Norwegian leverer kraftig bedring i driftsresultatet – men Max-regningen øker

Norwegian tjener mer på flygningene sine, men tynges av økte renteutgifter og merkostnader for de 18 Max-flyene som står på bakken. Selskapet kutter nå i egne vekstprognoser nok en gang.

Bjørn Kjos i Norwegian. Foto: Helge Mikalsen VG

Foto: Helge Mikalsen VG
Publisert:,

Norwegian slapp torsdag resultatene for andre kvartal som viser en vekst i omsetningen fra 8,29 til 9,90 milliarder kroner mot samme periode året før.

Det underliggende driftsresultatet før avskrivninger og leasingkostnader (EBITDAR) steg fra 1,62 til 2,21 milliarder kroner, mens en kraftig økning i renteutgifter på 518,5 millioner fører til at resultat etter skatt falt fra 369,6 til 111,4 millioner kroner.

Les også: Bjørn Kjos går av

Norwegian måtte som andre flyselskaper verden over sette Boeings 737 Max-fly på bakken i mars. Norwegian har 18 slike og selskapet anslår at overskuddet til selskapet ble redusert med rundt 400 millioner kroner i andre kvartal som følge av at flyene var på bakken.

Norwegian har tidligere anslått at Max-problemene vil koste selskapet en halv milliard, men nå skrus dette estimatet opp til 700 millioner kroner. Selskapet skriver at både etterspørsel, driftskostnader og produksjonen har blitt negativt påvirket.

– Kvartalstallene viser at vi leverer på strategien om å gå fra vekst til lønnsomhet. Til tross for driftsutfordringer utenfor vår kontroll, som 737 MAX-problemene, leverer vi det høyeste underliggende driftsresultatet for andre kvartal i Norwegians historie. Jeg er også tilfreds med bestillingene fremover, spesielt på langdistanse, sier konsernsjef Bjørn Kjos.

Konsensusforventningen var i forkant at brutto driftsresultat (EBITDAR) ville ende på 2,21 milliarder kroner, mens DNB Markets forventet 2,0 milliarder. Meglerhuset mente i forkant av offentliggjøringen torsdag at dagens kursnivå (44,71 kroner onsdag ettermiddag) var attraktivt, og de hadde en kjøpsanbefaling med kursmål på 60 kroner.

Les også

Bjørn Kjos går av som Norwegian-sjef etter 17 år

Kutter i vekstanslag

Ser man på det justerte driftsresultatet (EBITDAR justert for engangsposter) så ble det mer enn doblet fra 1,16 til 2,34 milliarder, noe som ifølge Norwegian er ny rekord.

Selskapet anslår at det justerte resultatet vil ende på mellom seks og syv milliarder for året.

Samtidig anslår selskapet at kapasiteten (antall setekilometer) vil vokse med null til fem prosent, noe som er en reduksjon fra det forrige målet for 2019 på fem til ti prosent. Norwegian regner med å maksimalt få levert seks 737 Max-fly fra Boeing i år, og problemene med flytypen bidrar til kuttet.

Norwegian oppjusterer også anslagene sine for kostnadsnivået fra 0,42 til 0,43 kroner per setekilometer inkludert drivstoff og fra 0,30 til 0,31 fratrukket drivstoffkostnader.

I forkant av rapporten har det vært knyttet mye spenning til den økonomiske utviklingen i Norwegian. Selskapet har ikke gått med overskudd siden 2016 og 2018 endte med blodrøde tall. Norwegian-sjef Bjørn Kjos spådde ved starten av året at selskapet skulle klare å levere et overskudd i 2019, men det var før Boeing 737 Max-flyene måtte settes på bakken verden over.

Norwegian har igangsatt flere tiltak for å kutte kostnadsnivået med tre milliarder kroner, og selskapet må også finne en løsning for å håndtere forfallet av et obligasjonslån på 250 millioner euro som forfaller i desember.

Kostnadsprogram i rute

Norwegian har den siste tiden vært under et hardt finansielt press, som følge av en økt oljepris og økte drivstoffkostnader, beintøff konkurranse i flymarkedet og merkostnader knyttet til at 18 Max-fly står på bakken og motorer på Dreamliner-fly som må utbedres.

I fjor lanserte selskapet den interne tiltakspakken #Focus2020 som skal redusere kostnadsnivået med minst to milliarder. I februar la de frem en plan som skal styrke krigskassen med flere milliarder og i april ble det klart at flyleveranser for 28 milliarder kroner blir satt på vent.

Selskapet hentet i fjor vinter 1,5 milliarder kroner i frisk kapital, og tidlgiere i år gikk selskapet på nytt til aksjonærene. Den gangen hentet de 3,0 milliarder i frisk kapital.

Les på E24+ (for abonnenter)

Hvem blir arvingen etter Bjørn Kjos?

I desember forfaller et obligasjonslån på 250 millioner euro, og markedet følger nå spent med på hvordan flyselskapet vil håndtere refinanseringen av det lånet.

På toppen av alt dette fortsetter oppkjøpsryktene å florere. I fjor meldte British Airways-eier IAG seg som interessert kjøper, og på høsten i fjor var det like før Norwegian ble solgt til en ikke-navngitt kjøper. Den 24. januar meldte IAG at de ikke lenger var interessert i selskapet.

De siste ukene har det versert rapporter i spanske medier om at IAG eller Lufthansa er interessert i å by på nytt, men IAG har juridisk sett ikke mulighet til å indikere interesse eller komme med et bud før etter 24. juli.