Telekom

Lavere resultat i Telia Company: Flere kunder og høyere margin i Norge

Telegiganten Telia forventer fortsatt en flat til moderat vekst i 2021, men i Norge peker pilene oppover. Der steg antallet mobilkunder og marginen, samtidig som antallet «pakkekunder» har nådd 23.000.

Konsernsjef Allison Kirby i Telia Company

Jonas Ekströmer/TT / TT NYHETSBYRÅN
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Fredag slapp Telia Company resultatene for første kvartal 2021.

Underliggende var utviklingen relativ flat, selv om de faktiske tallene viser en nedgang i inntekter og resultat (ser mer i faktaboks).

Telia opplyser at lavere reiseaktivitet hos kundene under pandemien gir en corona-effekt på roaminginntekter fra utenlandsbruk på rundt 250 millioner svenske kroner, sammenlignet med første kvartal i fjor.

– Det gjør meg stolt å se at Telia fortsetter å spille en så vital rolle i å holde regionen vår trygg og tilkoblet, samtidig som vi leverer på vår ambisiøse omstilling, sier Telia Companys konsernsjef Allison Kirby i en uttalelse.

Selskapet lanserte på starten av året en oppdatert strategi, som blant annet inkluderer en effektiviseringsplan som har bidratt til at man også i Norge startet en nedbemanningsprosess.

– Strategigjennomføringen er i gang og vårt omstillingsprogram trappes opp. Det legger grunnlaget for at vi kan få Telia tilbake til en bærekraftig og lønnsom vekst, sier Kirby.

Konsernet opplyser at driftskostnadene ble redusert med tre prosent i kvartalet og at drøye 400 årsverk er redusert per utgangen av mars.

– Vi er godt på vei til å levere på reduksjonen på 1.000 årsverk innen utgangen av året, sier Kirby.

Konsernet lanserte også nylig bærekraftsmål som inkluderer null utslipp og avfall innen 2030.

Les også

Telia Norge outsourcer: Netel overtar drøye 80 teknikere

For 2021 venter Telia fortsatt en flat eller lav ensifret prosentvekst i tjenesteinntekter og justert brutto driftsresultat, samt at man skal bruke 14,5 til 15,5 milliarder svenske kroner på investeringer.

I guidingen holder konsernet blant annet Telia Carrier utenom. I oktober i fjor annonserte Telia salget av virksomheten med nettverk, kabler og infrastruktur som kobler sammen 120 land og som utgjør rundt 65 prosent av alle grunnforbindelsene på internett i verden, ifølge Telia.

Salgsprisen var 9,45 milliarder svenske kroner og den bokførte gevinsten var 7,0 milliarder. Nå er alle «nødvendige godkjenninger» på plass og salget kan gjennomføres 1. juni, melder Telia.

Les også

Telia og Nent Group er enige om ny avtale

Flere norske mobilkunder og høyere marginer

Selv om antallet mobilkunder i Telia Norge fortsatt er 11.000 lavere enn for ett år siden, har selskapet klart å skaffe seg 15.000 flere kunder i løpet av årets første kvartal.

Antallet abonnementskunder steg med 28.000, noe som kompenserte for fallet på 13.000 kontantkortkunder. Fallet i kontantkortkunder er en langvarig trend i hele bransjen.

Ifølge Allison Kirby holdt antallet privatkunder seg «stabilt» i Norge, mens man opplevde fortsatt vekst innen små og mellomstore bedrifter.

Snittinntekt per mobilkunde (ARPU) endte på 250 kroner i måneden, ned to kroner fra samme periode i fjor.

Telia Norge opplevde også et fall på 1.000 TV-kunder, mens antallet bredbåndskunder steg med 11.000.

– Vi har fått en god start på året, og vi har virkelig fått vist at vi er Norges største utfordrer. Vi var først i Norge med mobilt bredbånd over 5G, først i landet med private mobilnett for industri og virksomheter og Telia-familien har blitt enda større gjennom flere nye partnerskap med lokale TV- og bredbåndsselskaper, sier administrerende direktør Stein-Erik Vellan i Telia Norge, i en uttalelse.

