Kraftig sky-vekst for Google-eier Alphabet
Teknologigiganten slo forventningene, likevel faller aksjen i etterhandelen.
Google-eier Alphabet hadde inntekter på 65,1 milliarder dollar i tredje kvartal, opp fra 46,2 milliarder i samme periode i fjor.
Resultatet endte på 18,9 milliarder dollar, tilsvarende et justert resultat per aksje på 27,99 dollar. Til sammenligning var resultatet i fjor på 11,2 milliarder dollar, eller 16,40 dollar per aksje.
På forhånd var det ventet inntekter på 63,34 milliarder dollar, med et resultat per aksje på 23,48 dollar per aksje, ifølge Refinitiv skriver CNBC.
Alphabet-aksjen faller rundt to prosent i etterhandelen etter at rapporten ble offentliggjort.
Kraftig inntektshopp
Hovedinntektskilden til konsernet er som vanlig virksomhetsområdet Google Search. Her var inntektene i kvartalet på 37,9 milliarder dollar i kvartalet, en økning på mer enn ti milliarder fra samme periode året før.
Videotjenesten Youtubes reklameinntekter økte samtidig til 7,2 milliarder dollar, opp fra 5 milliarder dollar i fjor.
Microsoft med inntekter på 45,3 milliarder i inntekter
De store teknologigigantene har de siste årene i stadig større grad investert i sky-baserte løsninger for sine kunder, noe også Google-eieren har brukt mye penger på.
I tredje kvartal hadde selskapets skyvirksomhet Google Cloud en omsetning på 4,99 milliarder dollar, en økning på 45 prosent fra året før. Samtidig reduseres tapet i denne delen av virksomheten til 644 millioner dollar, ned fra 1,21 milliarder dollar i fjor.
Tross kraftig vekst er økningen lavere enn tidligere, noe som internasjonale medier trekker frem som en mulig årsak til at aksjen faller i etterhandelen.
Børsvinner
Samtidig vokser de såkalte TAC-kostnadene til 11,5 milliarder dollar, fra 8,2 milliarder dollar i fjor. TAC står for Traffic Acquisition Costs som omfatter kostnader konsernet har til andre aktører for å hente trafikk til eget selskap.
Alphabet har gjort det sterkest på børs av teknologigigantene i år. Selskapets aksje hadde steget mer enn 60 prosent før rapporten tirsdag kveld.
I motsetning til andre teknologiselskaper har Alphabet blitt sett på som en vinner i forbindelse med gjenåpningen etter coronakrisen. Årsaken til dette er økt søkeaktivitet etter reiser og reklame, ifølge Yahoo Finance.