Norwegians Argentina-sjef tror satsingen er lønnsom før sommeren

Norwegian er bare inne i sin femte måned med innenriksflyginger i Argentina, men selskapet vokser kraftig og tror driften vil gå i pluss lenge før sommeren.

ROYAL LANSERING: I mars i fjor innviet Dronning Sonja offisielt Norwegians nye rute mellom London og Buenos Aires, i forbindelse med statsbesøket til landet. Ved sin side hadde Dronningen konsernsjef Bjørn Kjos (t.v.) og selskapets Argentina-sjef Ole Christian Melhus.

Foto: Heiko Junge NTB scanpix
Publisert:,

– Mitt mål er at satsingen skal være lønnsom etter seks måneder. Vi startet i oktober, så jeg venter at vi er i pluss om kort tid. Jeg tror Bjørn (Kjos, journ.anm.) har gjort rett i å satse og å sende oss hit, sier Ole Christian Melhus, administrerende direktør i Norwegian Air Argentina til E24.

Mens kollegaene hans hjemme i Norge har jobbet med refinansieringsplaner og et mulig oppkjøp det siste året, har den erfarne flygeren med 15 års fartstid i Norwegian arbeidet med å få selskapets Argentina-satsing til å blomstre.

Torsdag slipper Norwegian sine resultater for fjerde kvartal, men Argentina-sjefen kan nå gi et innblikk i hvordan nysatsingen til selskapet går.

Det norske flyselskapet har de siste par årene investert for å etablere seg i det latinamerikanske landet, og selv om de ikke vil ha tjent inn alle disse kostnadene allerede til våren, så vil driften altså gå i pluss.

– Operasjonen isolert sett vil være profitabel, utdyper Melhus.

Norwegian startet å fly til Argentina i februar i fjor da det første langdistanseflyet tok av på ruten mellom London og Buenos Aires. I oktober tok det første innenriksflyet av med passasjerer og siden den gang har det bare vokst.

Les også: (+) Hvem blir arvingen etter Bjørn Kjos?

Innenrikslanseringen har kommet i høysesongen for luftfarten i Sør-Amerika, som er i vinterhalvåret, altså det motsatte av Europa.

Etter en start på rundt 10.000 passasjerer på langdistanseruten de første månedene, hadde Norwegian 14.000 passasjerer i januar. På innenrikstrafikken er tallene langt større og stigende, viser statistikk fra den argentinske luftfartsmyndigheten Anac.

  • Selskapet startet med 10.000 passasjerer og en fyllingsgrad på 52 prosent under oppstarten i oktober.
  • I november økte de til 31.000 passasjerer og 63 prosent fyllingsgrad.
  • I desember økte de til 63.000 passasjerer og en fyllingsgrad på 58 prosent
  • I januar hadde antallet passasjerer vokst til 100.000 av et totalmarked på 1,36 millioner, og fyllingsgraden endte på 65 prosent.

Til sammenligning lå Norwegians samlede fyllingsgrad de siste 12 månedene på 86 prosent i desember.

Les også

Ryanair-sjefen tror ikke billettprisene skal opp: – Hvis Norwegian lykkes vil det fortsatt være idiotisk mye overkapasitet

– Konkurransen begynner å tilspisse seg

– I januar var vi allerede blitt den tredje største aktøren innenriks målt i antall avganger, og fyllingsgraden vår ligger på over 70 prosent i februar og fremover, slik tallene ser ut nå, sier Melhus.

– I februar beregner vi å bli den tredje største aktøren innenriks, både målt i antall avganger og antall passasjerer, fortsetter han.

Antallet månedlige flyginger har i samme periode steget fra 95 i oktober til 813 i januar for det norske selskapet.

Målt etter antall passasjerer har Norwegian per januar vokst til en fjerdeplass. Markedsandelen har siden oktober økt fra 0,74 prosent, til 2,5 prosent i november, 4,9 prosent i desember og 7,4 prosent i januar.

Det er fortsatt det nasjonale flyselskapet Aerolineas Argentinas som er desidert størst med en markedsandel på 60,3 prosent i januar. Deretter kommer Latam med 18,4 prosent og Flybondi med 8,0 prosent av innenlandstrafikken.

Les også: (+) Bjørn Kise snakker ut om Norwegian-salget som falt igjennom: – Ja, jeg var skuffet

– Vi har bygget opp et effektivt ruteprogram der vi får til en høy flåteutnyttelse hver dag, og vi ligger høyt over snittet for lutfarten i Argentina. Vi produserer betraktelig mer trafikk med våre fire fly enn det en av våre konkurrenter gjør med fem fly.

Det er chilenske Latam som Melhus ser på som den viktigste konkurrenten.

– Vi skal ta andeler fra dem. De har en gammel flåte og vi har et betraktelig bedre produkt, men jeg vil også si at jeg tror veksten i Argentina er stor nok til at alle får noe, sier Melhus.

– Men dere merker at flere har etablert seg etter at myndighetene har åpnet opp markedet?

– Konkurransen begynner å tilspisse seg her nå som flere lavprisaktører har etablert seg, men vi har vært tidlig ute og vil tjene på det. Økonomien skal vokse videre her og det skal vi og.

