Dette må til før rederiene rister av seg stormen

Mens de fleste offshorerederiene har falt kraftig på Oslo Børs i år, har ett selskap steget kraftig. Sparebank1-analytiker lister opp fire faktorer som må slå til før bransjen ser lyset i enden av tunnelen.

UTE AV DRIFT: Dette bildet fra januar viser fire supplyskip fra Farstad Shipping som er uvirksomme i opplag i Ålesund, og det er en konsekvens av krisen i supplybransjen.

Foto: Halvard Alvik NTB scanpix
  • Sophie Lorch-Falch
Publisert:,

– Vi tror riggmarkedet vil være tøft i flere år fremover. Markedet sliter både på tilbud- og etterspørselssiden. På tilbudssiden er det veldig mange fartøyer og balanse i markedet fordrer skraping av mye fartøy, sier analytiker Vidar Lyngvær i Sparebanken 1 Markets til E24.

Det er krise i norske offshorerederier. De fleste selskapene tok opp for mye gjeld i gode år forut oljeprisfallet forsommeren 2014 fra 115 dollar fatet. Fredag passerte prisen for et fat nordsjøolje 50 dollar fatet for første gang på tre uker.

Virkningene av oljeprisfallet over de siste to årene er at investeringene i olje- og oljerelatert industri har falt fordi oljeselskapene ikke vil forplikte seg til nye store, kostbare utbygginger.

Tror opp mot 1.000 skip må vrakes

Offshorerederiene, som betjener oljerigger og forsyner oljeselskapene med varer, opplever ordretørke. Rederiene sliter derfor med å tjene nok til å betale gjeldsavdragene.

– Vi ser en svært sterk historisk sammenheng i perioden 2008 til 2015 mellom salgsinntektene til de største norske aktørene og investeringene til de vi anser som de seks største kundene. Ser vi på guidingen til disse kundene, så estimerer vi at investeringene vil gå ned med i snitt ned 19 prosent og 18 prosent for henholdsvis 2016 og 2017, sier Lyngvær.

– Dermed ser det utfordrende ut på etterspørselssiden. Samtidig så er det for mange skip, og vi tror det behøves mye skraping før vi ser en balanse i markedet. Kanskje må opp mot 1.000 fartøy forlate flåten frem mot 2020, selv om det er vanskelig å anslå, sier Lyngvær.

Les også

Fredriksen-selskap vil hente 200 millioner dollar

– Det ser ikke bra ut

Hittil i år er det kun ni skip som er blitt skrapet, men Lyngvær forventer at det reelle tallet ligger noe høyere grunnet forsinkelse i rapportert data.

– Det ser ikke bra ut. Jeg deler bekymringen, men mener samtidig at det er et verste scenario, sier NHH-professor Ola H. Grytten om skapringen av opptil 1.000 skip til E24.

– Oljepriser på 70 dollar fatet vil gi en langt lysere situasjon, selv om en så høy pris virker urealistisk nå. Jeg tror at det her må kraftig konsolidering til. Jeg forventer færre skip og færre rederier, samt store tap for banker og obligasjonseiere, sier Grytten om utsiktene i bransjen.

Fire faktorer som kan snu skuten

Det er tøffe tider i bransjen med omtrent 100 PSV-skip og AHTS-skip som ligger uvirksomme i opplag, altså uten last eller oppdrag, anslår Lyngvær basert på tall fra Westshore.

Lyngvær peker ut fire faktorer som må til før markedet nærmere seg balanse igjen, og selskapene øker i verdi.

** Tross restrukturering, skal gjelden betales på et tidspunkt. Gjelden er så stor for enkelte selskaper at kreditorene må bidra med et gjeldsslette, tror Lyngvær. Her kan du lese mer om gjeldssituasjonen i supply-bransjen.

** Omfattende skraping av fartøyer.

** Stigende oljepris.

** Økt etterspørsel.

– Jeg klarer ikke å se noen lyspunkter før de faktorene slår inn.

Les også

Slik er brikkene i supply-puslespillet

Håper Opec fikser biffen

Fredag kveld meldte Farstad Shipping at rederiet har fått forlenget selskapets såkalte «standstill and deferral»-avtale til 10. november.

