Også USA setter fly på bakken: – Vi skal ikke bli økonomisk skadelidende

Norwegian gjentar at Boeing må ta regningen for selskapets ekstrakostnader, etter at også USAs myndigheter onsdag satte flytypene Boeing 737 Max 8 og 9 på bakken.

KREVER KOMPENSASJON: Norwegian gjentar at flyprodusenten Boeing må dekke selskapets ekstrakostnader etter at en rekke myndigheter og flyselskaper har satt flytypen 737 Max 8 og 9 på bakken. Onsdag kveld sa også president Donald Trump at Boeings hjemland USA setter flyene på bakken etter to ulykker det siste halvåret. Her er Norwegians kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen (t.v.) sammen med konsernsjef Bjørn Kjos.

Foto: Frode Hansen VG
Publisert:,

– Vår kommentar er den samme som i morges: Vi skal ikke bli økonomisk skadelidende når nye fly må settes på bakken. Ekstrakostnader må flyprodusenten ta, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til E24.

Dermed gjentar han Norwegians krav om kompensasjon, etter at også den amerikanske luftfartsmyndigheten FAA onsdag kveld satte flyene på bakken, slik blant andre den europeiske luftfartsmyndigheten EASA har gjort.

I løpet av onsdag var det bare et fåtall selskaper og land som tillot drift av flytypene Boeing 737 Max 8 og 9, men først snudde Canada, og siden kom både USAs president, FAA og Boeing og anbefalte å sette flyene på bakken for sikkerhets skyld.

Les mer: Fire selskaper flyr videre med ulykkesflyet

Boeing har sendt ut en egen pressemelding hvor de støtter avgjørelsen om å stenge luftrommet for den aktuelle flytypen, og flyprodusenten anbefaler at samtlige 371 fly av denne typen settes på bakken.

På spørsmål om det styrker Norwegians sak at FAA nå har gransket nye bevis på bakken før myndigheten snudde og anbefalte at flyene settes på bakken, sier Sandaker-Nielsen:

– Flyene blir jo fortsatt stående på bakken, og vår uttalelse om at vi ikke skal ta regninga blir den samme.

Ifølge amerikanske aviser skal nye bevis ha avdekket likheter mellom et fly fra Lion Airs ulykke i Indonesia i fjor og ulykken med et fly fra Ethiopian Airlines i helgen.

Les mer: Trump: USA setter 737 Max 8 og 9 på bakken umiddelbart

Les også

Trump: USA setter 737 Max 8 og 9 på bakken umiddelbart

– Får mene det de mener

Eksperter sa tidligere onsdag til E24 at Norwegian neppe ville komme noen vei med å kreve kompensasjon hvis det ikke kan påvises at det faktisk er feil ved flyene.

– Hvis det viser seg at det ikke kan påvises at det faktisk er feil på flyene, er det lite trolig at Boeings advokater vil akseptere en regning fra berørte flyselskaper, sa tidligere konserndirektør og kommersiell direktør i SAS, Eivind Roald, til E24.

På det tidspunktet hadde imidlertid det amerikanske luftfartstilsynet FAA sagt at det ikke var noe grunnlag for å sette flyene på bakken, mens FAA altså har snudd i saken i løpet av onsdagen.

– De såkalte ekspertene får mene det de mener. Vi mener at dette er en regning som flyprodusenten må ta, sier Sandaker-Nielsen.

Les mer: Usikkert om Boeing dekker Max-regningen for Norwegian og de andre selskapene

Les også

Usikkert om Boeing dekker Max-regningen for Norwegian og de andre selskapene

Samlet nye bevis

Luftfartsmyndigheten Federal Aviation Administration (FAA) bekreftet onsdag kveld at flyene settes på bakken, og sa at en gjennomgang av nye bevis fra stedet hvor flyet i Etiopia krasjet i helgen og av satelittdata hadde bidratt til avgjørelsen.

– Myndigheten har tatt denne beslutningen som resultat av innsamlet data og nye bevis samlet på stedet og analysert i dag, skriver FAA, uten å utdype hva myndigheten har funnet.

Washington Post skriver imidlertid at informasjonen viste likheter mellom ulykkene i Indonesia og Etiopia, og at det er dette som ligger bak FAAs avgjørelse onsdag.

Det var USAs president Donald Trump som gikk ut med meldingen til pressen først.

– Vi kommer til å utstede et nødforbud som setter alle fly av typen 737 Max 8 og Max 9 på bakken, sa Trump i en video som er lagt ut på presidentens konto på Twitter.

Les mer: NHH-professor om Norwegian: – Gjør det eneste riktige

Her kan du lese mer om