Strømmekampen tilspisser seg: Disney forbyr Netflix-annonser

Utfordrerne står klare til å rappe abonnenter fra strømmekongen Netflix. Nå setter Disney en stopper for Netflix-reklame hos seg, ifølge Wall Street Journal.

Disney-aksjen steg kraftig i april da selskapet meldte om at det blir billigere å abonnere på strømmetjenesten deres enn på Netflix.

ROBYN BECK / AFP
Publisert:,

Det brygger opp til en storstilt amerikansk strømmekrig.

I november lanseres Disneys og Apples nye strømmetjenester, i direkte konkurranse med den nåværende eneren Netflix og dets rundt 150 millioner abonnenter. Også en rekke andre mediekjemper har strømmeplaner.

Nylig har Disney og andre selskaper trukket tilbake store deler av innholdet sitt fra Netflix, og nå gjør Disney også et nytt grep i kampen om betalende kunder.

Mediegiganten har besluttet å forby Netflix-annonser på sine TV-nettverk innenfor underholdning, ifølge Wall Street Journals kilder.

– Kan påvirke vår evne til å få nye abonnenter negativt

Avisen peker fredag på avgjørelsen som et nytt tegn på at «markedsførings-krigen» i strømmeverdenen nå eskalerer i takt med at mediegigantene kjemper om å lokke til seg abonnenter til sine plattformer.

Når tradisjonelle medieselskaper nå trer inn i strømmeverdenen, markerer det også et stort skifte i medielandskapet, ifølge Wall Street Journal, som viser til at TV-nettverk vanligvis pleier å godta at strømmetjenester som Netflix annonserer på deres flater.

Tidligere har Netflix advart investorene sine om at veksten i nye abonnenter kan gå på en smell hvis ulike mediekanaler ikke godtar deres annonser.

Netflix-aksjen har også falt i kjølvannet av at markedet frykter at selskapet vil tape markedsandeler.

– Dersom de tilgjengelige kanalene for å markedsføre seg innskrenkes, kan vår evne til å få nye abonnenter bli negativt påvirket, fremgikk det i en uttalelse i årsrapporten.

Netflix brukte i fjor nær 100 millioner dollar på reklame på amerikanske tv-kanaler.

Skal bruke store summer på markedsføring

Disneys tjeneste Disney+ vil koste 6,99 dollar, eller 64 kroner, i måneden, som er halvparten av prisen på et Netflix-abonnement.

Den vil blant annet inneholde Star Wars-filmer, Marvel-filmer og tv-serien The Simpsons og animasjonsfilmer fra det amerikanske filmstudioet Pixar.

De er heller ikke alene om å satse på strømmetjenester. Comcast og AT&T er begge ventet å bla opp med store beløp på både omlegging til strømming og markedsføring av dette for å vinne kampen om seerne.

AT &T’s Warner Media skal bruke rundt 300 millioner dollar på reklamering av den kommende tjenesten HBO Max det neste året, ifølge Wall Street Journal.

Disney har uttalt at de venter å tape rundt 900 millioner dollar bare i høst på grunn av overgangen til og lanseringen av Disney+.

Netflix brukte samlet 1,8 milliarder dollar på markedsføring i fjor.