Dette medfører videre pause i avdragsbetalingene på den finansielle gjelden.

Mandag morgen kom det børsmelding om at også Olympic får utvidet stilstand-avtalen med kreditorene. I dette tilfellet forlenges den til 14 oktober.

– Bankenes kortere frist for Olympic enn Farstad viser at de er mindre fornøyd med utviklingen her, sier sjefanalytiker Karl Johan Molnes i Norne Securities.

– Sluttresultatet er det samme for begge. Så lenge vi stevner mot OPEC kutt 30. November tjener alle på å vente til desember med å gjennomføre endringer i kapitalstrukturen. Molnes mener hovedårsaken til at bankene kan være på bedre gli, er at Opec har annonsert at de vil kutte oljeproduksjonen på neste møte 30. november. Dette for å stabilisere prisene på et høyere nivå, etter flere år med overproduksjon og prisfall.

Og høyere oljepris er åpenbart gunstigere for offshore-bransjen.

– Oljeprisen har allerede steget til 50 dollar fatet for brentolje og kan være rundt 60 dollar fatet i desember. Utsettelsen til november vil sikkert innebære enda en utsettelse over Opec-møtet, sier Molnes.

Men pusterommet fra bankene fordrer handling fra selskapene før året er omme.

– I desember må det skje noe. Da må det komme inn egenkapital og gjelden må reduseres, og det gjelder de fleste supply rederiene med unntak av DOF og Solstad Offshore. De har kontroll på gjelden, nok egenkapital og sterke eiere bak ytterligere likviditet om det skulle være nødvendig, understreker han.

– Oljeprisen er viktig her. Opec er verdens eneste lovlige kartell og olje er verdens største råvare. Med så gode kort på hånden er det ingen som kunne tro på at Opec ikke ville bruke denne markedsmakten på en eller annen måte til slutt - og nå har vi kommet til det tidspunktet, sier han.

RESTRUKTURERING: - Når 2016 er over er planen at alle skipene som er merket Farstad, Havila og Olympic skal være dratt av berget og rekapitalisert for to til tre nye år av eksisterende og nye eiere. De nye eierne kan også være andre enn de som er merket med redningsbåter i tegningen, sier Norne Securities-analytiker Karl Johan Molnes.

Foto: Norne Securities

Ett selskap trosser nedgangen på børs

Dersom du fylte opp porteføljen din med supply-aksjer etter nyttår, er du i dag antageligvis fattigere på bok.

Slik er nemlig det dystre bildet for supplyselskapene på Oslo Børs hittil i år:

** DOF har falt hele 75,08 prosent til 0,96 kroner. Før oljenedturen sommeren 2014 kostet aksjen 26 kroner, og de siste tre årene har aksjen falt 96,21 prosent.

** Havila Shipping er ned 43,11 prosent til 1,61 kroner per aksje. I løpet av tre år har aksjen falt 95,26 prosent.

** Farstad Shipping har falt 53,55 prosent til 7,20 kroner per aksje. Forsommeren for to år siden kostet aksjen rundt 110 kroner, og aksjen har falt 94,46 prosent de siste tre årene.

** Rem Offshore er ned 89,23 prosent til 3,23 kroner per aksje, og kostet rundt 60 kroner før oljebremsen. Aksjen har tapt 93,79 prosent av markedsverdien i løpet av tre år.

Siem Offshore holder derimot flyten på Oslo Børs og har steget 29,66 prosent hittil i år og koster nå 1,88 kroner. De siste tre årene har aksjen falt 79,11 prosent.

– Det som skiller Siem fra de andre selskapene, er at de var tidlig ute med å hente penger. Det gjorde de i fjor, før det begynte å se ille ut, sier analytiker Vidar Lyngvær i Sparebanken 1 Markets til E24.

Les også

Analytiker om Olympics gjeldsforhandlinger: Dette vil være den perfekte løsningen

Finansiell plan på plass

11. juni i fjor ble det nemlig kjent at Siem Offshore ville gjennomføre en rettet emisjon som gir 100 millioner dollar i nettoproveny, og for halvannen måned siden meldte Siem Offshore om at alle rederiets finansierende banker sa ja til den finansielle planen som ble foreslått for å sikre virksomheten fremover.

