Ned 25 prosent på tre måneder: Derfor raser Tesla-aksjen

De siste dagene har Tesla-aksjen fått seg en real trøkk etter slakt i forbrukerrapport. Men nedturen for aksjen har vart i flere måneder.

NEDTUR: Tesla-aksjen raste på børsen etter at en forbrukerrapport som nedgraderer Model S fra listen over anbefalte biler ble lagt frem tirsdag.

Johannes Eisele
  • Ingvild Sagmoen
Publisert: Publisert:

Tirsdag raste Tesla-aksjen på Wall Street-børsen, og i løpet av de siste to dagene har aksjen falt 7,72 prosent.

Børsnedturen kommer etter at den amerikanske publikasjonen Consumer Reports tirsdag slapp en forbrukerrapport som ekskluderer Tesla Model S fra listen over anbefalte biler og gir el-bilen en «dårligere enn gjennomsnittet»-score. Og det til tross for at samme publikasjon bare måneder tidligere ga bilmodellen strålende karakterer.

Negativ omtale

Ifølge Marketwatch er analytikere delt på hvorvidt de negative overskriftene vil ha en langvarig påvirkning på Tesla. I forbrukerrapporten kommer det nemlig frem at til tross for mange klager over ulike problemer med bilmodellen, sier 97 prosent av Tesla-eierne at de ville kjøpt bilen igjen.

Imidlertid har aksjen falt nesten 25 prosent de tre siste månedene.

Og ifølge Marketwatch er det nettopp de negative overskriftene som har sendt aksjen så mye ned.

Les også

Tesla sprengte skalaen

I tillegg til klagene og tilbakemeldingen fra Tesla-eiere i den amerikanske forbrukerrapporten, har også en gruppe Tesla-eiere i Norge klaget på at bilene yter mindre enn lovet av produsenten. Bare i løpet av onsdagen har Forbrukerrådet mottat ni nye klager på effekten i Tesla Model S P85D.

Det å bli sett på som «upålitelig» er en vesentlig risiko for en bilprodusent som i hovedsak lener seg på ett eller to produkt, sier analytikere ved meglerfirmaet Stifel, ifølge Marketwatch.

Hvor mange forventer de å selge?

Etterhvert som Tesla fortsetter å produsere nye modeller og utvide salget, kan det tenkes at troverdigheten vil få seg noen flere slag, skriver The Wall Street Journal.

– Det kommer til å bli vanskeligere for dem å holde på kvaliteten etterhvert som hele business-modellen endres, sier Jake Fisher, som ledet biltestingen for Consumer Reports, ifølge avisen.

Tesla solgte mer enn 31.000 Model S-biler over hele verden i 2014, og selskapet har et tidligere uttalt mål om å selge 55.000 biler av den modellen i år. Men mindre offensiv kommunikasjon rundt forventet antall solgte biler for hele året og advarsler om svakere marginer, sendte Tesla-aksjen ned over ni prosent da elbilprodusentens andre kvartalrapport ble offentliggjort i august.

Les også

Kan disse luksus-elbilene ta opp kampen med Tesla?

Konkurrentene på banen

En annen grunn til at aksjen har falt så mye den siste tiden, kan være at andre bilprodusenter kommer på banen med konkurrerende el-biler. General Motors, Ford Motors, Nissan Motors og Volkswagen skal alle jobbe mot å slå Tesla i lanseringen av prisgunstige elbiler med rekkevidde på inntil 322 kilometer mellom hver lading.

Ifølge LearnBonds kan en stor avsløring fra rivalen General Motors være en av årsakene til at Tesla-aksjen raste tirsdag. Bilprodusenten jobber hardt for å kunne konkurrere med Tesla Motors. Tirsdag meldte GM at de har inngått et samarbeid med det sørkoreanske selskapet LG Group for å kunne slippe el-bilen Chevrolet Bolt på markedet innen slutten av 2016 som planlagt, skriver Financial Times.

Ifølge LearnBonds spekuleres det i om GM vil slippe en masseprodusert el-bil før Tesla-sjef Elon Musk rekker å få den folkelige Tesla Model 3 klar for markedet.

Les også

Teslas nykomling er i rute

Les også

Tesla fortsetter børsnedturen

Les også

Tesla-aksjen raser etter forbrukerrapport

Les også

Tesla leverer 49 prosent mer

Publisert:

Flere artikler

  1. Tesla-aksjen raser etter forbrukerrapport

  2. Tesla fortsetter børsnedturen

  3. Oppfordrer alle norske Model S-eiere til setebelte-sjekk

  4. Ti år med Tesla på børs: Aksjen har banket «alle»

  5. Bilkappløp på Wall Street