Tørrlastindeksen

Tørrlastskip har tapt penger på frakten hver dag i flere måneder: – Rederne har blødd penger

Analytikere tror ikke den brutale tørrlastsituasjonen er over med det første. – Ekstremt utfordrende, sier shippingtopp om kollapsen.

FLERE UTFORDRINGER: «Skipseiere vil bli tvunget til kutte nye ordre og hugge opp skip som ikke er lønnsomme», var konklusjonen i en rapport fra MSCI i fjor om shippingbransjens møte med nye klimamål.

STRINGER SHANGHAI / Reuters
  • Anders Nybakken Kvale
Publisert:

Rundt tre måneder er gått siden inntjeningen til store tørrlastskip, kalt capesize, nådde sitt laveste nivå noensinne, som betydde at skipene tapte på penger på frakten sin i spotmarkedet. Og tørrlastmarkedet ligger fortsatt skadeskutt.

Vinteren ble grusom og så langt har ikke våren sett mye bedre ut, med flere kraftige ratefall. Det skyldes i stor grad at viruskrisen har bidratt til å senke den globale varehandelen.

– TCE-rater (målestokk for dagsinntjeningen, journ.anm.) for capesize-skip har ligget under driftskostnadene så langt i år og langt under cash break-even-nivåer, slik at rederne har blødd penger i spotmarkedet hver dag, forklarer analytiker Lukas Daul i ABG Sundal Collier overfor E24.

«Cash break-even» er nivået som må til for å dekke driftskostnader og gjeldsforpliktelser.

Daul påpeker at situasjonen tærer på likviditeten til selskapene, samt legger press på skipsverdiene, som er ned rundt tre prosent siden nyttår.

– Forventer at markedet forblir vanskelig

Siste inntjeningstopp for tørrlastskipene, målt i indeksen Baltic Dry, var i september i fjor. Men allerede i november var det bråstopp. Nå ligger inntjeningen til capesize-skipene på om lag 4.800 dollar per dag, mens «cash break-even» er på rundt 14.000 dollar.

Daul i ABG Sundal Collier ser ikke noe lyspunkt med det første, men tror en stimulansepakke fra Kina kan hjelpe.

– Vi forventer at markedet forblir vanskelig. Håpet er knyttet til at verden begynner å gå tilbake til normalen og at Kina gjennomfører tiltak som stimulerer økonomien. Mange venter i spenning på 22. mai, da stimulansepakkene fra Kina forventes å bli annonsert, sier han.

– Kan ikke holde på sånn her i årevis

Sjef for rederiet Star Bulk i Norge, Herman Billung, har stått i tørrlastkrisen de siste månedene.

– Markedet er ekstremt utfordrende. Det har vært og er fortsatt preget av nedsmelting overalt. Det er store områder som er påvirket og jeg tror fort dette kan vedvare og at det tar en stund før vi er oppe og går igjen, sier han.

På den positive siden trekker han frem at det er forventet lite bestillinger av nye skip fremover, samt at Star Bulk har en sterk balanse og en god relasjon til sine långivere. Derfor er det ikke aktuelt å hente friske penger, som Billung påpeker at «ville vært forferdelig på dagens aksjekurs». Den avsluttet fredag på 4,96 dollar, som er ned fra 11,81 dollar ved årsskiftet.

– Vi kan ikke holde på sånn her i årevis, men det skjer ikke heller, sier shippingtoppen.

– Hadde vært ekstremt utfordrende for et lite selskap

I 2018 ble det lille norske Arne Blystad-rederiet Songa Bulk og dets 15 skip, der Billung var sjef og medgrunnlegger, kjøpt opp av amerikanske Star Bulk for 2,6 milliarder kroner. Giganten har nå en flåte på 116 skip.

– Det er ikke tvil i mitt hode om at dette hadde vært ekstremt utfordrende for et lite selskap, sier Billung.

Utfordrende har det også vært for aksjonærene i de Oslo Børs-noterte tørrlastrederiene, som siden årsskiftet er bratt ned.

– Det har ikke vært hyggelig å være investor i noe som helst tørrlastrederi det året her, understreker Billung.

Les også

Milliardoverskudd blir minus for DSD i år

Analytiker: Risiko for likviditetsproblemer i år

Blant selskapene som har fått merke kollapsen hardt er Golden Ocean, som ikke sikret noen ytterligere lange kontrakter i fjerde kvartal, da ratene tidvis var sterke. Forrige onsdag vraket Kepler Cheuvreux kjøpsanbefalingen sin på aksjen.

E24 har vært i kontakt med den ferske Golden Ocean-sjefen Ulrik Uhrenfeldt Andersen, som ikke ønsker å stille til intervju før han har vært lengre i jobben.

Kepler Cheuvreux anbefaler nå også kundene sine å holde seg unna hele sektoren, og tror ikke en betydelig innhenting i tørrlasthandelen vil være på plass før i 2021.

– Vi reviderte nylig rateforventningene våre for 2020 til 8.000 dollar dagen for capesize-skip. Det er et nivå som kan gjøre at redere kommer i likviditetsproblemer allerede i år. Derfor mener vi investorer bør avstå fra å kjøpe tørrlastaksjer nå, forklarer analytiker Petter Haugen i Kepler Cheuvreux overfor E24.

Han viser blant at annet til det internasjonale energibyrået IEA i år venter et fall i kulletterspørselen, som er en sentral fraktvare for tørrlastskipene, på åtte prosent.

– Også andre råvarer som typisk fraktes i tørrbulkskip, som jernmalm og stålprodukter, vil antagelig falle i år, påpeker Haugen.

Her kan du lese mer om

  1. Tørrlastindeksen
  2. Baltic Dry
  3. Oslo Børs
  4. Tørrbulk
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Analytikerne venter kraftig resultatfall for Fredriksens Golden Ocean

  2. Flere tørrlastaksjer stiger på svak Oslo Børs

  3. Fullstendig kollaps i skadeskutt tørrlastmarked: – Får dramatiske konsekvenser

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Folk strømmer innendørs for å trene: Tror Sats-aksjen vil vise muskler

  6. Pareto svært positive til produkttank: Oslo Børs-noterte Hafnia er toppvalget