– Selskapet har ikke hatt de samme likviditetsproblemene som de andre selskapene. Det er iallfall ikke like ille som de andre hittil i år. Om de er fullfinansierte kan man diskutere, for det er de ikke nødvendigvis dersom denne nedturen blir langvarig. Hvis man sammenligner med konkurrentene, har det vært store restruktureringer i år, hvor det har kommet mange nye aksjer, som bidrar til å presse kursen, sier Lyngvær.

– Siem har gjort det relativt sett bra i år, dels fordi de var tidlig ute, og dels fordi selskapene de blir sammenlignet med har vært gjennom store endringer i år.

Da regnskapet for andre kvartal tikket inn for under en måned siden, viste fasiten at det operasjonelle driftsresultatet kom på plussiden med 1,3 millioner dollar.

KNALL OG FALL PÅ OSLO BØRS: Grafen viser hvor stort fallet er for supply-selskapene på Oslo Børs hittil i år, og Siem Offshore er det eneste børsnoterte selskapet som havner på oppsiden.

Foto: Sparebanken1 Markets

Hvem kjøper supply-aksjer?

Som oversikten over børsfallet til rederiene viser, har de fleste av supply-selskapene notert på Oslo Børs har mistet over 95 prosent av markedsverdien i løpet av tre år.

Investorene har med andre ord rømt bransjen, og Lyngvær forteller at dersom man kjøper aksjer, kjøper man opsjon på et bedre marked flere år frem i tid.

– Det kan være attraktivt gitt prising. Det skal ta noen år før man ser et godt marked igjen. Man bør ha litt briller på. Det er sikkert noen som gjør mer spekulative veddemål. Det er mye som foregår i sektoren, sier Lyngvær.

– Jeg tenker at når selskapene kommer seg gjennom restruktureringen kan det blir bedre, og da kan det finnes interessante case, selv om man skal vite hva man kjøper.

Anbefaler DOF

DOF ASA er det eneste supply-selskapet Molnes i Norne Securities anbefaler av aksjer på Oslo Børs nå.

– Kapitalstrukturen er på plass og selskapet har tre års runway. De har også to tredjedeler av EBITDA fra Subsea og har en sterk beskyttet markedsposisjon i Brasil. Hovedeieren kan i tillegg være med å styrke egenkapitalen i DOF ytterligere med midler fra fiskeindustrien, dersom det er nødvendig i 2020.

Molnes understreker at «Offshore Support» ikke er et homogent marked. Han mener de selskapene som har kommet best ut er de som hadde problemer allerede da oljeprisen falt.

– DOF fikk problemer allerede i forbindelse med bankkrisen i 2008 og har vært i krisemodus i ti år. Når de nå ser ut til å lykkes, kan det være til oppmuntring for de andre rederiene på Sunnmøre at det bibelske sitatet «De siste skal bli de første», har slått til i tiårsperioden fra 2007–2017.

– Hadde jeg selv jobbet i et supply rederi hadde jeg ikke trodd det skulle gå så alvorlig galt etter mange år med gode tider og fantastisk lønnsomhet. Dette har kommet veldig overraskende og brått på. Nå gjelder det å håpe at Opec får dette på glid i fjerde kvartal og så kan det hende at 2017 blir et langt bedre år enn de fleste fryktet.

Les også

Rem Offshore-sjefen går av

Les også

Kan misligholde gjelden innen året er omme

Les også

– Skal man konsolidere bransjen må man skape veldig store enheter

Her kan du lese mer om

  1. Oljebransjen
  2. DOF
  3. Farstad Shipping
  4. Havila Shipping
  5. Solstad Offshore
  6. Rem Offshore
  7. Deep Sea Supply

Flere artikler

  1. Analytiker: – «On top of my head» tenker jeg kanskje Fredriksen

  2. Analytiker tror Røkke+Solstad+Rem+Farstad blir sant

  3. Redningsplan for Farstad Shipping: Røkke og Fredriksen vil lage supply-gigant

  4. Annonsørinnhold

  5. Milliardene som forsvant – vekstbransjen som ble symbolet på oljenedturen

  6. Farstad har inngått avtale med Siem