Telia-resultatet skuffer – men Norge får skryt

Telia fortsetter arbeidet med å komme seg ut av satsingen i Asia, men nedsalgene førte til store tap i andre kvartal. Selskapet skal nå kutte 850 stillinger, men i Norge vokser inntektene og der skal det ikke nedbemannes.

SKUFFENDE RESULTAT: Konsernsjef i Telia, Johan Dennelind må presentere skuffende tall torsdag. Her er han avbildet før selskapet droppet Sonera-navnet.

Foto: TT News Agency REUTERS
  • Marius Lorentzen
Publisert:,

Telekomgiganten Telia slapp torsdag resultatene for andre kvartal.

De viser en omsetning som falt 0,4 prosent, målt i lokal valuta mot samme periode i fjor. Målt i kroner er omsetningen ned 6,3 prosent fra 21,1 til 19,8 milliarder svenske kroner.

Det er omtrent som analytikerne ventet, ifølge konsensustall fra SME Direkt/TDN, mens det justerte driftsresultatet (just. EBITDA) var ventet å ende på 6,2 milliarder, men endte på 6,1 milliarder. Det er ned 4,6 prosent fra samme periode i fjor.

Resultat etter skatt endte på -397 millioner, mot et overskudd på 1,4 milliarder på samme tid i fjor. Resultatet er milevis under analytikernes forventning på 2,4 milliarder kroner.

Forskjellen skyldes primært at Telia har bokført 3,2 milliarder i ekstraordinære kostnader som følge av nedsalget i Asia, der Telia nå selger seg ut. Det gjelder blant annet nedsalgene i Sergel Group, Ucell og Tcell. Telia sendte et resultatvarsel om disse postene 14. juli.

Les også

ICE kjøper seg 40.000 norske mobilkunder til

Kutter 850 stillinger

– Selv om EBITDA-resultatet i kvartalet skuffer for Sveriges del for å være helt ærlig, så opprettholder vi EBITDA-prognosen for året basert på sterke resultater, spesielt i Norge, samt kostnadsinitiativene som gir resultater i andre halvår, sier konsernsjef Johan Dennelind i en uttalelse.

Han skriver at Telia i andre kvartal har satt i gang tiltak for å redusere kostnadene, som man indikerte at man ville gjøre i første kvartal. Dette betyr blant annet at om lag 850 stillinger skal kuttes, noe som utgjør rundt tre prosent av arbeidsstokken.

650 av disse skal kuttes i den svenske virksomheten, og disse tallene inkluderer både faste ansatte, konsulenter og annen innleid arbeidskraft.

– Den største effekten blir i Sverige, der driftskostnadene fortsatt er for høye, sier Dennelind, som også varsler andre strukturelle grep som skal øke driftsresultatet i 2018 og 2019.

– Blir det nedbemanning i Norge også?

– Vi har ikke planer om det per dags dato, sier Henning Lunde, kommunikasjonsdirektør i Telia Norge.

Han peker på at rundt halvparten av de totale kuttene er konsulentstillinger og innleid arbeidskraft, og at det meste ellers skal tas i Sverige. Han sier at naturlig avgang og andre faktorer også bidrar til at man i Norge ikke har planer om å nedbemanne nå.

Ifølge Telia-sjefen vil kostnadene i Sverige bli redusert med rundt fem prosent i andre halvår mot samme periode i fjor.

Norge vokser og får skryt av svenskene

Telia Norge-sjef Abraham Foss

Foto: Marius Lorentzen E24

Abraham Foss, sjef i Telia Norge, legger ikke skjul på at andre kvartal har vært hektisk. Selskapet ble igjen kåret til å ha Norges beste mobilnett av Tek.no og jobbet videre med integreringen av nyinnkjøpte Phonero.

Telia Norge betalte 394 millioner kroner for norske mobilfrekvenser i 900-båndet i andre kvartal, marginalt mindre enn det Telenor endte med å betale.

– Vi har sikret oss viktige 900-frekvenser, og vi har lansert Data Rollover, Svitsj, Music Freedom og ikke minst Roam Like Home. Det gir helt klart verdi for våre kunder når de samtidig vet at nettet vårt gir den beste kundereisen og surfeopplevelsen, sier Foss.

Les også

En helt ny generasjon SMS skal rydde opp i app-rotet

Telia skriver at resultatene i Norge bedret seg på nesten alle felt, før man regner med Phonero. Kvartalstallene i andre kvartal i år inkluderer imidlertid Phonero, og selskapet kan vise til en omsetningsvekst fra 2,17 til 2,49 milliarder kroner, og en økning i justert EBITDA fra 708 til 850 millioner kroner.

I regnskapet kommer det frem at Telia Norge hadde en vekst i netto salgsinntekter, før Phonero-oppkjøpet, på 3,2 prosent, mens inntekter fra mobiltjenester økte med 3,1 prosent.

Antallet kunder økte med 169.000 til 2,44 millioner, og inntekt per kunde økte fra 248 til 259 kroner (ARPU). Telenor meldte for øvrig om en snittinntekt per kunde per måned i andre kvartal på 323 kroner.

Abraham Foss forklarer den økte snittinntekten med at kundene stadig øker databruken. Nå forbereder han seg på å flytte Phonero-kundene over til Telia-nettet utover høsten.

- Det har vært et kvartal preget av sterk konkurranse fra både eksisterende og nye konkurrenter. Det er positivt å se en bedret kundeutvikling fra foregående kvartaler drevet av vekst i bedriftsmarkedet og sesongeffekter for kontantkort, men vi har fortsatt en jobb å gjøre på dette området. De viktigste driverne for resultatene er fortsatt økt mobildatabruk samt økte grossistinntekter, sier Foss.

Les også

Så mange jobber har Telenor kuttet i Norge siden nyttår

Les også

– Vi prøver å skape et slankere og mer effektivt Telenor

Les også

– For oss betyr dette et sted mellom 15 og 25 prosent besparelse

Her kan du lese mer om

  1. Telia Norge
  2. Telekom
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Inntektsfall i Telia – men i Norge går det fortsatt oppover

  2. Telia finner frem sjekkheftet: Kjøper tilbake aksjer for 13,9 mrd.

  3. Sender snart ut nesten seks tonn med nye simkort

  4. Annonsørinnhold

  5. Vokser takket være Get-kjøpet

  6. Telia drømmer fortsatt om norsk bredbånd