Kampen om luften

Norwegians største pessimist anbefaler kjøp av aksjen

Storbanken HSBC mener Norwegian kan få et driftsresultat på 3 milliarder kroner neste år.

Gorm Kallestad / NTB scanpix
  • Martin Hagh Høgseth
Publisert:

HSBC har vært kjent som den mest pessimistiske til flyselskapet Norwegian, men tirsdag har pipen fått en helt annen lyd.

I en fersk analyse oppgraderer banken nå flyselskapets aksje fra reduser til kjøp, og øker samtidig kursmålet fra 30 til 50 kroner.

HSBC spår nå at flyselskapet vil levere et positivt driftsresultat (ebit) på 3 milliarder kroner i 2020, og 4 milliarder kroner i 2021.

Banken forklarer at de utsatte milliardlånene, økt egenkapital blant annet på bakgrunn av salget av Bank Norwegian-aksjer, og ny ledelse har bidratt til å endre bankens holdingen til flyselskapet.

I utgangen av november ble det klart at Jacob Schram blir ny konsernsjef i Norwegian fra nyttår. Dette innebærer også at konstituert konsernsjef Geir Karlsen går tilbake til stillingen som finansdirektør, noe HSBC omtaler som et «klart suksess-signal».

Positiv til strategiendring

Dette forklares med at Karlsens rolle var å gjennomføre en finansiell restrukturering som gjorde at selskapet kunne overleve, slik at det fikk en ny konsernsjef som kan ta selskapet videre.

I forbindelse med fremleggelsen av trafikktallene forrige uke gjorde Norwegian det kjent at selskapet kuttet kapasiteten med 27 prosent i november, sammenlignet med året før.

Nyheten kom kort tid etter at flyselskapet gjorde det kjent at langdistanserutene fra Stockholm og København legges ned når sommersesongen komme i gang. Flyselskapet har over lengre tid omtalt endringene som et strategisk skifte der man går fra vekst til lønnsomhet.

HSBC mener dette er en riktig strategiendring, og omtaler dette som en «veldig konstruktiv endring» i rapporten.

Les også

Les også: Norwegian selger argentinsk datterselskap

Kredittkortproblemene

Fremover vil banken særlig følge med hvordan kredittkorttilbydere forholder seg til Norwegian.

Over lengre tid har flyselskapet slitt med at kredittkorttilbyderne har holdt igjen penger reisende har betalt for å sikre seg mot en eventuell krise i flyselskapet.

Ved utgangen av tredje kvartal var fordringene flyselskapet hadde på 11,3 milliarder kroner.

– Å holde igjen 90 prosent av inntektene er en asymmetrisk situasjon. Dersom kredittkorttilbyderne blir mer engstelige kan de holde tilbake ytterligere ti prosent av inntektene fra bestilte reiser. Dersom de derimot skulle få mer tillit til selskapet, vil det kunne frigjøre de 90 prosentene som nå er holdt igjen, skriver HSBC.

Les på E24+ (for abonnenter)

E24+: Slik kan kredittkortet ditt ha blitt et problem for Norwegian

Kutter kursmål i SAS

Samtidig som HSBC øker kursmålet i Norwegian, er storbanken noe mer pessimistisk når det gjelder SAS. Banken kutter kursmålet fra 22,50 til 19,50 kroner, ifølge Infront TDN Direkt.

«Selv om vi ser noen langsiktige risikoer knyttet til den økende miljøfølsomheten for innenlandsk etterspørsel, mener vi at mindre konkurranse er positivt for SAS. Selskapet gjennomfører også strategiske initiativer for å redusere kostnader, og handler til en attraktiv verdsettelse på 2020-estimater med ev/ebitdar på 4 ganger, som er 24 prosent lavere enn bransjegjennomsnittet på 5,2 ganger», skriver HSBC.

Les også

Les også: Passasjerfall for Norwegian – men lønnsomheten øker

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. Flyselskaper
  3. HSBC
  4. Norwegian
  5. Jacob Schram
  6. Geir Karlsen
  7. Fly

Flere artikler

  1. Storbank: Coronaviruset kan ramme Norwegians inntjening kraftig

  2. Betalt innhold

    Slik kan Norwegians kredittkort-mareritt ha blitt en fordel i viruskrisen

  3. Norwegian og Jetblue vil inngå rutesamarbeid

  4. Annonsørinnhold

  5. Norwegian vil hente nye milliarder gjennom emisjon og lån

  6. Sissener om kapitalpåfyll i Norwegian: – En nødvendighet