Statoil-sjefen: – Selskapet er fundamentalt endret

Statoils kostnadskutt har fundamentalt endret selskapet, sier Statoils konsernsjef Eldar Sætre. Kommende prosjekter vil tjene penger ved en oljepris på 27 dollar fatet.

KUTTER MYE: Statoils konsernsjef Eldar Sætre forteller at selskapets kostnader er kuttet med nær 27 milliarder kroner på selskapets kapitalmarkedsdag i London 7. februar 2017. I år vil han kutte kostnadene med nye åtte milliarder.

Foto: Kjetil Malkenes Hovland
Publisert:

LONDON (E24): Når Eldar Sætre inntar scenen foran analytikere og journalister i London, er det med et gledelig budskap, sett fra aksjonærene og norske leverandørers ståsted.

Statoil er på bedringens vei, etter to år på rad med tap på bunnlinjen.

– Vi har fundamentalt endret forutsetningene for selskapet, sier Sætre til E24.

– Vi har nå kommet opp på et effektivitetsnivå som vi er veldig godt fornøyd med, som et grunnlag for å fortsette å forbedre oss, men på en mer kontinuerlig måte. Vi er ferdig med den store prosjektforbedringsfasen, sier han.

Tirsdag la selskapet frem et svakere resultat for 2016 enn året før, blant annet på grunn av nye nedskrivninger på utenlandske eiendeler.

Les mer: Dette er Statoils-resultatet

Selskapets justerte resultat, som fjerner engangseffekter og skal gi et bedre bilde av selskapets underliggende aktivitet, falt med 58 prosent til drøyt 39 milliarder kroner.

Det er det fjerde året på rad med fallende driftsresultat.

Likevel er Statoil-sjefen optimistisk.

Han forteller at selskapets kommende prosjekter frem mot 2022 i snitt er lønnsomme ved en oljepris på 27 dollar fatet, mot 41 dollar fatet for ett år siden. I 2013 trengte selskapet en oljepris på 70 dollar fatet for å være lønnsomme.

– Jeg kaller det «transformational», sier han.

– Vi har kommet gjennom denne nedturen, i hvert fall den verste delen av den, med en finansiell situasjon som vi er veldig komfortable med, sier han.

Kutter kostnader

Kraftige kostnadskutt gjør at selskapet får mer igjen for pengene, for eksempel når det borer brønner.

Og selskapet har overoppfylt sitt eget mål om å kutte kostnadene med 2,5 milliarder dollar årlig, et mål som ble økt med 50 prosent for ett år siden.

Les mer: Kutter mer enn ventet

Selskapet har hittil kuttet de årlige kostnadene med 3,2 milliarder dollar, og har som mål å kutte enda en milliard dollar i år.

– Nå snakker vi om det vi kaller kontinuerlig forbedring, og da er det summen av mange ting som vi må jobbe videre med med industrien, sier Sætre.

Han advarer mot å gjøre samme feil som i tidligere nedturer, hvor kostnadene har økt raskt igjen etter hvert som oljeprisen har steget.

– Hvis industrien nå begynner å slappe av og sier at nå er det over, nå kan vi begynne å bruke penger igjen... for å si det sånn, vi skal investere, men vi kan ikke slappe av når det gjelder fortsatt å tenke effektivisering og forbedring, også på sikkerhet, sier Sætre.

Les også

Så viktig er Statoil for norsk økonomi

– For stor kapasitet

Det har vært mange restruktureringer innen shipping og supplynæringen i det siste, på grunn av overkapasitet.

Mandag kom nyheten om at Farstad Shipping, Solstad Offshore og Deep Sea Supply planlegger å slå seg sammen til en supplygigant.

– Det er jo et faktum at det fortsatt er for mye kapasitet i forhold til det aktivitetsnivået vi ser på norsk sokkel, for mye kapasitet i en god del av segmentene, ikke minst innenfor den marine sektoren, riggsektoren, sier Sætre.

– Hvordan dette vil komme til å spille seg ut i form av strukturer og sånn, det vet jeg ikke men det er for mye kapasitet i forhold til det aktivitetsnivået, som vi tror vil bli ganske jevnt, sier han.

