Forbrukslånsbanker med ulovlig markedsføring: – Må slå beinhardt ned

Mange forbrukslånsbanker driver fortsatt ulovlig markedsføring, to år etter at reglene ble strammet inn. Høyre vil slå beinhardt ned på bankene og vurdere høyere bøter.

BRYTER REGLER: Mange banker og finansinstitusjoner driver ulovlig markedsføring av forbrukslån og kredittkort, to år etter at reglene ble strammet inn. Høyre er kritisk og vil vurdere enda strengere regler og høyere bøter. Illustrasjonsbilde av kredittkort.

BRYTER REGLER: Mange banker og finansinstitusjoner driver ulovlig markedsføring av forbrukslån og kredittkort, to år etter at reglene ble strammet inn. Høyre er kritisk og vil vurdere enda strengere regler og høyere bøter. Illustrasjonsbilde av kredittkort.

Foto: Jon Olav Nesvold NTB scanpix
Publisert:,

Reglene om markedsføring av forbrukslån og kredittkort har vært bindende siden 2017, men Forbrukertilsynet avdekker fortsatt mange brudd.

I en fersk tilsynsaksjon avdekket tilsynet brudd på reglene for markedsføring hos 36 av 48 undersøkte banker, etter at en lignende runde i fjor også avdekket mange brudd.

– Vi ser at det er mange som fortsatt ikke følger reglene. For to år siden ble reglene strengere, og dette burde aktørene være kjent med nå, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet.

Bankene tilbyr lån uten å opplyse om renten, eller å gjøre det med så liten skrift at den nesten er uleselig, de fremhever at man kan få raske lån med enkel søkeprosess uten at kostnadene får like mye plass, og de oppgir i noen tilfeller bare den minste renten og ikke den høyeste, påpeker tilsynet.

– At vi finner tilfeller av prisopplysning med liten skrift tyder på at annonsørene vet at de må ha dem med, men ikke ønsker oppmerksomhet på dem, sier Haugseth.

– Det er kritikkverdig at vi fortsatt finner så mange annonser som ikke overholder dette kravet, sier hun.

Det er ikke bare på markedsføringen at banker bryter reglene. Et tilsyn i høst avdekket at flere banker ikke overholdt retningslinjene for tildeling av forbrukslån, blant annet ved å overvurdere kundens betjeningsevne og gi lån til folk som burde fått nei.

Annonsørinnhold

Les mer: Vil ha innstramminger for forbrukslånsbankene: – Disse bankene gir blaffen i retningslinjer

Vurderer å stramme inn

Stortingsrepresentant Aleksander Stokkebø (H) i finanskomiteen på Stortinget er svært kritisk til at banker fortsatt bryter reglene for markedsføring av kredittkort og forbrukslån.

– Det virker som om det er aktører som spekulerer i å operere i gråsonen. Hvis de blir tatt, legger de seg flate, men da har de gjerne dratt inn så mange kunder allerede at det lønner seg selv om de kan risikere noen hundre tusen kroner i bot, sier Stokkebø til E24.

Bankene kan risikere tvangsmulkter på mellom 100.000 kroner og opp mot én million kroner hvis de bryter reglene for markedsføring.

Les også

Banksjef frykter tikkende gjeldsbombe: Slår alarm om hver tredje forbrukslån-søknad

– Jeg mener tilsynet må slå beinhardt ned på dette. Det ble avdekket mange brudd i en lignende aksjon fra Forbrukertilsynet i fjor, så det kan tyde på at reglene ikke er avskrekkende nok, sier Stokkebø.

Vil ikke spesifisere bøtenivå

– Hvor mye høyere bøter tror du man må sette for at det skal være avskrekkende?

– Jeg skal være forsiktig med å gå inn på tall, sier Stokkebø.

Han mener Stortinget bør vurdere å gjøre reglene enda tydeligere, slik at det ikke blir noen gråsoner for markedsføringen. Det kan også bli aktuelt å begrense hvilke flater bankene kan annonsere i, å dempe aggressiviteten i markedsføringen og innføre mer statlig kontroll, i tillegg til å skjerpe bøtene.

Les også

Strammer grepet om forbrukslån

– Bankene har fått sjanse på sjanse, og noen av de mest useriøse har vist gang på gang at de ikke følger regelverket. Da må vi slå hardere ned på dem, sier Stokkebø.

Forbrukertilsynet har gitt bankene beskjed om å fjerne eller endre den ulovlige markedsføringen, med svarfrist til 5. april.

– Har ansvarlig markedsføring

Bank Norwegian er én av de mange bankene (se faktaboks) som har fått brev fra Forbrukertilsynet med krav om å endre markedsføringen. Banken sier den gjorde slike endringer umiddelbart.

– Bank Norwegian har en ansvarlig markedsføring av usikret kreditt. I tillegg til å følge alle lover og regler, har vi en del selvpålagte restriksjoner. Vi annonserer for eksempel ikke i sosiale medier, på TV eller radio, sier Kai-Morten Terning, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Bank Norwegian til E24.

Les også

Bankrefs mot Siv Jensens nye forbrukslånskrav

Han forklarer at banken mottok brev fra Forbrukertilsynet om renteeksempelet som ble brukt i annonser for kredittkort, og skriftstørrelsen og skriftfargen i noen Bing-annonser for refinansiering.

– Banken legger mye arbeid i å følge bransjens egen markedsføringsnorm, lover og forskrift, samt Forbrukertilsynets veiledning. Vi endret de aktuelle annonsene samme dag det ble påpekt fra Forbrukertilsynet, sier Terning.

– Feil fra vår side

Også Sparebanken Sør har fått brev fra Forbrukertilsynet, som blant annet pekte på at en annonse med markedsføring av kredittkort fra Sparebanken Sør var i strid med avtaleverket.

– Det ble umiddelbart igangsatt tiltak internt for å identifisere annonsen og samtidig ble all markedsføring av kredittkort umiddelbart stanset, skriver direktør konsernstab Rolf H. Søraker ved Sparebanken Sør i en epost til E24.

– Annonsen dette dreide seg om viste seg å være en noe eldre bannerannonse som hadde blitt liggende igjen i vårt publiseringssystem og som ved en feil fra vår side var blitt aktivisert, skriver han.

Banken har gått gjennom sine interne rutiner for å hindre at det skjer igjen, påpeker Søraker. Han legger til at Sparebanken Sør har beklaget hendelsen ovenfor Forbrukertilsynet og fått svar at saken er avsluttet.

Strammer også inn tildelingen

De siste årene har forbrukslånsbankene fått mye oppmerksomhet, etter en kraftig vekst i utlåningen som nå er på rundt 111 milliarder kroner, ifølge Finanstilsynet.

Les også

Analytiker: Streng regulering for forbrukslånsbankene vil drive frem flere sammenslåinger

Regjeringen strammet inn på markedsføringen allerede i 2017, og tidligere i år strammet Finansdepartementet også inn reglene for hvordan forbrukslånsbankene tildeler sine lån.

Retningslinjene for utlån er nå blitt forskriftsfestet, slik at Finanstilsynet kan true bankene med bøter eller å miste konsesjonen hvis de for eksempel gir lån til folk som ikke har råd til å betjene gjelden.

Dette skjedde etter press fra en rekke partier på Stortinget, og etter kritikk fra folk som Luksusfellens Hallgeir Kvadsheim som ba Siv Jensen «ta av hanskene» for å bekjempe det han mente var uheldig praksis i forbrukslånsbankene.

Les mer: Strammer grepet om forbrukslån

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold