Offshorerederier i gjeldstoppen: – Markedet er vanskelig

Svake markedsforhold har sendt flere rederier nærmere stupet. Disse må nå i forhandlinger med sine långivere.

IKKE I ARBEID: Oljenedturen har gitt utfordrende tider i flere shippingsektorer. Bildet er et illustrasjonsfoto som viser skip i opplag i Rosfjorden ved Lyngdal.

Petter Emil Wikøren VG
  • Johann D. Sundberg
  • Anders Park Framstad
Publisert:

Stadig flere selskaper får problemer som følge av oljeprisfallet og påfølgende vanskelige markedsforhold.

Og flere kan det bli:

En gjennomgang E24 har gjort av de ferskeste regnskapstallene fra 68 selskaper tilknyttet oljeindustrien og som rapporterer til Oslo Børs, viser at 25 av disse har mer kortsiktig gjeld enn omløpsmidler.

For disse overstiger altså regninger og gjeld som forfaller i løpet av de neste 12 månedene det selskapet har av bankinnskudd og utestående hos sine kunder.

Noen dager etter at nyttårsrakettene gikk i været varslet det Fosnavåg-baserte offshorerederiet Havila Shipping restrukturering, og eierfamilien jobber nå for å på plass en løsning med alle kreditorene.

Ting kan tyde på at Havila-prosessen ikke blir enestående.

Se hele gjennomgangen her: E24-kartlegging: Gjeldsbomben i oljebransjen

I brudd med lånekrav

Et av selskapene som kommer svært dårlig ut når man ser på kortsiktig gjeld i forhold til omløpsmidler er Atlantic Offshore, som har hovedkontor på Ågotnes på Stord utenfor Bergen.

Selskapet opererer 24 offshoreskip som også drives fra selskapets kontorer i Aberdeen i Skottland.

– Det som skjedde i fjor var at markedet falt med en tilhørende reduksjon i skipsverdier, som bidro til at vi kom i brudd med kravene i låneavtaler om egenkapitalandel. Da fikk vi midlertidig unntak fra egenkapitalkravet, men måtte reklassifisere deler av gjelden, sier finansdirektør Knut Kvinnsland i Atlantic Offshore til E24.

Les også

Eksperter venter flere krisegrep: – For mye stål ligger ubenyttet i norske fjorder

Reklassifiseringen innebar at langsiktig gjeld på 1.315,5 millioner kroner måtte føres opp som kortsiktig gjeld fordi lånene formelt sett er misligholdt.

– Et annet problem var at kronekursen falt kraftig og at gjelden i utenlandsk valuta økte målt i norske kroner. Den effekten måtte føres i regnskapet og reduserte egenkapitalen, sier Kvinnsland.

Les også

Finanstilsynet advarer bankene mot å undervurdere oljenedturen

Har båter i opplag

Finansdirektøren opplyser at det særlig er gjeld i britiske pund som var problematisk. Gjelden er knyttet til de 10 skipene som rederiet driver ut fra Aberdeen på kontrakter som gir inntekter i britiske pund. Den positive effekten av kronefallet på inntjeningen blir ført i regnskapene gradvis etter hvert som inntektene kommer.

Selskapet skriver i regnskapsrapporten for tredje kvartal at det er i forhandlinger med sine långivere med et håp om å få redusert låneavdragene i 2016 og 2017.

(saken fortsetter under bildet.)

MYE GJELD: Det Fosnavåg-baserte offshorerederiet Havila Shipping jobber med å få restruktert gjeld. Her ser vi skipet "Havila Harmony" utenfor Australia.

Fugro Afp

Kvinnsland vil ikke si noe om status for forhandlingene. Men unntaket fra egenkapitalkravet i låneavtalene varer frem til 28. februar, som også er datoen for avleggelse av regnskapet for fjerde kvartal.

– Jeg kan ikke kommentere det. Men vi har meldt at vi ser på strategiske alternativer for selskapet, sier han.

Samtidig sliter rederiet med et stadig dårligere marked.

– Markedet er vanskelig og vi merker det ved at vi har PSV-båter liggende i opplag, sier finansdirektøren.

Les også

– Vi må jobbe oss gjennom svake markeder

I dialog med bankene

Noe lenger sør er et annet rederi rammet av de samme utfordrende markedsforholdene. Viking Supply Ships, der den profilerte forretningsmannen Christen Sveaas er styreleder og på eiersiden, er også blant selskapene med lavest likviditetsgrad.

– Som en kan se ut av de siste kvartalsrapporter er bakgrunnen for den kortsiktige gjelden at PSV-fasiliteten som forfaller i siste halvår 2016 er klassifisert som kortsiktig gjeld, skriver administrerende direktør Christian Berg i en epost til E24.

PSV står for «plattform supply vessel», gjerne omtalt som forsyningsskip på norsk, og Viking Supply Ships har sett seg nødt til å ta ut tre av fem slike på grunn av lave ratenivåer.

Det nevnte tredje kvartalet førte også med seg nedskrivninger av selskapets PSV-flåte.

Viking Supply Ships har i stor grad finansiert skipene sine gjennom banklån med sikkerhet i skipene. Selskapet hadde ved utgangen av tredje kvartal kortsiktige banklån på 717,1 millioner kroner.

Det fremgår i tredjekvartalsrapporten av det er en risiko for brudd på lånebetingelsene, og at selskapet er i dialog med sine långivere for å sikre en langsiktig finansieringsløsning.

Christian Berg opplyser at det sistnevnte fortsatt er gjeldende.

– Vi beklager at vi av hensyn til gjeldende policys ikke gir ytterligere kommentarer så tett opp mot rapportering av fjerdekvartalstallene, som publiseres om kun tre uker.

Les også

Slik forklarer PGS milliardene som forsvant

Les også

– Håper nesten at den lave oljeprisen varer litt lenger

Les også

E24-kartlegging: Gjeldsbomben i oljebransjen

Les også

– Åpenbar konkursfare dersom oljeprisen forblir lav

Her kan du lese mer om

  1. Oljebransjen
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. E24-kartlegging: Gjeldsbomben i oljebransjen

  2. Oljebremsen har blåst bort verdier for over 100 milliarder kroner

  3. Kriserammet rederi varsler restrukturering

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Havila skriver ned flåten med over 700 millioner kroner

  6. Nordea vil heller ha skip enn Olympics gjeldsplan