Turbulensen i Norwegian

EasyJet har sikret seg «slots» fra Norwegian: – Kan øke Gatwick-flåten med fire fly

Norwegian har varslet en kraftig nedskalering av selskapets flåte og rutenett i kjølvannet av coronapandemien. Det siste året har selskapet vinket farvel til en rekke landings- og avgangstillatelser på London-flyplassen Gatwick.

Konsernsjef Jacob Schram i Norwegian avbildet på Gatwick-flyplassen for ett år siden. Han står foran et av langdistanseflyene Dreamliner som selskapet nå skal kvitte seg med.

Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
  • Marius Lorentzen
Publisert: Publisert:

Coronapandemien tvang luftfarten inn i knestående og en rekke ruter har enten blitt nedskalert eller droppet helt.

Samtidig er det nå flyselskaper som posisjonerer seg for tiden etter pandemien, når trafikken er ventet å ta seg opp igjen.

Et av disse selskapene er EasyJet. Selskapet har sammen med British Airways og Norwegian vært de tre dominerende aktørene på Gatwick-flyplassen i London.

Når Norwegian nå skal legge ned langdistansevirksomheten og halvere den gjenværende kortdistanseflåten til 50 fly, vil Norwegians posisjon på Gatwick bli betraktelig mindre.

Nå kommer det frem at EasyJet og British Airways i løpet av de siste månedene har sikret seg slots (landings- og avgangstillatelser) fra Norwegian på Gatwick – flyplassen.

Det viser data fra slot-koordinator ACL.

Her er slot-byttene som har skjedd:

  • 17. november returnerte Norwegian 6 slots til British Airways for sommersesongen 2021
  • 19. november returnerte Norwegian 35 slots til EasyJet for sommersesongen 2021
  • 25. november enten leide Norwegian ut eller byttet totalt 87 slots med EasyJet for sommersesongen 2021

Kommunikasjonsdirektør Esben Tuman i Norwegian bekrefter at de to selskapene har utvekslet slot-er:

– Dette er en vanlig leasingavtale mellom Norwegian og EasyJet, men de kommersielle detaljene forblir mellom selskapene, sier Tuman til E24.

PS! I februar i fjor leverte Norwegian tilbake slots selskapet hadde fått på Heathrow. Det skjedde bare to måneder etter at selskapet fikk dem, og det var også første gang selskapet hadde fått slots på Heathrow.

Les også

Norwegian presenterer oppdaterte planer: Vil legge ned langdistanse og fokusere på Norden

Flyanalytiker: – Wizz Air er meget interessert

I sin ferske kvartalsrapport opplyser Norwegians konkurrent og samarbeidspartner EasyJet at de har gjort slots-handler med det norske selskapet.

«Ved å nylig ha anskaffet flere slots, i en handel med Norwegian, vil EasyJet øke flåten sin på London Gatwick med ytterligere fire fly for sommersesongen 2021», skriver selskapet og påpeker at flåten deres på flyplassen derfor vil øke til 71.

Den ekstra kapasiteten skal settes inn på både nye og eksisterende ruter innenriks i Storbritannia og utenriks.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs påpeker at EasyJet hverken sier noe om pris eller volum i handelen de referer til.

– Men dette viser at Norwegian er i gang med å realisere verdier gjennom slot-transaksjoner på London Gatwick, sier han og fortsetter:

– EasyJet er den største operatøren på Gatwick. Wizz Air er meget interessert i å øke sin produksjon på Gatwick, men da må lavprisflyselskapet få kloa i slots. Det vil bli interessant å følge med på om Norwegian vil gjøre slot trades med Wizz Air på Gatwick.

Wizz Air flyr i dag til både Southend, Luton og Gatwick i London-regionen.

Les også

Norwegian advarer: Forsinkelser kan sette jakten på kapital i fare

Obligasjonseiere har pant i landingstillatelser...

Ifølge opplysningene som kommer frem har Norwegian altså ikke solgt noen slots ennå.

Det kan bli aktuelt fremover, ettersom Norwegian har varslet den kraftige nedskaleringen av flåten og nettverket. Selskapet har også muligheten til å leie ut slots og få inntekter på den måten.

Opp gjennom årene har Norwegian i takt med ekspansjonen sin bygget opp en stor portefølje av slots på Gatwick, i tillegg til å også leie noen. Disse gjorde det mulig for selskapet å ha en så omfattende virksomhet ut fra London-flyplassen.

I et normalmarked har slike slots høy verdi. Det er ikke bare fordi London er en av de sentrale luftfartsdestinasjonene i verden, men også fordi britene har gjort det mulig for flyselskapene å omsette slike slots.

Verdien er høyest på Heathrow, men etter hvert som London-markedet har vokst har også Gatwick slots blitt stadig mer verdt.

Les også

Amerikansk kreditor steiler over hva de får fra Norwegians redningsplan

Norwegian har også brukt slots de eier i finansieringen av selskapet.

Høsten 2019 gikk flyselskapet til en gruppe kreditorer og ba om utsatt forfall og endrede lånevilkår, i bytte mot at man i to av lånene (dollar- og svenske krone-obligasjonene, kalt NAS07 og NAS08) fikk pant i slots som selskapet eide.

Det møtte motstand, men ble etter hvert akseptert. Salg av slots vil måtte godkjennes av obligasjonseriene som har pant i disse.

I helgen ble det klart at tyske og svenske obligasjonseiere har tatt grep. De har erklært mislighold og krevd styreplass i datterselskapet Norwegian Air Norway (NAN).

Ifølge en representant for kreditorene skal de være villige til å investere mer penger i Norwegian, gitt at de får bedre vilkår enn de har blitt tilbudt så langt.

Les også

De største obligasjonseierne i Norwegian gjør opprør

...og en hangar

I tillegg til dette sitter obligasjonseierne i NAS09-lånet med pant i Norwegians hangar på Gardermoen.

Mens obligasjonseierne med pant i Gatwick-slots må erkjenne at Norwegian er lite interessert i å sitte på så mange slots fremover, så er bildet annerledes for kreditorene med pant i Gardermoen-hangaren.

Norwegian har i sin nye strategi varslet at de vil nedskalere og fokusere primært på det norske og nordiske markedet. Gitt at selskapet overlever vil hangaren spille en viktig rolle i selskapets nye driftsmodell.

Les også

Norwegian får uventet «rettshjelp» i USA: Leasingselskaper vil bli med på Boeing-søksmålet

Les på E24+

I anstendighetens navn bør dagens Norwegian-aksjonærer nulles

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Turbulensen i Norwegian
  2. Luftfart
  3. Flyselskaper
  4. Fly
  5. Norwegian
  6. British Airways
  7. Wizz Air

Flere artikler

  1. Wizz Air legger ned på Værnes – flytter til Oslo

  2. Obligasjonseiere i Norwegian gjør opprør

  3. Widerøe skal fly til Heathrow for første gang

  4. Norwegian-toppenes redningsoperasjon går videre: – Må overbevise domstolen om at vi har tilstrekkelig kapital

  5. Adrian Dunne går inn i Norwegian-ledelsen