Siem står klar til å redde Solstad Offshore: – Vi har snakket

Investor Kristian Siem ønsker å hjelpe kriserammede Solstad Offshore: – Jeg tror ikke de er i tvil om at vi kan snakkes med, sier han.

STÅR KLAR: Investor, skipsreder og industrieier Kristian Siem er styreleder og sjef for Siem Industries, som blant annet eier store poster i de to Oslo Børs-noterte selskapene Siem Offshore og Subsea 7. Nå står han klar til å redde kriserammede Solstad Offshore.

Foto: Mattis Sandblad
Publisert:

NOR-SHIPPING (E24): Offshorerederiene på Oslo Børs' gjeld er fortsatt på massive 66 milliarder kroner i kjølvannet av oljesmellen som barberte både aktivitet og etterspørsel for skipene, og skapte en stor overkapasitet.

Kriserammede Solstad Offshore, som sitter på halvparten av gjelden, er nå i forhandlinger med sine kreditorer, som er ventet å resultere i det selskapet selv omtaler som en «omfattende restrukturering av balansen».

– Vi har tatt kontakt

Investor og skipsreder Kristian Siem sier til E24 onsdag at hans Siem Industries, som blant annet er storeier av Siem Offshore og Subsea 7, står klar til å redde Solstad Offshore.

– Det er aktuelt å bli med. Vi har meldt fra til alle våre norske konkurrenter at vi er villig til å ta handling, sier Siem.

Har dere hatt kontakt med Solstad nå nylig?

– Vi har snakket. Jeg vil ikke gå inn på prosessen der, men jeg tror ikke de er i tvil om at vi kan snakkes med, for å si det sånn, sier Siem.

Solstad Offshore-sjef Lars Peder Solstad har ikke besvart E24s spørsmål om saken.

Les også: Dette er Årets skip

– Unikt

Siem har tidligere uttalt at han ønsker å skape større enheter i den kriserammede offshoreskipbransjen.

– All fusjonering er bra, men det har ikke vært nok, sier Siem onsdag.

Investoren fikk imidlertid ikke reddet daværende Farstad Shipping i 2017, som isteden endte opp i John Fredriksen og Kjell Inge Røkkes Solstad-system.

– Gjelden som skulle vært nedbetalt de siste årene er ikke blitt det i det hele tatt. Mange operatører har ikke hatt nok driftsoverskudd til å betale renter. Da bare baller det på seg.

PÅ KONFERANSE: Investor Kristian Siem på shippingkonferansen Nor-Shipping. Han var med i en Brasil-debatt.

Foto: Asgeir Aga Nilsen/E24

– Siem Offshore har redusert gjelden fra 1,6 milliarder dollar til en milliard dollar de siste årene, påpeker skipsrederen.

Han omtaler reduseringen som «helt unikt i bransjen».

– Det har ikke vært enkelt, men fortsatt sitter vi med en milliard dollar i gjeld, og det er mer enn det vi vanligvis er komfortable med. Heldigvis fortsetter vi å betale ned, men de flest konkurrentene våre som ikke allerede har vært gjennom en konkursprosess er i faktum eid av bankene og de har ikke agert inntil nå, sier Siem.

Ser positivt på offshoremarkedet

Markedet for offshoreskip har i lengre tid vært krevende, men nylig har ratene gjort et hopp.

Les også

Handelskrigen rammer shippingbransjen: – Jeg er svært bekymret

– Vi ser at det er langt større volum som vi nå byr på enn før. Det har vært en endring over de siste 6–12 månedene. Vi er kommet gjennom den største nedgangsperioden, sier Siem.

Han er ikke urolig for det harde oljeprisfallet forrige uke.

– Vi tror at oljeprisen i årene fremover gjennomsnittlig kommer til å holde seg på et nivå som gjør det regningssvarende å bygge ut de feltene som nå er på tegnebrettet, og det betyr at aktivitetsøkningen vil fortsette fremover.

Les også

Offshorerederienes gjeldsberg: Skylder fortsatt over 60 milliarder

Les også

Ratene for offshoreskip doblet på under en uke

Les også

Tar milliardtap i flåten

Her kan du lese mer om