Avgjørende dom for Norwegians fremtid: Irsk dommer sier ja til redningsplanen

På andre dag i den avgjørende høringen i Dublin fikk Norwegian svaret de hadde håpet på. Nå går turen tilbake til Oslo, der det er ventet at planen også vil bli godkjent.

Konsernsjef Jacob Schram og finansdirektør Geir Karlsen i Norwegian. Arkivbilde.
Turbulensen i Norwegian
  • Marius Lorentzen
  • Roar Valderhaug - Aftenposten
Publisert:

Dommer Michael Quinn i den irske High Court bekreftet litt over klokken 17:20 fredag at han vil godkjenne redningsplanen til Norwegian.

Dermed passerer Norwegian en helt avgjørende milepæl i det intense arbeidet som er lagt ned for å redde selskapet.

– Godt jobbet av alle involvert parter, sa Quinn da han en snau halvtime senere avsluttet høringen.

Den skriftlige dommen er ikke klar ennå, men dommeren gjorde det altså klart muntlig at han dømmer i favør av redningsplanen – rundt fire måneder etter at Norwegian ba om irsk konkursbeskyttelse.

Dommen blir rettskraftig etter at en klageperiode på én måned har gått.

– Vi er virkelig glade for at den irske retten har godkjent Norwegians rekonstruksjon i Irland. Nå har vi den billetten vi trenger for å kunne gå videre med rekonstruksjonen her i Norge og innhente frisk egenkapital, sier Jacob Schram, konsernsjef i Norwegian, i en uttalelse.

Les om detaljene i redningsplanen lenger ned i saken!

Kan være helt ferdig 26. mai

Norwegian-konsernet er under både irsk og norsk konkursbeskyttelse. Det er flyselskapet og de rettsoppnevnte rekonstruktørene som har utarbeidet redningsplanen.

Den irske dommeren har godtatt forslaget om at 26. mai blir datoen Norwegian kan tre ut av konkursbeskyttelse og fortsette driften som et normalt selskap.

– Dette er en krevende prosess som ikke er over ennå, men dagens rettsavgjørelse gir oss styrket tro på et positivt utfall. Vi forbereder oss på å være der for kundene våre når virkningene av pandemien avtar, reiserestriksjoner reduseres og verden åpnes opp igjen, sier Norwegian-sjef Schram.

Flere kreditorer har vært kritiske underveis, men underveis har man enten kommet til en enighet eller fått rettens medhold til å overkjøre dem.

Til slutt har Norwegian både fått støtte hos et stort nok antall aksjonærer og kreditorer til at planen kunne godtas av retten.

Under den avsluttende høringen torsdag og fredag var det ingen kreditorer som motsatte seg redningsplanen, med et unntak.

Det irske miljødirektoratet (EPA) hadde innvendinger mot håndteringen av CO₂-kvoter, men dommeren gjorde det klart at dette forholdet ikke står i veien for en dom.

Les også

Dette skjedde torsdag: Norwegians skjebne skal avgjøres i irsk rettssal: Ingen kreditorer motsetter seg redningsplanen

To sentrale vilkår må oppfylles

Norwegian ble takket være coronapandemien sendt ut i sin største krise noensinne. Restruktureringen man nå forsøker å få til er den andre under pandemien.

Den irske dommeren har satt to sentrale vilkår for dommen: Den norske domstolen må også godkjenne redningsplanen og Norwegian må klare å hente minst 4,5 milliarder kroner i frisk kapital.

Dette skal etter planen skje i april, ifølge Norwegian.

Dommeren påpekte at Norwegian og rekonstruktøren ikke har fått på plass garantier som sikrer at selskapet vil få inn de 4,5 milliardene, noe som egentlig er et krav i irsk rett. Han gjorde likevel et unntak og poengterte:

– Men jeg er overbevist om at det i denne saken er ført nok bevis fra rekonstruktøren og andre til at det kan bli gjennomført, sa Quinn.

