Aksjefest for tankrederier: Analytiker venter langvarig opptur
Flere meglerhus gjør oppjusteringer i tanksektoren etter det største ratehoppet på over ti år. Shippinganalytiker tror knapphet på nye skip vil holde markedet sterkt i flere år fremover.
– Selv om ratene har kommet opp ser vi fortsatt at det bestilles ekstremt få nybygg. Så lenge det vedvarer ser det ut til å bli en av de beste shippingsyklusene på lang tid, sier analytiker Joakim Hannisdahl i Cleaves Securities til E24.
Inntjeningen til tankskip har skutt i været i det siste, ikke minst for den største skipstypen (VLCC) hvor ratehoppet i forrige uke var det største på mer enn ti år, ifølge meglerhuset.
På Oslo Børs stiger flere tankrederier kraftig mandag.
De norske tankskipene som seiler i medvind
Aksjefest
Sammen med blant annet lakseaksjer bidro kursoppgangen for de Oslo Børs-noterte rederiene til en oppgang på 1,70 prosent for Hovedindeksen mandag.
John Fredriksens Frontline var ved stengetid opp over syv prosent, og aksjen er nå doblet siden årsskiftet.
Arne Fredlys Hunter Group, der investor Øystein Stray Spetalen har kjøpt seg inn, steg over 12 prosent, og Okeanis Eco Tankers ble sendt opp mer enn 11 prosent på Oslo Axess.
– Det som skjer nå er klassisk – spotratene går voldsomt, så kommer de lange certepartiene (lengre kontrakter) opp, sier Hannisdahl.
– Det neste er at selgere av skip begynner å be om høyere pris, så tar det litt tid før kjøpere aksepterer de høyere prisene, men med inntjeningen vi ser nå er det tilnærmet uunngåelig. Da stiger annenhåndsverdiene, som er den viktigste driveren for aksjekurser, sier han.
Oppjusterer tankaksjer
Flere meglerhus er i tillegg ute med oppjusteringer i tanksektoren mandag.
Ifølge TDN Direkt har DNB Markets jekket opp sin rateprognose for VLCC-klassen til 85.000 dollar per dag i fjerde kvartal, mot tidligere 55.000 dollar.
Meglerhuset øker kursmålet på Frontline til 123 fra 101 kroner, og kursmålet på Hunter Group settes opp til 6,3 fra 5,9 kroner.
Samtidig har Pareto Securities økt kursmålet på Frontline til 105 fra 89 kroner, og Hunter Group til 5,5 fra 4,5 kroner.
Spetalen fortsetter tankkjøpene: Satser på Fredlys tankrederi Hunter
Ser toppen tidligst i 2021
Hannisdahl har tro på at tankmarkedet vil holde seg godt i lengre tid. Han begrunner optimismen med lav flåtevekst, god etterspørsel på grunn av amerikansk oljeeksport og et utall positive effekter fra nye utslippskrav som trer i kraft i januar.
– Jeg tror definitivt det er et godt fundamentalt grunnlag for de høye spotratene vi ser, men det er kommet et ekstra lag på toppen, sier han, med henvisning til amerikanske sanksjoner mot kinesiske rederier og angrepet mot Saudi-Arabias oljeanlegg i midten av september.
Hannisdahl tror risikopremien i Midtøsten, som han mener presser ratene opp, vil vedvare. Men usikkerheten er stor om hvor lenge de kinesiske skipene vil være utestengt, mener analytikeren.
Cleaves har hatt et positivt syn på tanksektoren siden mai 2018, ifølge Hannisdahl, som ser for seg at toppen ikke nås før tidligst i 2021 fordi ordreboken er den laveste på over to tiår.
Tankrater tredoblet på tre uker: – En perfekt storm
Kraftig ratehopp
Ifølge tall fra VesselsValue og Baltic Exchange lå inntjeningen for de største tankskipene (VLCC) på over 87.000 dollar per dag i spotmarkedet fredag, hvilket var nærmere en firedobling på tre uker.
– Det som skjer i dag er at man ser inntjeningen stiger og markedet begynner å prise inn forventninger om høyere skipsverdier fremover, sier Hannisdahl.
– Man kan også se for seg at selskaper som allerede har låst inn mange av flåtedagene for fjerde kvartal velger å overraske med et høyt utbytte når de presenterer sine tredjekvartalstall. Det gjelder spesielt selskaper som Frontline, sier analytikeren.