1001 hester: Her er Arne Fredlys rådyre råskinn
Topphastigheten er 407 km/t: Investor Arne Fredly (42) måtte bare ha råskinnet.
Bilentusiasten har bladd opp over ti millioner kroner for å kjøpe Bugatti Veyron - i Frankrike.
I Norge ville bilen ha kostet over 13 millioner kroner.
I går kom Fredly og bilen fra Monaco til Norge. Bilen skal stilles ut på Bil/Bilnorge.no sin stand på bilmessen i Lillestrøm fra 7-11. november.
Motvillig gikk Fredly med på å la VG se bilen i går kveld. Selv ønsket han å si minst mulig, langt mindre la seg avfotografere.
Les også: Eksklusiv bilklubb gir full gass i Skandinavia
Kun 300 eksemplarer
- Bilen er helt unik, laget for at det skal være trygt å kjøre i 400 kilometer i timen. Jeg tviler på om noen bilfabrikanter i verden vil begi seg ut på å utvikle en slik bil igjen, sier Arne Fredly.
Volkswagen-konsernet skal ha brukt over 15 milliarder på å utvikle bilen. Med en produksjon på 300 eksemplarer, taper Volkswagen/Bugatti mellom 40 og 50 millioner kroner per bil.
- Hele poenget skal ha vært å se om det var mulig å lage en slik bil, sier Bugatti-eieren.
Listen over ekstreme spesifikasjoner på det som regnes som verdens raskeste serieproduserte gatebil, er like lang som den er rå:
- Toppfart er 407 kilometer i timen.
- Motoren har 16 sylindre (W16), er på åtte liter, og yter vanvittige 1001 hestekrefter.
- Akselerasjonen fra 0 til 100 km/t går på 2,5 sekunder.
- Til 200 km/t tar det syv sekunder.
- Til 300 kilometer tar det tretten sekunder.
- Fra 407 kilometer og ned til null tar det ti sekunder å bremse.
- Dreiemomentet er på 1250 NM.
- Stereoanlegget fra tyske Burmester er spesialdesignet til bilen. Prisen på anlegget er 30.000 euro (235.000 kroner).
Bilen overvåkes via telemetri til Bugattis fabrikk. Det betyr at en Bugatti-eier kan få telefon fra fabrikken om at bilen trenger mer olje. Det er samme systemet som brukes i formel 1.
En Bugatti Veyron har to nøkler, en ekstra må kobles inn om bilen skal brukes i høyere hastigheter enn 375 kilometer i timen. Da sjekker et femtitall sensorer på bilen blant annet at det er riktig lufttrykk før man gir seg i vei i så ekstreme hastigheter.
Dekkene skal tåle punktering i 400 kilometer i timen. Hvert dekk koster cirka 50.000 kroner.
En Bugatti Veyron har to girkasser. En med første, tredje, femte og syvende gir. En med andre, fjerde og sjette gir.
Alt for at girskiftingen skal gå så hurtig som mulig. Når førstegiret settes inn, står annengiret allerede klart i den andre girkassen.
Forurenser
Men; om Bugatti Veyron er verdens raskeste gatebil, er den ikke akkurat den mest miljøvennlige. Den slipper ut 574 gram CO2 per kilometer, noe som er tredobbelt så mye som gjennomsnittet.
Investor Arne Fredly er kjent for å være svært bilinteressert. Og opp gjennom årene skal han ha hatt over 30 biler, en rekke av dem svært kostbare og eksklusive modeller. Blant annet kjøpte han en Mercedes-Benz SLR McLaren til 5,2 millioner kroner i 2004.
Og tidligere i år skal han ha kjøpt Michael Schumachers formel 1-bil for den nette sum av 15 millioner kroner.
Les også: Fredly kjøpte verdens raskeste
Overfor VG nekter Fredly å svare på hvor stor bilpark han har. Men han hevder å ikke tape penger på sin kostbare lidenskap.
Les mer om Arne Fredly:
- Boligtabbe til 50 mill. Investoren Arne Fredly har gjort en boligtabbe til minst 50 millioner kroner.
- Fredly saksøker GGS Investoren Arne Fredlys selskap Atlas Capital Management er blant saksøkerne som har tatt søksmål mot Global Geo Services med krav om opp til 24 million kroner i erstatning.