Containerboom ga beste start på et shippingår siden finanskrisen

Årets første kvartal ble det beste for skipsbransjen på 13 år, ifølge ferske tall.

Inntjeningen til containerskip har skutt i været i årets tre første måneder.
Containerboomen
  • Anders Nybakken Kvale
Publisert:

De tre første månedene i 2021 ble, som vanlig innenfor shipping, preget av store svingninger og forskjeller mellom de ulike sektorene.

Inntjeningsfasiten viser riktignok at det for shipping som helhet ikke har vært et første kvartal med høyere gjennomsnittlig fraktinntjening siden 2008, altså like før finanskrisen herjet.

Det fremgår i en nylig analyseoppdatering fra Clarksons Research.

Selskapet har en indeks kalt «ClarkSea Index» som følger fraktinntjeningen til alle de store sektorene: Tank, tørrlast, gassfrakt og containerfrakt.

Clarksons-indeksens gjennomsnitt i årets første kvartal var på like i underkant av 17.500 dollar per dag, fremgår det.

Les også

Investorer kaster seg på container-bonanza: – Ratene er gjennom taket

Containerboom

Det sterke kvartalet forklares i stor grad med at prisen på frakt av containere til havs har blitt mangedoblet under pandemien.

Årsaken er blant annet at etterspørselen etter forskjellige varer har skutt fart, samtidig som fraktkapasiteten ikke har holdt følge.

Aktører som danske A.P. Møller-Maersk og tyske Hapag-Lloyd er blant gigantene i markedet. På Oslo Børs er MPC Container Ships det eneste rene containerrederiet.

På den positive siden er også tørrlast.

Indeksen Baltic Exchange Dry passerte 2.000 poeng i april, tilsvarende et hopp på over 200 prosent fra samme tid i fjor.

Spesielt Capesize-ratene har fått mer moment den siste tiden, og drives opp av høyere stålpriser, ifølge Clarksons.

Les også

Raskt tankstup etter Suez-åpning

Tyngede tankskip

Tankinntjeningen i spotmarkedet lå skadeskutt gjennom store deler av første kvartal.

Leieprisene for de største tankskipene, VLCC’er, er så vidt i pluss på rundt 1.000 dollar, etter å ha vært negative tidligere i år.

For rundt ett år siden lå disse ratene på 300.000 dollar per dag.

De mindre skipstypene, Suezmax og Aframax, fikk seg et inntjeningsløft i blant annet kjølvannet av blokkeringen av Suezkanalen før påske, men nivået fikk seg en knekk da fraktruten åpnet igjen.

Inntjeningen til LNG-skip (frakter flytende naturgass) i spotmarkedet stupte i løpet av første kvartal og bidro på den negative siden.

Falt kraftig gjorde også inntjeningen til VLGC-skip (frakter flytende petroleumsgass) ved årsskiftet, men i løpet av kvartalets siste måned gjorde det et markant hopp.

Les også

Kjøpspress på flytende naturgass: – Drypper ned i fraktmarkedet

Les også

«Ever Given» ligger fortsatt i Suezkanalen: – Skipet blir til vi har mottatt kompensasjon

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Containerboomen
  2. Shipping
  3. Containerfrakt
  4. Tankskip

Flere artikler

  1. Raskt tankstup etter Suez-åpning

  2. Shippingtopp tror container-boom kan vare i flere år: – Markedet er ekstremt attraktivt

  3. Containerrederiene på vei mot historisk overskudd på 700 mrd.

  4. MPC Container Ships kjøper Songa Container for 1,8 mrd.

  5. Investorer kaster seg på container-bonanza: – Ratene er gjennom taket