Bjørn Kjos' svigersønn leder mannskapsplanlegging i Norwegian: – Han ble hentet inn da vi så at dette ville kollapse

Anonyme piloter legger deler av skylden for pilotmangelen på Bjørn Kjos og svigersønnen Stig. Selskapet reagerer på anklagene, og Kjos selv sier at svigersønnen ble hyret inn for få skuten på rett kjøl.

DRO TIL BRUSSEL: Bjørn Kjos beklaget torsdag nok en gang problemene pilotmangelen har ført til for passasjerene. Han forklarte at mens pilotmangelen førte til kanselleringer her hjemme, var han i Brussel med andre flytopper for å prøve å få en slutt på flystreikene i Frankrike, som også har ført til utallige kanselleringer.

Foto: Torstein Bøe NTB Scanpix
Publisert:

FORNEBU (E24): Etter at Norwegian og pilotforeningen Norwegian Pilot Union (NPU) ble enige om en ny overtidsavtale onsdag kveld, traff konsernsjef Bjørn Kjos en samlet norsk presse torsdag.

Han fortalte at selskapet helt tilbake i desember skjønte at de ikke ville klare å avvikle sommertrafikken på grunn av pilotmangel. Det selskapet ikke hadde forutsett, var den akutte pilotmangelen som oppsto forrige helg. Da løp nemlig avtalen som selskapet hadde med pilotene om å tilby å kjøpe piloter ut av ferien, ut.

– Da avtalen gikk ut, sluttet man å selge fridager, og det hadde vi ikke forutsett, sa Kjos.

I tillegg skal en rekke piloter ha meldt seg som «unfit for flight», noe som gjorde vondt verre for passasjerene.

De interne logistikkproblemene kommer på toppen av franske streiker, som har ført til kanselleringer og forsinkelser for hele flybransjen, forklarte Kjos.

Svigersønn styrer mannskapslogistikken

Kjos erkjente torsdag at man på tampen av fjoråret avlyste to kursrunder for piloter, noe som han mener viste seg å være en feil. Da man etter hvert skjønte at det ville være altfor liten bemanning og kapasitet til å ta unna all sommertrafikken, tok flyselskapet grep.

I tillegg til kursing startet man jakten på ledige fly med mannskap som kunne leies inn (wet lease). Kjos poengterte at slike leiefly ikke alltid er tilgjengelig og at det tar måneder fra man begynner kursing til piloter er ute i trafikk.

Det som imidlertid ikke har kommet frem offentlig i saken, er at Kjos' svigersønn, Stig Kjos-Mathisen, er én av nøkkelpersonene som har ansvaret for at flyvirksomheten fungerer sømløst.

Les også

Kjos: Det har vært helt forferdelig

Svigersønnen startet å jobbe med mannskapsplanlegging i Norwegian i oktober i fjor, kort tid etter at han fullførte en master i finans på Handelshøyskolen BI, ifølge hans egen Linkedin-profil.

I februar rykket han opp til å få ansvaret for mannskapsplanlegging i Norwegian.

E24 har mottatt flere henvendelser fra flygende ansatte i Norwegian som legger skylden for pilotmangelen på planleggingsarbeidet til Bjørn Kjos, svigersønnen Stig Kjos-Mathisen og ledelsen i flyselskapet.

– Det var ikke jeg som hentet ham inn til selskapet, men andre i selskapet. Han har en helt spesiell utdanning og har stor kompetanse innen blant annet derivater og avanserte beregningsmodeller, forklarer Kjos til E24.

Konsernsjefen mener kollegene hans med rette har styrket denne kompetansen i flyselskapet, som er kritisk for å planlegge bemanning og flyparken godt nok.

Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik reagerer på at noen ønsker å henge ut enkeltpersoner i denne situasjonen.

– Dette er ledelsen sitt felles ansvar, sier hun om pilotmangelen som har oppstått.

