Viktig shipping-indeks er halvert siden nyttår: – Dette er et veldig stort fall

I 2019 har Baltic Dry-indeksen stupt samtidig som aksjemarkedene har gått andre veien. – Det er uvanlig, men vi tror det er førstnevnte indeks som «har rett», sier Nordea-strateg.

FÆRRE OPPDRAG: 2019 har gitt et kraftig fall i tørrbulkratene. Gruveulykken i Brasil er blant årsakene.

Foto: Roslan Khasawneh Reuters
  • Hans Jordheim
Publisert:

Ved nyttår lå Baltic Dry-indeksen på over 1.200 poeng.

To måneder senere er verdien nesten halvert. Et så kraftig fall må vi tilbake til 2016 for å se, og før det til finanskrisen.

– Dette er et veldig stort fall og en signifikant utvikling. Ser man på månedlige tall, har vi kun to tidligere observasjoner på dette nivået siden finanskrisen, sier Nordea Markets-strateg Andreas Steno Larsen til E24.

Det er altså prisen på hva det koster å frakte såkalt tørrbulklast som har stupt.

Indeksen følges av flere enn bare shippinginteresserte:

Baltic Dry-indeksen er blitt beskrevet som den viktigste økonomiske indikatoren du aldri har hørt om.

Og de siste ukenes stup er en indikasjon på svakere utvikling i veksten i transporttunge land, forklarer Larsen.

Fredag fikk indeksen seg et lite løft. Den endte opp 0,6 prosent til 634 poeng.

Tegn på økonomisk brems

– Jeg ser dette som et tegn på svekket økonomisk vekst, blant annet på grunn av handelskrigen mellom USA og Kina, sier Andreas Steno Larsen.

Han poengterer at Baltic Dry-fallet er så stort at man fort kan lese for mye av signalene det sender, men fremhever at implikasjonene absolutt er betydningsfulle.

Det er et syn som deles av andre.

Flere analytikere mener at den siste tidens tilbakegang peker mot en «seriøs» økonomisk brems, skriver Reuters.

Paradoks

Samtidig som Baltic Dry-indeksen er blitt halvert, har pilene i aksjemarkedet pekt oppover hittil i 2019.

Det er et paradoks, mener Andreas Steno Larsen. Vanligvis er det slik at om den globale veksten setter opp farten, så ser man som regel det også gjennom en økning av transportprisene.

Det er derfor rart at utviklingen i de ulike markedene er så forskjellig, sier han. Spørsmålet blir da hvem som «har rett».

Nordea Markets holder en knapp på Baltic Dry-indeksen.

– Vi er av den oppfatningen at aksjemarked-rallyet synger på siste verset. Det ville ikke overraske meg om vi får tilbakeslag i mars/april allerede.

Les også

Ratehopp i supply: – Kan være begynnelsen på et stemningsskifte i markedet

Peker på Brasil-ulykke

Mens noen peker på den omfattende handelskrigen og global vekstbrems generelt som årsak, har kjøp- og salgsdirektør Nicolai Hansteen i Lorentzen & Stemoco en langt mer konkret forklaring på fallet.

Dette handler om ulykken i Brasil, forklarer han. I januar brast en demning ved byen Brumadinho. Denne lå i tilknytning til en gruve i området, driftet av selskapet Vale. Rundt 300 menn var i arbeid da ulykken inntraff. Nesten 170 er bekreftet døde.

I tillegg til den menneskelige katastrofen har det også ført til langt lavere jernmalmproduksjon fra Brasil. Det er meldt at Vale i etterkant har måttet kutte produksjonen med opptil 40 millioner tonn i året.

(saken fortsetter etter figuren)

Langvarige ringvirkninger

Lavere produksjon i Brasil har bidratt til at jernmalmprisene har økt med 25 prosent siden nyttår. Det kutter i marginene til de store, kinesiske stålmøllene. Samtidig har prisen på stål falt i samme periode, hvilket gjør at lønnsomheten reduseres det tilsvarende, forklarer Nicolai Hansteen.

– Dette betyr at møllene er tilbakeholdne med å øke produksjonen og kjøpe mer jernmalm. Resultatet er stillstand på havet og fallende fraktrater.

– Normalt ville man fått et oppsving i disse tider, etter kinesisk nyttår (5. februar), men det forhindres nå gjennom mangel på jernmalm, sier han.

Ifølge direktøren kan ringvirkningene bli langvarige.

Les også

Kinesisk hevntoll mot USA: Dårlig nytt for veldig store tankskip

– I andre kvartal vil man normalt se mot kornsesongen i USA, men det blir sannsynligvis ikke nok til å bøte på jernmalmbortfallet.

– Hva får dette av betydning?

– Med fallende rater vil vi se virkninger over på annonseprisene fordi kjøper uteblir og vi vil kunne se det på ordreinngangen. Det ser litt dystert ut for markedet nå.

Her kan du lese mer om

  1. Shipping
  2. Brasil

Flere artikler

  1. Shipping-sjef: – Kan ikke bli noe dårligere enn det er nå

  2. Svinedød i Kina skaper bekymring for shippingbransjen

  3. Analysesjef spår kraftig ratehopp i høst

  4. Annonsørinnhold

  5. Storbanker tror ikke på at Riksbanken hever renten: – Tar feil om alt som har noe å si i Sverige

  6. Hermanrud advarer om økt risiko for kraftig børsfall