Tror Norwegian fortsatt er oppkjøpskandidat

Det ble emisjon istedenfor salg i Norwegian. Men i en presset europeisk luftfartsbransje fremstår fortsatt flyselskapet som «en veldig klar oppkjøpskandidat», mener analytiker.

BLE IKKE SOLGT: Men Norwegian var svært nær en avtale om salg av selskapet, ifølge styreleder Bjørn Kise.

Foto: Cicilie S. Andersen VG
Publisert:

Da Norwegian likevel ikke ble solgt måtte flyselskapet hente inn frisk kapital for å holde seg på vingene.

Men historien kunne fort vært en annen. I et lengre intervju forteller styreleder Bjørn Kise om hvordan et bud var svært nær å gå gjennom.

Toppsjef Bjørn Kjos og Kise, de største eierne, sa i november ja til å selge flyselskapet, budet var klart og godkjent av styret, men avtalen gikk i vasken i siste sekund.

Uten et oppkjøp ble løsningen en emisjon på tre milliarder kroner for å dekke kapitalbehovet.

Les også: (+) Bjørn Kise snakker ut om salget som falt gjennom: – Ja, jeg var skuffet

– Klar oppkjøpskandidat

Analytiker Kenneth Sivertsen i Pareto Securities mener det er behov for sammenslåinger av flyselskaper i Europa. Der har bransjen i lengre tid vært under press, ikke minst på grunn av tøff konkurranse og høyere oljepris.

– Jeg tror europeisk luftfart trenger konsolidering. Man snakker om at markedet for flytrafikk har vært fantastisk de siste årene, og at 2016 var rekord. Men det er fordi man tar med USA som har vært bra, mens det har vært ganske tøft i Europa. Det ser man på antall flyselskaper som har sluttet å fly, sier Sivertsen.

Les på E24+ (for abonnenter)

Fire grunner til at Norwegian tapte 40 millioner kroner dagen i høst

Med konsolidering menes det oppkjøp eller sammenslåinger. Det gir færre, men større aktører i en bransje, som gjør at det kan bli lettere å tjene penger fordi konkurransepresset avtar.

– De siste årene for europeiske luftfart har vært ekstrem preget av konkurranse. I dette bildet står Norwegian som en av de store, og som er godt rustet, og som en veldig klar oppkjøpskandidat, mener Sivertsen.

Han støttes av Eivind Roald, tidligere SAS-direktør, men nå rådgiver i private equity-selskapet Altor Equity Partners.

– Jeg tror konsolideringen i bransjen vil fortsette, og at Norwegian vil inngå som del av noe større på lik linje som jeg tror dette også kommer til å skje med SAS på et eller annet tidspunkt, sier han.

Les også

2018 endte med et milliardsluk for Norwegian: Nå tror Kjos det snur

– Nå har de satt bremsen på

Ifølge bransjeorganisasjonen IATA er det de store flyselskapene som tjener mesteparten av pengene i europeisk luftfart, mens mange av de små og mellomstore flyselskapene sliter med røde tall eller lav inntjening.

Det er også en rekke flyselskaper som har gått over ende de siste par årene, deriblant britiske Monarch Air, tyske Air Berlin, danske Primera Air, og mer nylig har selskaper som Flybe og Wow Air havnet i trøbbel.

Selv har Norwegian varslet en rekke tiltak for å få selskapet tilbake i pluss. 2018 ble et år med 2,5 milliarder kroner i underskudd før skatt, etter at fjorårets siste tre måneder endte med et tap på fire milliarder kroner før skatt.

Med påfyll av kapital, kostnadskutt, lavere vekst og den mulige etableringen av et nytt eierselskap for deler av flyparken satser selskapet på at utviklingen nå skal snu.

– Jeg tror markedet fort glemmer, når man vurderer Norwegian, den vanvittige veksten de har vært gjennom, og hvor mye den veksten har kostet for lønnsomheten. Det er ikke bare Norwegian – når man trykker ut mye seter i markedet går gjerne det på bekostning av marginer og lønnsomhet, sier Sivertsen.

– Nå har de satt bremsen på, og kommer til å ta ned vekst og ta ned balansen gjennom asset-transaksjonen som jeg fortsatt tror kommer, sier analytikeren, med henvisning til planene om et felles foretak for eierskap til deler av Norwegian-flåten.

Les også

Sissener om Fredriksens grep i Norwegian: – Et morsomt trekk

Les også

Norwegian skal selge unna fly

Les også

Norwegian henter tre milliarder i en emisjon

Her kan du lese mer om