Tankmarkedet

Oljekutt vil stoppe «det villeste tankmarkedet på lang tid»: – Aksjene vil nok falle kraftig

Joakim Hannisdahl i Cleaves Securities spår inntjeningskollaps og aksjeras for tankrederiene dersom Saudi-Arabia og Russland snur seg rundt og kutter i oljeproduksjonen.

Det har vært en fest for de største tankskipene, VLCC-er, i spotmarkedet den siste tiden, men nå kan bakrusen være på plass allerede om kort tid, spår analytiker.

EDGAR SU / X90125
  • Anders Nybakken Kvale
Publisert:,

Tankrederiene notert på Oslo Børs faller hardt på ukens siste dag med handel, der John Fredriksens Frontline på ettermiddagen er ned 16 prosent til kurs 82 kroner på høy omsetning.

Tankaksjene har gjennom viruskrisen ved flere tilfeller gått mot strømmen og steget, men fredag er disse blant de største taperne.

Den negative utviklingen skjer etter at oljeprisen torsdag og fredag har bykset kraftig til over 33 dollar fatet. Det på grunn av rykter om at Saudi-Arabia og Russland vil diskutere å kutte i produksjonen sin igjen.

– Vil nok falle kraftig

Tankmarkedet har den siste tiden vært brennhett på grunn av kollapsen i de to oljelandenes tidligere kuttsamarbeid, der det isteden ble lansert en priskrig med en kraftig oppjekking av oljeproduksjonen.

Det betyr langt større etterspørsel etter tankskip, og markedet frykter nå at dette ikke vil skje dersom det kommer nye produksjonskutt.

– Basecaset vårt er at Opec+ kommer til en enighet i løpet av kort tid, men det er veldig usikkert. I et slikt scenario vil nok tankaksjene falle kraftig, sier analytiker Joakim Hannisdahl i Cleaves Securities til E24.

Han påpeker at det er «høy risiko» å investere i tankaksjer nå.

– Kollapset

En flom av olje i markedet betyr også at de globale oljelagrene fylles opp i full fart, som igjen gjør at tankskip blir attraktive for å lagre olje.

Én avgjørende faktor for om såkalt flytende lager lønner seg, er om fremtidige oljepriser er høyere enn dagens oljepris. I en slik situasjon, som på fagspråket kalles «contango», kan man lagre olje og selge den dyrere i fremtiden.

Contangoen har vært svært høy i det siste og bidratt til stor tankoptimisme, men denne har nå falt kraftig tilbake i kjølvannet av oljeprishoppet de to siste dagene.

– Det har vært en signifikant bidragsyter til å drive opp tankaksjene, men nå har den kollapset. Det har vært en stor kapitalflom inn i tankaksjer på grunn av investorer som normalt sett ikke ser på shipping, men som har fått med seg nyheten om at tankskip skal lagre olje, forklarer analytikeren.

Sist uke var betalingen teoretisk på 140.000 dollar per dag for lagring på et tankskip med et halvt års eksponering, mens nivået nå ligger på 48.000 dollar per dag, ifølge Hannisdahl.

Han mener en kuttenighet også vil dra ned den nå skyhøye fraktinntjeningen til skipene i spotmarkedet til normale nivåer.

Torsdag lå den på rundt 240.000 dollar dagen for de største skipene, VLCC-er, mens i et normalt marked kunne ha ligget på mellom 20.000 dollar og 30.000 dollar på denne tiden av året.

– Og hvis priskrigen skulle vedvare så vil oljeprodusenter kutte investeringene sine, slik at produksjonen av olje nok vil falle i 2021, spesielt i USA. Det vil ødelegge tankcaset for 2021 og 2022 også, sier analytikeren.

– Villeste tankmarkedet på veldig lang tid

– Har det brennhete tankmarkedet vært for godt til å være sant?

– Det vi har sett i det siste er det villeste tankmarkedet på veldig lang tid. Man har fått det beste fra alle verdener med contangoen i oljefutureskurven og høy etterspørsel etter frakt, svarer Hannisdahl.

Han påpeker at flere av tankrederiene den aller siste tiden har møtt usikkerheten ved å slutte skipene sine på lengre kontrakter til lavere rater enn i spotmarkedet.

Les på E24+

Disse oljeservice-aksjene kan være best rustet for et børscomeback

– Det er alltid gøy å tjene en kvart million dollar om dagen på et skip, men det kan bli et svært tungt marked. Det er veldig rasjonelt og mange av tankselskapene gjør en god jobb ved at de bruker dette ekstraordinære markedet til å slutte deler av flåten sin og fortsatt sitte igjen med en del spoteksponering.

Oslo Børs-noterte ADS Crude Carriers besluttet denne uken å slutte et av sine skip for rundt seks måneder for 69.000 dollar dagen.

– Det er selvfølgelig «bittersweet», men når det er så volatilt som nå så kan spotmarkedet fort falle tilbake til 20.000 dollar dagen innen et par uker. Så da ser det ut som en fornuftig avgjørelse, fremhever Hannisdahl.

Her kan du lese mer om

  1. Tankmarkedet
  2. Oslo Børs
  3. Frontline
  4. Saudi-Arabia
  5. Russland
  6. Joakim Hannisdahl
  7. Tankskip
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Vraker kjøpsanbefalingen på tank etter kuttavtale: – Etterspørselen vil falle kraftig

  2. Analytiker har mistet troen på tank: Ser aksjenedtur på 30 prosent

  3. Markant ratehopp i tankmarkedet: – Utrolige nivåer

  4. Annonsørinnhold

  5. Nytt kraftig hopp i tankratene: – Helt vilt

  6. Tankskipenes inntjening til værs: – Overgår våre forventninger