Containerboomen fortsetter: – Bør forhindre kollaps

Analysesjef mener fortsatte flaskehalser ved verdens havner vil redde markedet for containerfrakt til havs det neste året – og øyner et nytt historisk år.

Illustrasjonsfoto av et containerskip. Disse finnes i flere ulike størrelser og blant eierne av containerskip er A.P. Møller – Mærsk, Seaspan, Evergreen, CMA CGM og Cosco.
Publisert:

Containerfrakt til havs var en av fjorårets store inntjeningsvinnere, der verdens rederier klokket inn rekordresultater.

Ferske halvårsresultater og rederiers nye forventninger for 2022, viser at inntjeningsveksten har fortsatt i år – tross et markant ratefall i spotmarkedet.

Det anerkjente maritime analysebyrået Drewry anslår nå at fasiten for 2022 blir et samlet driftsoverskudd (ebit) på rundt 270 milliarder dollar, opp fra fjorårets 210 milliarder dollar.

Estimatet er ned fra et tidligere anslag på 300 milliarder dollar, og skyldes fallet i spotprisene – en utvikling containerkjempen Hapag-Lloyd var blant de første rederiene til å notere seg i sin ferske halvårsrapport.

– Det fallende spotmarkedet og markedet for lengre kontrakter, som stiger, går forskjellig vei for øyeblikket, sier Simon Heaney, sjef for analyse av containerfrakt i Drewry.

– Vi tror at spotprisene definitivt har nådd toppen, men det kan fortsatt være rom for ytterligere kontraktsbyks ettersom garantier om plass er høyt etterspurt, legger han til.

– Ventetidene er fortsatt veldig lange

Det var spotprisene som først skjøt til værs da markedet for frakt til havs av containere gjorde fullstendig helomvending under coronakrisen – etter årevis med begredelig inntjening for rederiene.

Årsaken til oppturen var blant annet at etterspørselen etter ulike varer skjøt fart under pandemien, samtidig som fraktkapasiteten ikke holdt følge. I tillegg har det vært store flaskehalser i havnene, der smitterestriksjoner har gjort at de har gått på halv maskin – noe som flere ganger har blusset opp igjen.

De sentrale havnene i Los Angeles er blant dem som har vært preget av stor kø.

Situasjonen betyr at flere år med overkapasitet og svake tider hentes betydelig inn for rederiene, der også etterspørselen etter lengre kontrakter for frakten har økt den siste tiden og gjort opp for prisfallet i spotmarkedet.

– Det har vært litt bedring i flaskehalsene i havnene, men våre data viser at ventetidene fortsatt er veldig lange på flere av de største havnene og kundeundersøkelser indikerer at problemene kommer til å fortsette gjennom første halvår 2023, kommenterer Heaney i Drewry.

– Denne faktoren bør forhindre kollaps i spotprisene, tilføyer han.

Drewrys «World Container index» ligger nå på 6.430 dollar per 40 fots container, ned fra 9.400 dollar for rundt ett år siden. Dagens nivå er fortsatt rundt 80 prosent høyere enn det gjennomsnittlige nivået de siste fem årene.

Les også

Sissener gikk glipp av container-gevinst: – Hoppet av for tidlig

– Dyp resesjon ville vært utfordrende

På børs ble også containerrederiene sendt til værs i fjor i lys av inntjeningsboomen, men i sommer har en frykt i finansmarkedet for resesjon bidratt til store aksjefall.

– Rederiene har vist at de kan sikre store overskudd selv når de frakter lavere volumer, men en dyp resesjon ville vært mer utfordrende.

– Det ville ha satt fart på bedringen i flaskehalsene ved havnene og frigjort mye latent kapasitet inn i markedet. Det fører til en raskere normalisering av priser og reduserte overskudd, sier Heaney.

Hapag-Lloyd, verdens sjette største containerrederi, meldte i forbindelse med halvårsrapporten også om at kostnadene, blant annet for drivstoff, øker betydelig.

– Dette vil bety lavere marginer for rederiene, men fortsatt godt over det som var vanlig før pandemien, sier Heaney om situasjonen.

Eksperter har tidligere også advart om den negative påvirkningen et rush av bestillinger av containerskip gjennom det siste året kan få på markedet.

Les på E24+

Resesjonsfrykt ryster rederier

Publisert:
Gå til e24.no