Hun presiserer at det heller ikke er konsernsjefen som ansetter folk utenom de som sitter i ledelsen rundt han:

– Det er ikke Bjørn (Kjos, journ.anm.) som ansetter i de ulike avdelingene. Det er avdelingsledernes ansvar, sier Skånvik.

Les også

Flygesjef i Norwegian: – Vi er enige

Midlertidig hyret inn

Bjørn Kjos selv tar anklagene helt med ro, og forklarer at det var andre i selskapet som fattet interesse for Stig Kjos-Mathisen.

– Han ble faktisk hentet inn da vi så at dette ville kollapse, sier Kjos videre, med referanse til tidspunktet i vinter da man innså konsekvensene av pilotmangelen.

Konsernsjefen sier at han bare er hentet inn for en periode, og at svigersønnen blant annet har fått i oppgave å rekruttere folk med lignende kompetanse og erfaring.

På den måten ønsker Kjos å bygge opp en solid gruppe som skal ha ansvaret for å beregne behovet for personell og fordeling av flymaskiner i flyselskapets omfattende virksomhet, som spenner seg på tvers Europa og over til USA og Asia.

– Til dette arbeidet trenger vi ikke piloter, men folk som kan avansert matematikk, sier Kjos og legger til at han gjerne skulle sett at svigersønnen ville jobbet mer enn den perioden selskapet har klart å overtale ham til.

Under pressekonferansen fikk Bjørn Kjos spørsmål om selskapet har vokst så raskt at de ikke har en administrasjon som klarer å henge med for å sørge for at flyene går som de skal.

– Vi har en stor administrasjon i virksomhetene våre i London og Dublin også, som dere ikke ser her, sa Kjos på pressemøtet på Fornebu.

Les også

Solid passasjervekst for Norwegian

Vil revurdere «feriekjøpene»

Onsdag kveld ble Norwegian og pilotforeningen Norwegian Pilot Union (NPU) enige om en ny avtale for kjøp av fridager.

På den måten kan flyselskapet ta unna de verste toppene i trafikken ved at pilotene jobber mer, uten at de må ha en for stor bemanning i flybransjens lavsesong i vinterhalvåret.

– I 14 år har dette fungert (...) Det har vært et gode for pilotene og vært greit for selskapet. Det er jo en trafikktopp som kommer i juli hvert år, og man kan jo ikke bare ha piloter ansatt i en måned, sa Kjos, og la til at de nå vil vurdere praksisen på nytt.

Fra å kunne kjøpe 22 fridager i året fra de pilotene som ønsker det, er taket nå satt til maksimalt 15 dager. I tillegg ble NPU og flyselskapet enige om at man skal ansette 50 nye piloter.

Under pressemøtet torsdag tonet imidlertid det hele ned, og ga ikke noe inntrykk av at pilotene hadde fått gjennom noe han selv ikke hadde tenkt på uansett:

– Vi skal ansette 150, ikke 50 nye piloter, sa Kjos.

Han henviste da til alle de som skal ansettes i den europeiske operasjonen fremover på kortdistansenettet (altså ikke medregnet rutene til USA og Asia).

– De 50 pilotene som fagforeningene snakket om i går ville dere ansatt uansett?

– Ja, det hadde vi gjort uansett, sa Kjos til E24 og sa at om lag 50 ville blitt allokert til Skandinavia uansett, blant annet på grunn av fødselspermisjoner og piloter som går av med pensjon.

På spørsmål om problemene nå er løst og om han kunne garantere at det ikke kom nye kanselleringer i sommer, sa Kjos at han ikke kan det, blant annet på grunn av effekten som streiker i Europa har på hele bransjen.

E24 har vært i kontakt med Stig Kjos-Mathisen, som ikke ønsker å kommentere saken.

Les også

Flyr flere lengre

Les også

Piloter og kabinansatte vant over Norwegian

Les også

Norwegians britiske datterselskap nektet midlertidig flytillatelse i USA

Her kan du lese mer om