SAS er størst igjen: Norwegian kan ta tilbake tronen hvis Max-flyene tar til luften

SAS er igjen større enn Norwegian, men ifølge flyanalytiker vil Norwegian gjenerobre tronen så fort selskapet får «problemflyene» sine tilbake i luften.

Med både Boeing 737 Max og flere Dreamlinere satt på bakken har SAS gått forbi Norwegian i antall passasjerer.
Publisert:,

– Det er ingenting fundamentalt galt med Norwegian. Problemet ligger i de tekniske utfordringene selskapet opplever med flyene sine, sier flyanalytiker Hans-Jørgen Elnæs.

Passasjerstatistikken for november viser at SAS nå tatt igjen Norwegian – og er det største flyselskapet i Norden.

SAS fløy 2,31 millioner passasjerer i november, mot Norwegians 2,28 millioner passasjerer.

For Norwegians del er passasjertallene ned 21 prosent fra november 2018.

Flyanalytiker Hans-Jørgen Elnæs.

Marius Lorentzen

Fly på bakken

Elnæs sier hovedgrunnen til SAS’ nye dominans er at samtlige av Norwegians Boeing 737 Max-fly, og i gjennomsnitt ti av totalt 35 Boeing 787 Dreamlinere står på bakken med motortrøbbel.

– SAS har ikke disse problemene, og derfor vil SAS ligge foran gjennom vinteren frem til flyproblemene er fikset, sier Elnæs.

Luftfartsmyndigheter verden over beordret at alle Boeing 737 Max skulle settes på bakken i mars i år, etter to ulykker kostet 346 mennesker livet. Norwegian eier 18 av flytypen.

Historien om Boeing 737 Max forklart i 11 punkter

– Når Max-flyene og Dreamlinerne er tilbake i drift vil Norwegian passere SAS i antall passasjerer og ASK (totalt tilbud av setekilometer), sier Elnæs.

Når det kan skje derimot, er ennå ukjent. Nylig meldte sjefen for det amerikanske luftfartstilsynet (FAA) Stephen Dickson at 737 Max-flyene ikke ville bli godkjent i 2019.

American Airlines har tatt flytypen ut av ruteprogrammet sitt frem til april.

– Nye fly er ikke nok

Elnæs sier at samtidig som Norwegian har fly på bakken, øker ikke SAS antallet fly, men fortløpende bytter ut eldre Boeing 737–800 med nye Airbus A320neo.

– De nye flyene har flere seter enn de gamle. Dermed vil SAS få en økning på om lag 5 prosent på ASK i 2020, men det er ikke nok til å holde Norwegian bak seg når Max og Dreamliner kommer tilbake i normal drift, sier han.

Deler milliarder med ansatte etter Max-erstatning – Norwegian steg på Børsen

Kan vanke Norwegian-kompensasjon

Målt i børsverdi er fremdeles Norwegian størst, etter SAS-sjef Rickard Gustafson varslet at veksten i SAS ville avta i takt med svake kronekurser og bremsende nordiske økonomier, og brakte SAS-aksjen ned.

Kommer Boeing med kompensasjon til Norwegian for problemene med 737 Max og Dreamlinere, kan Norwegian rykke ytterligere fra.

– Det vil være en positiv trigger for Norwegian-aksjen om det kommer oppgjør fra Boeing. Jeg blir ikke overrasket om det skjer før jul, sier Elnæs.

Han sier kompensasjon oftest kommer i form av utbetalinger eller prisreduksjon på fremtidige fly.

Slik kan kredittkortet ditt ha blitt et problem for Norwegian