Kjempekjøpet til SAS er i boks

Ordren på splitter nye langdistansefly fra Airbus har nå blitt undertegnet.

SUPERFLY I 2018: Fra 2015 og utover vil SAS motta sine nye langdistansefly fra Airbus. Den nye Dreamliner-konkurrenten A350-900 XWB (avbildet) vil først være på plass fra 2018.

  • Marius Lorentzen
Publisert:,

SAS melder at de torsdag undertegnet den endelig avtalen om å kjøpe 12 nye langdistansefly av den europeiske flyprodusenten Airbus.

SAS annonserte i slutten av juni at de hadde inngått en intensjonsavtale med Airbus om å kjøpe 12 nye langdistansefly. Nå har de to partene altså formelt undertegnet kjøpskontrakten.

Det er fortsatt snakk om to flytyper. Den ene er den fornyede versjonen av A330. SAS har bestilt fire fly av typen A330-300 Enhanced. Disse flyene vil bli levert fra 2015-2016 og utover.

I tillegg har SAS bestilt det nye superflyet til Airbus kalt A350 XWB. Flyet vil bli en konkurrent til Boeings 787 Dreamliner, som Norwegian har bestilt til sin langdistansesatsing.

På samme måte som Dreamliner, vil det i A350 være utstrakt bruk av avanserte og lette materialer, som kompositt og karbonfiber.

LES OGSÅ: SAS måtte kjøpe to flytyper for å få til langdistanseløftet

SAS har bestilt åtte fly av typen A350-900, som er den mellomstore versjonen av flyet. SAS har også opsjoner på ytterligere seks fly av denne typen. De første A350-flyene vil bli levert fra 2018.

Usikker prislapp

Listeprisen på de 12 flyene er ifølge SAS 3,3 milliarder dollar (tilsvarende snaue 20 milliarder kroner). Prisen SAS må ut med er imidlertid lavere, grunnet rabatter.

SAS skal finansiere flykjøpet gjennom eksportkreditt, og salg og tilbakeleasing av flyene.

I tillegg til de nye flyene, skal SAS oppgradere kabinene i syv av selskapets eksisterende A330/A340-maskiner. Det arbeidet er planlagt ferdigstilt innen 2015, og prise på ombyggingen vil komme på toppen av flykjøpet.

Da flykjøpet ble annonsert ville ikke SAS gå ut med hva totalprisen på langdistansesatsingen vil komme på.

Les også

Lover å klare flykjøpet uten statlig hjelp- SAS er nødt til å gjøre dette- Hvis dette er et svar, er de veldig sent ute

Her kan du lese mer om

  1. Scandinavian Airlines (SAS)

Flere artikler

  1. Norwegian tar Dreamlinernummer to ut av trafikk

  2. SAS bestiller langdistanse- ekspressen til Airbus

  3. Dropper kjempeordre på superflyet til Airbus

  4. Annonsørinnhold

  5. SAS finansierer nye fly hos en kinesisk bank

  6. Lett begeistring over ANAs flykjøp til 100 milliarder