Milliardavtaler for Hexagon Purus: – Peker mot et ledende produkt

Hexagon Purus har annonsert sin andre milliard-intensjonsavtale på levering av batteripakker på kort tid. En emisjon er rett rundt hjørnet, ifølge analytiker.

Hexagon Purus har inngått en intensjonsavtale med japanske Hino Motors Manufacturing om levering av batteripakker til deres lastebiler.
Publisert: Publisert:

Fredag ble det kjent at Hexagon Purus har inngått en intensjonsavtale med japanske Hino Motors Manufacturing U.S. om levering av batteripakker til masseproduksjon av elektriske lastebiler. Den potensielle avtalen har en omsetningsverdi på rundt ni milliarder kroner.

Samme dag steg aksjen med 34 prosent på Euronext Growth.

– Nok en kjempeordre som kommer til Purus. Dette er den andre lastebilprodusenten som velger deres batteripakker til serieproduksjon, og det peker mot et ledende produkt, sier Fabian Jørgensen, analytiker i Carnegie om avtalen.

Intensjonsavtalen kommer i tillegg til at selskapet er nominert for en tilsvarende avtale med et anonymt selskap i slutten av januar. Samlet har disse to avtalene en omsetningsverdi på 16 til 19 milliarder kroner.

Hexagon Purus slapp tallene for tredje kvartal i november, som viste at de nær doblet omsetningen til 103 millioner kroner, selv om tapene fortsatte å vokse. Tirsdag leverer de tall for fjerde kvartal.

Mandag stiger aksjen nye 7 prosent, etter at selskapet på morgenkvisten meldte om en ordre.

Administrerende direktør Morten Holum i Hexagon Purus forteller at de rigger seg for internasjonal vekst.

Hexagon Purus er mest kjent for å være et hydrogenselskap som leverer høytrykkstanker for lagring av alternative drivstoff. Med de to siste intensjonsavtalene får selskapet vist at de posisjonerer seg som et bredt nullutslippsselskap, ifølge Purus-sjef Morten Hulum.

– De fleste kjenner oss som et hydrogenselskap. Men vi jobber bredt med nullutslippsteknologier, og disse batterikontraktene hjelper med å synliggjøre den brede posisjoneringen, sier Holum til E24.

Hvor mange batteripakker eller kjøretøy det er snakk om vil ikke selskapet spesifisere.

Les på E24+

I denne grønne aksjen kan du bli med på noe stort

Masseproduksjon i 2024

En intensjonsavtale er en bindende kontrakt, men om kun gjennomføres dersom partene oppfyller visse krav. Nøyaktig hvilke betingelser som inngår i kontakten med Hino Motors ønsker ikke Holum å gå nærmere inn på – men han er ikke i tvil om at kontrakten gjennomføres.

– Det er en juridisk bindende intensjonsavtale, som er sterkere enn en «vanlig intensjonsavtale», som gjennomføres dersom vi oppfyller visse krav knyttet til prestasjon, støtten vi skal gi inn mot deres produksjon, lokalisering også videre, sier han.

– Hvor sikker er du på at avtalen gjennomføres?

– Dette er en partner vi er i et eksklusivt utviklingssamarbeid med og som vi jobber med på en daglig basis. Vi er trygge på at vi klarer å overholde det vi skal levere. Vi har ingen bekymringer knyttet til avtale og avtaleform, sier Holum.

Purus inngikk i et eksklusivt utviklingssamarbeid med Hino Motors Manufacturing i november 2020. Hino Motors er et av Toyota sine lastebilselskap, men avtalen gjelder batteripakker til lastebiler som skal få på nordamerikanske veier.

Batteripakkene skal være klare til masseproduksjon i 2024. Produksjonen skal foregå på deres fabrikk i Kelowna i Canada, som skal stå ferdig senere i år.

Planen er at fabrikken også skal være klar til serieproduksjon innen 2024.

«Million miles»

Den første kontrakten på levering av batteripakker fikk Hexagon Purus med tyske Daimler i 2018, på en demonstrasjonsflåte med tunge kjøretøy. Batteripakkene leverte de gjennom 2019 og 2020, og gjennom den fikk selskapet, ifølge Holum, «mer enn en million miles med erfaring på veien».

– Gjennom dette arbeidet så har vi skapt oss en posisjon der vi har en av de mest konkurransedyktige batteripakkene for tunge kjøretøy, sier han.

Hexagon Purus kjøper typisk battericeller fra store produsenter som LG og Samsung, og så setter de sammen og pakker energien i batteripakker og integrerer de på kjøretøyet.

Konkurransekraften til Hexagon Purus kommer fra hvor effektivt de gjør dette, ifølge Holum.

Rigger seg for vekst

– Da vi børsnoterte oss satt vi oss et mål om å omsette for mellom 4 og 5 milliarder i 2025, og det ble oppfattet som et friskt mål. Men ser man på det som har skjedd i 2021 og de to nylige kontraktene, så er vi trygge på at vi kommer til å nå disse målene, sier Holum.

Hexagon Purus, som er et datterselskap av Hexagon Composites, børsnoterte seg på vekstbørsen Euronext Growth i desember 2020.

– Kontraktene flytter innslagspunktet på stort volum frem, så det betyr at omsetningsmålet også flytter frem, og det gjør at vi er tryggere på at omsetningsmålet for 2025 kan nås, legger han til.

Han forteller videre at Hexagon Purus nå rigger seg kraftig for internasjonal vekst fremover. Selskapet har allerede en stor virksomhet i Nord-Amerika og Europa, og at de bygger opp et miljø i Kina.

Fokuset på hydrogen og batteri vil gå i parallell, selv om det har skjedd et skifte mot batterielektriske kjøretøy. En av grunnene til skiftet er nye myndighetskrav, ifølge Holum, og trekker frem et krav om at ni prosent av lastebiler levert i California må være nullutslippskjøretøy allerede fra 2024.

– Gjennom det har det vært en akselerasjon på batterielektriske kjøretøy for oss. Parallelt går utviklingen på hydrogensiden for fullt, men selv om utviklingen der ligger 1–2 år etter, sier han.

Forventer emisjon

Analytiker i Carnegie, Fabian Jørgensen, ser positivt på Hexagon Purus sin batterisatsing.

– Tidligere har vi sett på dem som rent hydrogenselskap, og det er litt tvil rundt hvor raskt hydrogen vil rampes opp. Men nå ser vi at Purus er også har en betydelig eksponering mot markedet for helelektriske lastebiler. De har to ben å stå på, sier han.

Frem mot 2025, så vil batteripakker drive omsetningen sammen med hydrogentanker til distribusjon, ifølge Jørgensen. Og fra 2025 til 2030 vil det komme flere hydrogenlastebiler på veiene.

Han tror en emisjon er like rundt hjørnet.

– En emisjon er sannsynligvis ikke langt unna. De har annonsert flere ordre på kort tid og vi forventer at de rapporter gode tall, sier han.

Administrerende direktør Holum kan ikke svare direkte på når det kan forventes en emisjon.

– Nå er det ingen stor hemmelighet at vi vil trenge mer kapital for å kunne gjennomføre hele forretningsplanen vår, spesielt med denne typen store kontrakter, men vi kan ikke kommentere på tidspunkt, sier han.

Publisert:
Gå til e24.no