Aksjeras i Norwegian koster småsparerne dyrt: - Matematikken vinner til slutt
905 millioner nye aksjer er nå sluppet løs i Norwegian, og flyaksjen faller kraftig på Oslo Børs. På en knapp måned er kursen mer enn halvert.
Aksjekursen fått stadig mer bakkekontakt etter at eksperter kalte oppturen i mai for «galskap», og tidspunktet for frislipp av låste aksjer har nærmet seg.
Mandag har 905 millioner nye aksjer blitt frigitt for handel på Oslo Børs – en av tre store puljer med aksjer som kommer i flyselskapet frem mot jul.
Snart oversvømmes markedet av Norwegian-aksjer
På Oslo Børs faller Norwegian 11 prosent, og siden midten av juli er kursen mer enn halvert. Det rammer mange av de tusenvis av småsparerne som har veddet på Norwegian, tror investeringsøkonom Mads Johannesen i Nordnet.
– Det kan ikke ha gått bra. Dessverre. Det er synd at det skulle ende sånn. Samtidig ser man at matematikken vinner til slutt, sier han til E24.
Oversvømmes av aksjer
Redningsplanen i Norwegian medfører nemlig at antall aksjer er blitt mangedoblet, fra 164 millioner aksjer til nå over 3,6 milliarder registrerte aksjer.
Men alle de nye aksjene har ikke vært mulig å handle med en gang. Mesteparten har vært låst og blir frigitt for handel i flere puljer.
Den første virkelig store delen, på 905 millioner aksjer, ble frigitt 9. august og kunne handles på Oslo Børs fra mandag. Deretter blir store mengder aksjer sluppet løs 9. oktober og 9. desember.
Norwegian-kreditorene bytter mengder av gjeld til aksjer de kan selge fort
På et tidspunkt i mai var børsverdien til Norwegian langt høyere enn før coronakrisen, men frislippet har tynget kursen. Den var på det meste ned 17 prosent mandag, før den hentet seg inn til et fall på 11 prosent.
– Man ser at det går nedover i takt med at virkeligheten skyller inn over aksjen og investorene, sier Johannesen.
Tror mange har tapt penger
Ifølge investeringsøkonomen har Nordnet nærmere 50.000 kunder i Norden som har kjøpt Norwegian-aksjer. Også i den svenske nettmegleren Avanza har mange småinvestorer lastet opp med Norwegian-aksjer.
- Kundene i Nordnet Bank sitter nå med til sammen rundt 103 millioner aksjer verdt 144 millioner kroner, mens Avanza-kundene eier 117 millioner aksjer verdt 164 millioner, ifølge aksjonærlister fra Infront.
- Rundt midten av juli hadde Nordnet-kundene nær 94 millioner aksjer verdt over 300 millioner. Samtidig satt Avanza-kundene med 103 millioner aksjer verdt 335 millioner.
I mellomtiden har Norwegian-aksjen falt fra 3,3 til 1,4 kroner, en nedgang på 58 prosent. Aksjen har også vært kjøpt og solgt mye, slik at det ikke er de samme personene som har hatt disse aksjene i hele perioden.
– Så langt i år er aksjen ned 96 prosent. Det er dessverre ikke et dårlig anslag å si at de fleste har tapt penger, sier Johannesen.
Norwegian anklager Boeing for svindel og kontraktsbrudd
Han har et tydelig råd til småsparere i flyaksjen.
– Det beste er å holde seg unna, eller selge aksjen hvis du er inne nå. Man ser at coronaviruset globalt har tatt seg opp etter sommeren. Mange flyreiser, bookinger kan komme til å falle bort.
– Norwegian-ledelsen har også signalisert at de trenger sannsynligvis ganske snart mer penger. Det lukter dessverre videre utvanning, i tillegg til at gjeld konverteres løpende til aksjer, sier Johannesen.
Norwegian trekker seg fra samarbeid: Overtar 3.000 ansatte fra bemanningsbyrå
Ble ufrivillige eiere
Leasingselskaper som leide ut fly til Norwegian har blitt de nye storeierne i selskapet, etter at de gikk med å gjøre om sitt utestående til aksjer.
Eksperter har pekt på at de nye ufrivillige eierne trolig kommer til å dumpe aksjene når de får mulighet.
– Leasingselskaper vil åpenbart ikke eie flyselskaper, sa leasinganalytiker Helane Becker i investeringsselskapet Cowen tilbake i mai.
Johannesen peker på et potensielt stort salgspress i aksjen.
– Jeg er usikker på hvem som skal ta imot alle disse aksjene. Norwegian er for tiden en eierløs aksje – det er småsparere fra både Nordnet, Avanza og andre. Det er foreløpig ikke noen sterke eiere som er inne og kan gjøre noen grep, sier han.