ESA godkjente krisepakker til flyselskapene på flekken

Flere flyselskaper er uker unna konkurs og de har ventet på en avklaring rundt krisepakkene nå som inntektene nesten har stoppet helt opp. Da ESA i Brussel endelig mottok søknaden om den norske garantiordningen på seks milliarder til Norwegian, SAS og Widerøe, godkjente de den på dagen.

Parkerte fly på Kastrup flyplass utenfor København

Johan Nilsson/TT / TT NYHETSBYRÅN
  • Marius Lorentzen
Publisert:,

Både SAS, Widerøe, Norwegian og andre flyselskap i Skandinavia har den siste tiden fått servert en rekke lovnader om statlige garantier fra de tre skandinaviske landene.

Tirsdag morgen melder Nærings- og fiskeridepartementet at den norske garantiordningen nå er operativ. Pakken ble offentlig lansert torsdag 19. mars, men det var først mandag 30. mars at EFTAs overvåkningsorgan ESA i Brussel fikk en søknad om ordningen. Den må på plass før ordningen er gyldig.

– Nærings- og fiskeridepartementet har siden enigheten på Stortinget jobbet på spreng sammen med GIEK, ESA og eksterne rådgivere for å få dette til, sier næringsminister Iselin Nybø i en pressemelding.

Det er Garantiinstituttet for eksportkreditt (GIEK) for skal organisere ordningen, som næringsministeren mener skal bidra til at flyselskapene «kan få tilgang til finansiering i markedet og til at norsk luftfart opprettholdes» gjennom krisen.

Les på E24+ (for abonnenter)

Norwegian og SAS blir forskjellsbehandlet, men det redder neppe SAS-aksjen

Godkjente på dagen

ESA bekrefter i en melding at de mottok og godkjente søknaden fra Norge samme dag:

– ESA har handlet raskt for å godkjenne garantiordningen. I disse krevende tider har pandemi-relaterte tiltak høyeste prioritet. Det gode samarbeidet med norske myndigheter og EU-kommisjonen bidro til en rask beslutning fra vår side, sier ESAs president Bente Angell-Hansen, i en uttalelse.

Norwegian har allerede meldt at de har fått to nordiske banker med på å garantere de første 300 millionene i den norske garantiordningen, slik vilkårene krever. Men hverken Norwegian, SAS eller Widerøe kan få en eneste krone i lån på konto før ESA i Brussel har godkjent garantiordningen.

Det samme gjelder for den danske og svenske garantiordningen. EU-kommisjonen har godkjent et par andre danske krisepakker til selvstendig næringsdrivende og små eksportbedrifter, men så langt har ikke EU-kommisjonen varslet at flypakkene til Sverige og Danmark er godkjent.

Gjermund Mathisen, direktør for konkurranse og statsstøtte i EFTAs overvåkningsorgan ESA, bekreftet til E24 mandag formiddag at regelverket åpner for å gi direkte støtte til flyselskapene.

– Regelverket åpner for støtte i mange ulike former, som for eksempel statsgarantier, direkte tilskudd, skattelettelser og lignende, sa Mathisen.

Les også

Norwegian har ikke betalt leien på to Dreamliner-fly

Kraftig passasjerfall

Samtidig som bransjen venter på at garantiordningene skal tre i kraft og gi penger på konto, har NHO Luftfart også sendt et brev til Finansdepartementet og Samferdselsdepartementet der bransjen også ber om direkte pengestøtte.

Flyselskaper verden over er i akutt pengemangel ettersom reiseaktiviteten har stoppet opp og billettbestillingene i stor grad uteblir. Dermed får ikke flyselskapene inn noe særlig med penger, samtidig som utgiftene fortsetter å løpe.

Avinor melder tirsdag om at antallet passasjerer ved deres flyplasser i uke 13 (23. til 29. mars) er ned 95 prosent mot samme uke i 2019.

Flyselskapene har allerede store deler av arbeidsstokken og kansellert flyginger, men de klarer ikke å stanse alle utgiftene. Derfor tømmes også kassen sakte, men sikkert.

Les også

Torbjørn Wist går fra SAS til Wallenius Wilhelmsen

Flyselskapene vil ha mer enn lån

I brevet sitt til norske myndigheter takker NHO Luftfart for «prisverdige tiltak» som så langt er innført, blant annet avgiftskutt og de omtalte statsgarantiene.

Samtidig setter man også ord på frustrasjonen til norske flyselskap og påpeker at «myndighetenes svært inngripende smitte- og reisereguleringer, gjør at store deler av den norske luftfartsvirksomheten blir tilnærmet nedstengt i en periode fremover».

NHO ønsker nå at staten stiller opp med en kompensasjonsordning:

«Omsetningsfallet, selv med statlige ordninger for kjøp (...), vil om kort tid for noen flyselskaper nærme seg 85–90 prosent. Kostnader løper selv om ansatte er permittert og fly står på bakken. Behovet for likviditet vil forsterke seg», skriver NHO Luftfart og fortsetter:

«Dette løses ikke ved utsatte betalinger eller kredittfasiliteter som øker gjelden. Dette vil dempe evnen til å bygge opp virksomhetene når reiserestriksjonene lempes og avvikles. Det er derfor nå behov for en kompensasjonsordning som begrenser omsetningstapet», skriver de videre.

NHO legger også til at Norwegian «står etter vår vurdering i fare for å gå over ende. De strenge vilkårene som er stilt i den statlige garantiordningen vil kunne være vanskelig å
innfri på den korte tiden selskapet har til rådighet».

Norwegian har så langt sikret seg tilgang til de første 300 millionene i den norske garantiordningen og selskapet jobber nå med å innfri vilkårene for de neste 1,2 milliardene.

For å få tilgang til de pengene krever den norske staten at Norwegians kreditorer frasier seg renter og avdrag i tremånedersperioden. Den siste delen av garantien på ytterligere 1,5 milliarder vil kreve at Norwegian henter inn minst 2,7 milliarder i frisk egenkapital.

Mens SAS får lånegarantier i både Sverige, Danmark og Norge, så har Norwegian så langt møtt en kald skulder utenfor Norge. I Sverige endret man reglene slik at det også er et vilkår om at man må ha et svensk hovedkontor for å få tilgang til garantien. Det krever ikke norske myndigheter av SAS.

Les også

Disse har Norwegians fremtid i sine hender

Her kan du lese mer om

  1. Coronaviruset
  2. Flyselskaper
  3. Widerøe
  4. ESA
  5. Norwegian
  6. Scandinavian Airlines (SAS)
  7. Samferdselsdepartementet

Flere artikler

  1. SAS og Widerøe har ikke tatt statsgaranterte kriselån: Nå endres pakken

  2. Norske flyselskapers redningspakke er godkjent

  3. Regjeringen med milliardpakke til flyselskapene

  4. Annonsørinnhold

  5. Regjeringen vil forlenge garantiordningen for flyselskaper til ut oktober

  6. Norwegian: Tilfredstiller krav for 300 millioner i garanti