Kongsberg Gruppen har hentet tilbake 500 permitterte: Advarer mot å tro at corona er over

Kongsberg Gruppen måttet ta store grep for å møte coronapandemien. Selv om situasjonen er lysere og ledelsen tror på inntektsvekst i år, tror ikke toppsjefen at faren er over.

Konsernsjef Geir Håøy i Kongsberg Gruppen.

Marius Lorentzen / E24
  • Marius Lorentzen
Publisert:

– Det er bekymringsfullt at regioner som har åpnet opp, i etterkant har stengt ned igjen, sier konsernsjef Geir Håøy i Kongsberg Gruppen.

Som så mange andre norske bedrifter med virksomhet over hele verden har våren vært krevende, både med all usikkerheten og med logistikkutfordringene som reiserestriksjonene har skapt.

Selv om det kan virke som at det verste er over, så advarer Håøy både på egne og næringslivets vegne mot å tro at det er over.

– Vi ser en bekymringsfull utvikling flere steder og frykten er jo at smitten skal spre seg. Så det er en generell usikkerhet fremover, sier Håøy.

Han trekker særlig frem tre regioner han er bekymret for på Kongsbergs vegne: USA (særlig Houston- og New Orleans-kontorene), India (Mumbai-regionen) og Brasil.

– Situasjonen der påvirker virksomheten vår ved at vi må stenge kontorene og sende folk hjem. Selv om vi får gjort mye fra hjemmekontor, så blir det ofte mer krevende, sier Håøy.

Selv om Kongsberg har ansatte verden over, så må selskapet tidvis sende ut eksperter til kunder og anlegg. Det har vært vanskelig nå, men mye har man løst gjennom videoløsninger og fjernstyring.

Satsingen på Kongsberg Digital og Kongsberg Maritimes oppkobling av fartøy blir dermed viktigere, og får økt interesse i markedet.

– De fartøyene som er oppkoblet kan vi hjelpe på en helt annen måte enn de som ikke er det, sier Håøy og fortsetter:

– For denne typen løsning er skal viktig. Vi har en ambisjon om å skalere opp vår digitale og remote-satsing, men det er også krevende i dagens situasjon der mange tenker på egen likviditet. Mange skal gjerne se at de raskt kan investere én krone og spare to før de setter i gang, sier Håøy.

Kongsberg Gruppen presenterte onsdag resultatene for andre kvartal. De viste en stabil omsetning og en kraftig bedring i lønnsomheten, til tross for en krevende vår takket være coronapandemien og oljekrisen.

Antallet permitterte i konsernet med nesten 11.000 ansatte globalt var på det meste 750 personer. Ved utgangen av juni hadde antallet permitterte sunket til drøye 200, ifølge regnskapet.

Les også

Stabile inntekter og kraftig økt lønnsomhet i Kongsberg Gruppen

Tror på vekst i år

På grunn av usikkerheten for hvordan høsten blir, vil ikke Kongsberg-ledelsen gå ut med konkrete tall på hvordan de tror 2020 vil ende opp.

– Men vi er trygge på at det blir en samlet inntektsvekst for konsernet, sier finansdirektør Gyrid Skalleberg Ingerø.

Hun og konsernsjefen peker på at mens det er vekst i forsvarsvirksomheten så er utviklingen svakere i markedene der Kongsberg Maritime opererer.

– Hvis alt går bra får vi kanskje en flat inntektsutvikling i Maritime i år, sier Skalleberg Ingerø.

– Vi hadde ingen kanselleringer av ordrer i Kongsberg Maritime i andre kvartal, men vi følger opp de store prosjektene tett, sier Håøy.

Ser man på ordrereserven så ligger den på 32,94 milliarder kroner, omtrent på det samme rekordhøye nivået den har ligget på siden i fjor høst.

10,54 milliarder av ordreboken skal leveres i år. Dermed ligger omsetningen i år an til å ende på 23,20 milliarder mot fjorårets omsetning på 23,25 milliarder.

Ordreboken inkluderer imidlertid ikke inntekter fra ettermarked (service og andre tjenester) eller rammeavtaler, slik at omsetningen i 2020 trolig vil øke og konsernet vil dermed kunne ende med å øke omsetningen i år.

Les også

Kongsberg Gruppen gjenopptar rekruttering: Trenger 100 software-eksperter

Finansdirektør Gyrid Skalleberg Ingerø i Kongsberg Gruppen

Marius Lorentzen / E24

Corona ga 100 millioner i sparte kostnader

Etter at Kongsberg Gruppen i april i fjor formelt overtok Rolls-Royce Commercial Marine har man jobbet intenst med å snu utviklingen i det nyinnkjøpte selskapet.

I tillegg til å håndtere den krevende fusjonen av de to selskapene, har Kongsberg Gruppen også måttet håndtere en krevende maritim sektor – det kontraheres svært få nye skip og oljenæringen har strammet kraftig inn på sine investeringer etter oljepriskollapsen i vinter.

Et lite lyspunkt er likevel at mens det ble kansellert ordre for 336 millioner i Kongsberg Maritime i første kvartal, var det null kanselleringer i andre kvartal.

En opptur i interessen for produktene i «Sensor & Robotics»-segmentet hjalp også. Dette var det eneste segmentet til Kongsberg Maritime som kunne vise til vekst i kvartalet.

Selskapet har implementert en rekke tiltak for å redusere effekten av coronapandemien. Dette kombinert med redusert reising har spart Kongsberg Maritime «for over 100 millioner kroner i kvartalet», skriver Kongsberg Gruppen.

Hvor mye som er kortsiktig og hvor mye som vil vare, vet ikke ledelsen helt nøyaktig ennå. Men toppsjefen er klar på at denne krisen vil endre måten man jobber på for godt. Han ser potensialet for å hente ut gevinst av erfaringene som er gjort:

– Uten tvil. Det gjelder spesielt på intern reising. Vi er jo spredt over hele Norge og verden, og jeg tror at mange av våre ansatte har opplevd at de er enda tettere på de ulike delene av organisasjonen nå fordi man har ukentlige digitale møter, sier Håøy og fortsetter:

– Vi har spart reisetid og man frigjør jo også mer fritid til folk når de slipper å dra på dagstur for et to timer langt møte. Så denne situasjonen kommer til å endre reisemønsteret til våre ansatte.

Samtidig er han mer usikker på om effekten blir like stor når det gjelder reiser ut til kunder. Selv om han også tror flere kunder kanskje vil foretrekke flere digitale møter enn før.

– Denne situasjonen vil ikke bare endre vår industri, men hele samfunnet. Vi opplever jo nå at vi kan være mer effektive fordi vi frigjør tid fra reising, sier Håøy.

Olje, skip og fornybar er suksessoppskriften for Norges digitale fremtid – E24-podden med Lorentzen & Co

18 kontorer og 485 ansatte borte

Noe av det som gjorde fusjonen mellom Kongsberg Maritime og Rolls-Royce Commercial Marine krevende var at sistnevnte hadde slitt tungt under den forrige oljebremsen som startet i 2014.

I tillegg til å få de to nye selskapene til å fungere sammen måtte man altså snu underskuddene i RRCM til pluss, og man gikk særlig til verks i blant annet Deck Machinery-divisjonen.

I tillegg gikk man i gang med å bli kvitt overflødige kontorer, i de to selskapenes verdensomspennende virksomhet.

– Vi har nå stengt 18 av 20 lokasjoner som vi skal. 15 er borte gjennom sammenslåing (mellom Kongsberg Maritime og Rolls-Royce, journ.anm.) og 3 lokasjoner har vi lagt ned, sa finansdirektøren under presentasjonen.

Tidligere i år annonserte selskapet at man ville oppnå de planlagte kostnadsbesparelsene på 500 millioner kroner allerede i år, to år før opprinnelig plan. Etter å ha realisert ytterligere 295 millioner i første halvår, mener selskapet de fortsatt er i rute for å nå målet i år.

Totalt har 485 personer avsluttet arbeidsforholdet sitt etter fusjonen, enten gjennom sluttavtale eller gjennom nedbemanning.

Kongsberg Maritime brukte 23 millioner kroner på integrasjonsarbeidet i andre kvartal, totalt 62 millioner i første halvår. (mot 164 millioner i første halvår i fjor)

Les også

Kongsberg inngått avtale med Canadas forsvar til en halv mrd.

Forventer ingen store oppkjøp med det første

Ettersom styret fikk gjennomslag på generalforsamlingen for å holde igjen det ekstraordinære utbyttet i selskapet inntil videre, så er Kongsberg-kassen nå smekk full av penger.

Selskapet har hele 8,61 milliarder kroner i kontantbeholdning. Det er opp fra kontantbeholdningen på 4,5 milliarder for ett år siden.

Det meste av økningen kommer fra salget av Hydroid i år der det har kommet inn 3,6 milliarder, samtidig som det også skal betales 650 millioner i skatt på salget senere i år.

Finansdirektøren lovet onsdag at selskapet vil komme tilbake med oppdatert informasjon om utbytteplanene ved fremleggelsen av resultatene for tredje kvartal.

– Er det muligheter for å bruke noe av pengene til oppkjøp eller strategiske investeringer nå?

– Det er ekstremt viktig å ha soliditet fremover, og både vi og andre er usikre på utviklingen fremover. Selv om oljeprisen har økt noe, så er den fortsatt på et lavt nivå og vi ser at investeringene i oljebransjen er varslet å bli lavere, sier Håøy.

Han peker samtidig på at selskaper ser muligheter innenfor det digitale og at man har gjort to strategiske, men mindre oppkjøp i kvartalet.

Det ene er Coach Solutions og deres skipsovervåkning som skal integreres i virksomheten til Kongsberg Digital. Det andre er Patria Helikopters som skal styrke Kongsbergs posisjon innen vedlikehold.

– Det er mer sannsynlig at man ser et utbytte før man ser en større transaksjon, med mindre noe helt spesielt dukker opp, sier finansdirektøren og viser til selskapets strategiske plan som ble lagt frem på kapitalmarkedsdagen i vinter.

Les også

Boeing og Kongsberg inngår partnerskap for P-8-støtte

Her kan du lese mer om

  1. Kvartalsrapporter
  2. Coronaviruset
  3. Kongsberg Maritime
  4. Rolls-Royce Commercial Marine
  5. Kongsberg Gruppen
  6. Nedbemanning
  7. Fjernstyring
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Stabile inntekter og kraftig økt lønnsomhet i Kongsberg Gruppen

  2. Kapitalmarkedsdag i Kongsberg Gruppen: Vil vokse nesten 30 prosent på tre år

  3. Kongsberg Gruppen åpner pengesekken igjen: Sender to mrd. til aksjonærene

  4. Annonsørinnhold

  5. Kongsberg Digital kobler seg på ABB for digital skipsløsning

  6. Kongsberg Gruppen og Raytheon sikrer avtale verdt 4,3 milliarder