Les også

2018 endte med et milliardsluk for Norwegian: Nå tror Kjos det snur

Vil flytte folk fra buss til fly

Ole Christian Melhus, administrerende direktør i Norwegian Air Argentina

Foto: Norwegian
Les også

Bjørn Kise: Fem aktører ville inn i Norwegian etter IAG-budet

Satser på forretningsmarkedet


I dag flyr selskapet for eksempel fem ganger daglig mellom hovedstaden Buenos Aires og storbyen Cordoba. Her velger Norwegian å godta litt mindre belegg til fordel for å tekkes det attraktive forretningsmarkedet:

– På en del av de andre destinasjonene har vi opp mot 90 prosent fyllingsgrad og god yield, men for å møte forretningsmarkedet må vi ha god frekvens på rutene (mange avganger, journ.anm.). Det er egentlig litt som da vi startet å fly mellom Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger på 2000-tallet, sier Melhus og mimrer tilbake til Norwegians oppstart i Norge.

Det er i dag tre flyplasser som benyttes for trafikk til og fra Buenos Aires:

  • Ezeiza-flyplassen er den store internasjonale flyplassen, der Norwegian flyr avgangene til og fra London
  • Aeroparque er flyplassen som ligger nærmest sentrum, og det er her Norwegian flyr sin innenrikstrafikk fra
  • Til slutt er det El Palomar, som på samme måte som Ezeiza ligger et stykke fra sentrum. Det er her mange av de andre lavprisaktørene har samlet seg

– Før vi startet analyserte vi nøye hvor vi ønsket å fly, og valget falt på Aeroparque. Det var nesten umulig å få til i starten, men vi fikk det til. Det har vist seg å være det absolutt riktige valget for oss, med bra fyllingsgrad og betraktelig høyere yield enn på El Palomar, sier Melhus.

Planlegger nye ruter ...

Per i dag flyr Norwegian til og fra syv flyplasser i Argentina, og nå vurderer selskapet hvor de kan ekspandere videre. Både i Argentina og i regionen.

– Innenriks- og langdistansesatsingen går fra to forskjellige flyplasser i Buenos Aires nå. Skal dettes samles mer?

– Vi kommer til å operere fra flere flyplasser i lang tid, fordi det er slik vi får den høyeste yielden. Vi kommer til å fly connect-flighter fra en del flyplasser inn til Ezeiza, men selv om Norwegian flyr daglig til London, så er det et stykke frem til vi kan feede de rutene tilstrekkelig, sier Melhus og legger til:

– Men vi har ambisiøse planer for vekst både mot Europa og USA.

I mars lanserer Norwegian ruten mellom London og Rio de Janeiro i Brasil, men satsingen stopper heller ikke der. Argentina-sjefen sier at de nå vurderer å etablere ruter mellom Argentina og andre land i Latin-Amerika:

– Det kan komme i år. Vi ser på ruter til både Brasil og Chile som er veldig interessante, sier Melhus.

– Er det mange som reiser fra Argentina på langdistanseruten fra London, og «får dere igjen» for å være til stede lokalt i landet sånn sett?

– Ja, det gjør vi. Satsingen har gått bra og det er en stor andel argentinere som reiser på Norwegian-ruten fra London. Prisnivået som en del av de europeiske flyselskapene har hatt på rutene til Sør-Amerika har til tider vært ekstreme, så for oss har Buenos Aires vært veldig bra, sier Melhus.

Han sammenligner situasjonen i Argentina nå med tiden da EasyJet, Ryanair og Norwegian virkelig begynte å ta av i Europa, noe som bidro til at prisnivået senket seg og trafikkvolumene bare vokste og vokste.

Les på E24+ (for abonnenter)

Kan Norwegians Kina-drøm redde «lakseslottet» på Gardermoen?

... og flere fly til høsten

Norwegian fikk på plass sitt fjerde fly i innenrikssatsingen i Argentina den 7. januar. Alle flyene er av typen Boeing 737–800 med 189 seter, og leases av Norwegian-selskapet Arctic Avistion Assets i Irland.

– Planlegger dere at flåten skal vokse i år?

– Vi har klare vekstambisjoner, men den finansielle situasjonen i Argentina de siste tre til fire månedene har preget planene noe. Men vi har analysert nøye hvordan vi forventer at veksten vil være og vi kommer nok til å utvide flåten med flere fly mot tredje og fjerde kvartal i år, sier Melhus.

– Hvor mange fly må dere opp i for å få nok skala, lønnsomhet og effektivitet?

– Vi drar nytte av det Norwegian allerede har bygget opp på konsernnivå, og administrasjonen her i Argentina er veldig liten og effektiv. Vi er nede på 20-tallet i antallet administrativt ansatte, mens konkurrentene ligger på over 200, sier Melhus.

Totalt har han nå fire Boeing-fly i flåten og 175 ansatte, inklusive crew. Og mer skal det bli.

Les også

Tror Norwegian fortsatt er oppkjøpskandidat

Her kan du lese mer om