurt.

Foto: Daniel Roland AFP
Publisert:

I løpet av de siste 14 månedene har kvinnelige sparere oppnådd 7 prosentpoeng høyere avkastning enn menn, viser en analyse nettmegleren Nordnet har gjort.

Kvinnelige sparere har oppnådd en avkastning på 25 prosent på sin aksje- og fondsportefølje, mens samme tall for menn bare er 18 prosent.

Alle tallene er basert på handel fra 1. januar 2017 til 1. mars i år. Til sammenligning har Hovedindeksen på Oslo Børs gitt 18 prosent avkastning i samme periode.

– Jeg hadde forventet at kvinner oppnår bedre avkastning i fallende markeder, siden de jevnt over tar lavere risiko. Men jeg hadde trodd at menn slo kvinner i et oppgangsmarked, siden menn burde få betalt for den økte risikoen. Våre tall tyder imidlertid på at dette ikke er tilfelle, sier Bjørn Erik Sættem, spareøkonom i Nordnet i en pressemelding.

Vil du prøve deg i aksjemarkedet, men vil prøve uten å risiko for å tape dine egne penger? Da kan Aksje-NM være stedet for deg.

Meld deg på Aksje-NM her!

Les også

Disse aksjene har gjort det best så langt i år

Aksjeporteføljene skiller kjønnene

Det som overrasker Sættem mest er at kvinner og menn har en svært lik fondsportefølje.

– Jeg er overrasket over at fondsporteføljene er så like mellom kjønnene. Det skyldes nok at både menn og kvinner anser aksjefond som langsiktig sparing, og da er risikospredning og lave kostnader viktig for begge kjønn, sier Sættem.

OVERRASKET: Spareøkonom Bjørn Erik Sættem i Nordnet er overrasket over at kvinner og menns porteføljer er så like.

Foto: JONAS BJÖRKHAG / NORDNET

For aksjeporteføljene er situasjonen en helt annen der skiller kvinnene og menn seg særlig basert på risiko.

Blant nettmeglerens kvinnelige kunder er det store, solide selskaper som Statoil, Orkla og Gjensidige som topper listen. Blant mannlige kunder er det de mer spekulative aksjene Nel, DNO og Nordic Nanovector som preger topplisten.

– Menn har overdreven selvtillit

– At menn velger høyrisikoaksjer fremfor lavrisikoaksjer, er som forventet. Mange menn har overdreven selvtillit, og tror at de kan finne morgendagens vinnere og slå markedet, noe få klarer, sier Sættem.

Lene M. Refvik i AksjeNorge stiller seg bak uttalelsene fra Sættem.

Les også

Dette kan du vinne i Aksje-NM 2018

– Jeg tror vi skal være så ærlig å si at vi på mange områder ser at menn er mer risikovillig enn kvinner. Damer liker gjerne de trygge havnene og tenker gjerne gjennom sine investeringer nøye. Menn liker å kunne ta sjanser i større grad, sier Refvik til E24.

Refvik understreker at det er mye forskning som understøtter analysen og meningene om at kvinner er mindre risikovillige enn menn.

Likestillingen størst i Gyldendal

E24 har tidligere omtalt årsstatistikken fra AksjeNorge som viste at totalt 110.345 kvinner eide aksjer i 2017. Det er under halvparten av antallet menn. Likevel viste statistikken at den prosentvise veksten mellom kjønnene holder seg lik.

Daglig leder Lene Refvik i stiftelsen AksjeNorge.

Foto: AFO2

Ifølge ny statistikk fra AksjeNorge er det særlig noen aksjer på Oslo Børs som er omgitt av kvinner.

Hos Gyldendal er likestillingen i antall aksjonærer er størst, med nøyaktig 50 prosent kvinner som aksjonærer.

Også hos en rekke sparebanker ser man at likestillingen er stor.

– Tradisjonelt har vi jo sagt at kvinner foretrekker større selskaper gjerne innen finans og egenkapitalselskaper. Samtidig har man sett at kvinner gjerne kjøper DNB og Orkla, samtidig kjøper menn Norsk Hydro og Telenor noe som har understøttet dette, sier Refvik.

Les også

Visste du dette om det norske aksjemarkedet?

– Handler om interesser

Hun sier kjønnsforskjellene blir mer tydelig når man ser på de mindre selskapene hvor også Gyldendal og Ekornes er representert.

I møbelprodusenten Ekornes eier kvinner 79 prosent av den totale verdien i selskapet. Hos Gyldendal er tilsvarende tall 63 prosent.

– Om vi ser på verdien kommer også mediebedriften Schibsted ganske høyt på listen. Kvinner leser bøker, kvinner er opptatt av interiør og den rekken kan man jo fortsette. Det som likevel er tydelig er at kvinner som menn gjerne investerer i ting man interesserer seg for. I tillegg tror jeg dette handler mye om hvilken profil aksjen har, sier Refvik.

På motsatt side finner vi Saga Tankers hvor kvinner eier 0 prosent av den totale verdien i selskapet.

Her kan du lese mer om