Amazon varsler svakere salg enn ventet

I Amazons kvartalsrapport kommer det frem at selskapet forventer lavere salg enn forventet for årets siste kvartal. Aksjen raser 19 prosent i etterhandelen.

FALLENDE RESULTAT: Amazon landet tredje kvartal med et resultat etter skatt som er 0,3 milliarder dollar lavere enn tredje kvartal i fjor.
Publisert:

Amazons omsetning i kvartalet som gikk endte på 127,1 milliarder dollar, mot 110,8 milliarder året før. På forhånd var det ventet at dette skulle lande på 127,6 milliarder dollar, ifølge Bloombergs konsensusestimater.

Resultatet etter skatt landet samtidig på 2,9 milliarder dollar, fra 3,2 milliarder dollar i fjor. Forventningen lå på 2,2 milliarder dollar.

Resultatet per aksje endte på 28 cent, mot forventningene om 22 cent. Tredje kvartal i fjor lå den på 31 cent.

Varsler lavere salg enn ventet i julehandel-sesongen

På forhånd har det blant annet blitt knyttet spenning til Amazons guiding fremover i fjerde kvartal – spesielt i en tid med høy inflasjon og mindre kjøpekraft hos forbrukerne.

Årets siste kvartal er svært viktig for netthandelskjempen, siden den inneholder den viktige julehandelen og store salgsdager som Black Friday.

Amazon venter at nettosalget vil lande på mellom 140 og 148 milliarder dollar. Det er lavere enn Bloomberg-estimatet på 155,52 milliarder i det siste kvartalet.

Les også

Verdiras på Wall Street: Over 2.600 milliarder kroner forduftet

Kutter kostnader

Administrerende direktør i Amazon, Andy Jassy kommenterer i rapporten at selskapet fokuserer på å kutte kostnader.

– Vi er oppmuntret av den stabile fremgangen vi gjør i å senke kostnadene i lagernettverket vårt, og har ett sett med tiltak som vi metodisk jobber med, og som vi tror vil gi en bedre kostnadsstruktur for selskapet fremover, skriver han.

FOKUS PÅ KUNDEOPPLEVELSE: Andy Jassy skriver at selskapet har et sterkt fokus på gode kundeopplevelser

– Det skjer åpenbart mye i det makroøkonomiske bildet, og vi balanserer investeringene våre for å bli mer strømlinjeformet uten å gå på kompromiss med langsiktig strategi. Det som ikke vil endre seg er vårt sterke fokus på kundeopplevelsen, og vi føler oss sikre på at vi er klare til å levere en flott opplevelse for kundene i den kommende handelssesongen.

Tidligere i år har selskapets kostnader økt mer enn inntektene. Et av grepene Amazon har gjort har vært å øke prisen på leverings- og streamingtjenesten Amazon Prime i flere europeiske land, med opptil 43 prosent.

I andre kvartal gikk selskapet med underskudd, men bykset likevel på børsen etter tallslippet, som var bedre enn forventningene.

ØKER PRISEN: Amazon har tidligere i år tatt grep for å øke inntjeningen, ved å øke prisen på Amazon Prime

Dårlig uke for teknologigiganter

Tidligere denne uken har også Microsoft, Google-eieren Alphabet og Facebook-eieren Meta lagt frem sine kvartalsrapporter. Alle tre har blitt hardt straffet på børsen.

Meta-aksjen falt 24,56 prosent torsdag og er ved børsdagens slutt verdt 97,94 dollar - det laveste siden 2016.

Bare én gang tidligere har Meta-aksjen falt like mye på en dag. Det var i februar, da aksjen stupte mer enn 26 prosent. Den gang var selskapet langt mer verdifullt, men en aksjekurs på 323 dollar ved børsdagens slutt.

Også Snap raste på Wall Street i forrige uke etter fremleggelse av sine tall. Svakere annonseinntekter er en av årsakene til børsras for flere tusen milliarder norske kroner.

STUPER PÅ BØRSENE: Økende priser i verdensøkonomien har preget kvartalstallene til flere teknologigiganter denne uken
Publisert:
Gå til e24.no