MANGE FELT: Dette er noen av feltene som utgjør Statoils vekstplaner frem til 2022.

Foto: Statoil

Øker investeringene noe

Statoil sier nå at det venter å investere 11 milliarder kroner i 2017, etter å ha kuttet fjorårets investeringer med til 10,1 milliarder kroner.

Det er fortsatt mye penger, men langt under investeringene på nær 20 milliarder dollar i 2014.

Les også

– Urealistisk å tro at oljeprisen når 65 dollar

– Jeg tror 2018 kan komme til å være høyere enn 2017, men ikke mye høyere, sier Sætre.

– Nivået vil være rundt dette og noe høyere, og det er jo et helt annet nivå enn det vi snakket om tidligere. Vi begynte dette året med 13 milliarder dollar, nå er vi nede rundt ti. For to år tilbake hadde vi et investeringsnivå på nesten 20 milliarder i selskapet, sier han.

Negativ kontantstrøm

Det er ingen drømmesituasjon å måtte ta opp gjeld for å dekke investeringer og utbytte, men det var det Statoil gjorde i 2015, med en fri kontantstrøm på minus 18 milliarder kroner.

I 2016 var det tallet fortsatt negativt, på minus tre milliarder dollar eller 29,8 milliarder kroner.

Statoils mål er å kunne få inn mer penger enn det går ut ved en oljepris på 50 dollar fatet i 2017. Det er en skjerping av fjorårets mål, som var at selskapet skulle ha en positiv kontantstrøm ved 60 dollar fatet i 2017 og 50 dollar fatet i 2018.

Les også

Statoil kutter mer enn ventet

– Vi peker fremover, vi sier vi kan investere i de prosjektene vi nå har foran oss, som har veldig høy kvalitet, og fortsatt opprettholde en gjeldsgrad på det nivået vi har til 50 dollar fatet oljepris, sier han.

– Skulle oljeprisen bli høyere, noe vi tror, så vil gjeldsgraden og kapasiteten vår bare styrkes, sier han.

Nye kontrakter

Selskapet planlegger en rekke nye prosjekter frem til 2022, med robust lønnsomhet og mulighet til å produsere 3,2 milliarder fat oljeekvivalenter.

Det kan gi ytterligere kontrakter til norske leverandører, som allerede har fått størsteparten av kontraktene på Johan Sverdrup-feltets første fase, og kan se frem til andre fase i årene frem mot 2022.

Oljegigantene har ikke bygget mye ny produksjonskapasitet de siste årene, selv om dette kreves for å erstatte fallende produksjon fra eksisterende felt. På to år har globale oljeselskaper kuttet investeringene med 40 prosent, ifølge Wood Mackenzie.

Det internasjonale energibyrået har advart om at det kan bli for lite tilbud av olje rundt 2020.

Gjelden øker

Statoil fortsetter å ta opp gjeld for å betale for investeringer og utbytte til aksjonærene, og selskapets gjeld som andel av kapitalen økte til 35,6 prosent ved utgangen av 2016. For ett år siden var den 26,8 prosent.

Les også

Disse lyspunktene ser ekspertene i dagens skuffende Statoil-rapport

I tidligere år har Statoils mål være å holde gjeldsgraden under 30 prosent for å unngå mulige nedgraderinger av selskapets kredittverdighet, men i fjor sa selskapet at gjeldsgraden kunne havne helt opp mot 40 prosent hvis oljeprisen holdt seg under 40 dollar fatet.

Oljeprisen har siden steget til 55 dollar fatet, blant annet på grunn av produksjonskutt fra land i og utenfor Opec, noe som gjør Statoils behov for å ta opp gjeld mindre.

Dermed er Sætre optimistisk til å kunne holde gjelden i sjakk.

– Når det gjelder ratingen vår så er jo det viktig, og vi har sagt at vi ønsker å opprettholde en singel A-rating, og nå har vi faktisk en notch å gå på, sier Sætre.

– Vi har også en stabil outlook. Ratingbyråene ser på mer enn gjeldsgrad, de ser også på kontantstrøm. Den er veldig sterk i forhold til gjelden og evnen til å betjene gjelden. Den er veldig sterk, sier han.

Her kan du lese mer om