  • Telia Norge hadde mobilinntekter på 1,84 milliarder i første kvartal, ned fra 1,94 milliarder på samme tid i fjor
  • Inntekter fra bredbånd og telefon endte omtrent uendret på 908 millioner
  • Samlede inntekter endte omtrent uendret på 3,35 milliarder
  • Justert brutto driftsresultat økte fra 1,36 til 1,56 milliarder kroner, med en marginøkning fra 40,5 til 46,6 prosent.

En viktig effekt som slo inn fra nyttår er den nye leiekontrakten med Ice. Selskapet leier nett av Telia der de selv ikke har dekning og Ice har anslått at de vil betale Telia 220 millioner kroner mindre i 2021 enn 2020 med den nye avtalen.

– Inntektene innenfor alle forretningsområder øker når man justerer for bortfall av roaminginntekter og lavere grossistinntekter. Det er også veldig gledelig å se den positive kundeutviklingen sammenlignet med forrige kvartal samtidig som ARPU er stabil, sier Vellan.

Les også

Telia åpner nytt segment i Norge: Vil selge lukkede, private mobilnett

Ny frekvens på 5G

Vellan peker på at det også har gått et snaut år siden Telia åpnet 5G-nettet sitt i Norge med en lansering på Lillestrøm

Selskapet opplyser at de nylig tok i bruk 700 megahertz-frekvensbåndet for 5G, en frekvens som gir bedre dekning per mobilmast sammenlignet med de høyere frekvensene. Dermed får man bedre dekning «spesielt innendørs».

– Vi har veldig ambisiøse planer for vår 5G-satsing i årene fremover. Vi skal investere milliardbeløp, og i 2023 vil Telia være først i Norge med et nasjonalt 5G-nett, sier Vellan og legger til at selskapet per i dag dekker rundt 750.000 nordmenn med 5G der de bor.

Les også

Telenor snart i mål med storfusjon: – Har jobbet med det i to-tre år

Har fått Utenriksdepartementet på kundelisten

I sin gjennomgang av kvartalet trekker Telia-sjefen blant annet frem lanseringen av private mobilnett i Norge og at man sikret seg både det svenske og norske utenriksdepartementet som kunder «for å koble opp deres ambassader verden over».

Telia Norge har også sikret seg Norsk Tipping på kundelisten.

I tillegg trekker hun frem satsingen på konvergens.

Konvergens, eller «pakkekunder», er man klarer å koble salget av mobil, bredbånd og TV er en viktig satsing for Telia.

I det norske markedet frister man «pakkekunder» med fordeler som økte datakvoter, flere poeng på TV-pakkene og alltid på nett-garanti hvis man har flere tjenester fra selskapet.

For teleselskapenes side anses «pakkekunder» som svært lukrative, siden man får en høyere inntjening per kunde og generelt har en lavere utskiftning av kundemasse til konkurrenter.

Mens antallet «pakkekunder» økte med 38.000 husholdninger i Sverige i kvartalet er man nå oppe i 23.000 kunder på «Telia Samlet» i Norge, påpeker Kirby.

– Et viktig fokus i 2021 blir å få enda flere kunder til å samle TV, internett og mobil hos oss, og vi jobber hele tiden med å tilby nye og attraktive fordeler til de som er totalkunder, sier Telia Norge-sjefen.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Telekom
  2. Telia
  3. Telia Company
  4. mobil
  5. 5G
  6. Regnskap og resultater

Flere artikler

  1. Ice fortsetter å vokse: Har passert 650.000 mobilkunder

  2. Telenor og Telia kan realisere milliardverdier ved tårnsalg: – Kan vel trygt si at interessen er veldig sterk

  3. Telia Norge outsourcer: Netel overtar drøye 80 teknikere

  4. Digitaliseringsministeren langer ut mot norske mobilpriser: – Uakseptabelt høye

  5. Ice har bygget nett og kapret privatkunder: – Nå er vi klare for å innta bedriftsmarkedet