Under dag én av høringen på torsdag uttalte den irske rekonstruktørens advokat, Paul Sreenan, at en investor har bekreftet sin vilje til å stille med en milliard kroner og at DNB Markets mener kapitalinnhentingen er realistisk.

Se oversikten over de viktige datoene i Norwegians finansielle redningsplan lenger ned i saken!

Den norske prosessen er hakk i hæl

Nå skal altså den juridiske ballen sparkes videre til Norge.

Etter at dommen i Irland nå er klar skal kreditorene i den norske rekonstruksjonen etter planen umiddelbart motta redningsplanen for en avstemming.

Denne avstemmingen skal ta to uker og avsluttes rundt 9. april, før den norske domstolen kan ta endelig stilling til den norske delen av prosessen.

Norwegian har søkt og fått innvilget konkursbeskyttelse både det irske flyselskapet Norwegian Air International, flyeierselskapet Arctic Aviation, morselskapet Norwegian Air Shuttle og en rekke datterselskaper.

Den norske rekonstruksjonen i Oslo byfogdembete følger hakk i hæl etter den irske, og det er i realiteten det samme redningsforslaget som presenteres der.

Norwegian har lagt opp et løp der examineren i den norske prosessen får fullmakt til å stemme for absolutt alle kreditorene som stemmer i Irland. Dermed er man i realiteten garantert et ja under den norske avstemningen.

Les også

Norwegian legger frem endelig redningsplan: 34.000 kunder får ikke full erstatning

Slik ser redningsplanen ut

Under høringen torsdag kom det frem at Norwegian tror de vil ha totalt 3.300 ansatte etter restruktureringen.

Norwegian hadde på det meste 10.215 ansatte ved utgangen av 2018.

De viktigste punktene i redningsplanen til Norwegian er som følger:

  • Langdistansesatsingen med Boeing 787 Dreamliner legges ned
  • Antallet kortdistansefly (Boeing 737) skal mer enn halveres til 53 fly (50 i drift, 3 i reserve)
  • Total gjeld (brutto) skal reduseres til rundt 20 milliarder
  • Man skal fokusere på det norske og nordiske markedet, med ruter til de mest populære destinasjonene i Europa.
  • Det skal hentes inn 4,5 milliarder kroner i frisk kapital, fordelt slik: 400 millioner i emisjon mot eksisterende aksjonærer, inntil 2,6 milliarder fra nye investorer og inntil 1,875 milliarder i hybridkapital (hvorav staten stiller med 1,5 milliarder) 
  • Usikret gjeld får igjen 5 prosent dividende i kontanter og aksjer i Norwegian
  • De eksisterende aksjonærene blir i utgangspunktet sittende med 4,6 prosent av selskapet, kreditorer 25,4 prosent og nye investorer med 70 prosent – inkludert de gamle aksjonærenes eventuelle deltagelse i vårens planlagte emisjon
  • Konverteringskurs på gjeld til aksjer er 8,23 kroner, mens emisjonen kan bli priset rundt 6 kroner (ifølge E24s beregninger)
Les på E24+

Her er de viktigste tidsfristene som Norwegian må nå i vår

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Turbulensen i Norwegian
  2. Norwegian
  3. Luftfart
  4. Konkursbeskyttelse
  5. Jacob Schram
  6. Flyselskaper
  7. Fly

Flere artikler

  1. Norwegian passerer nok en milepæl: Norsk dommer har godkjent selskapets redningsplan

  2. Norwegians rettsprosess møter liten motstand, men tar tid: – Det kan dra ut til første del av april

  3. Norwegians skjebne skal avgjøres i irsk rettssal: Ingen kreditorer motsetter seg redningsplanen

  4. Norwegian fikk medhold i Irland: Dommeren overkjører fire kreditorer

  5. Norwegian legger frem endelig redningsplan: 34.000 kunder får ikke full erstatning