Dockwise vil bygge nytt fraktmonster
Varsler emisjon samtidig med solide resultater.
For å bygge det nye skipet, som foreløpig bare går under betegnelsen "Type 0", trenger tungløftrederiet Dockwise
OSE
DOCK
tilførsel av opptil 100 millioner dollar.
Prislappen på det nye fraktmonstret er nemlig solide 200 millioner dollar.
Til gjengjeld får Dockwise et skip som er 275 meter langt og 70 meter bredt, og som kan frakte mer enn 100.000 tonn. Det nye skipet blir større en selskapets nåværende kjempe, Blue Marlin.
Disse båtene er primært beregnet på å frakte tunge installasjoner til olje- og gassindustrien.
- Vi ser at våre kunder i økende grad tar i bruk større installasjoner for å utvinne hydrokarboner på dypt vann, og vårt nye skip vil være en nøkkel i vår støtte av oljeselskaper, oljeserviceselskaper og verft, sier konsernsjef André Goedée i Dockwise i en pressemelding.
Dockwise regner med å ha en full sysselsetting for det nye skipet i det det seiler ut fra dokken i slutten av 2012.
Solide resultater
Samtidig med annonseringen av et nytt monsterskip, presenterer også Dockwise solide resultater for 3. kvartal.
Selskapet fikk et driftsoverskudd på 35,5 millioner dollar, mot 37 millioner dollar på samme tid i fjor. Omsetningen faller også litt, fra 113,8 millioner i fjor, til 108,9 millioner dollar i år.
Gjelden er redusert til under 600 millioner dollar - noe sjefen omtaler som en milepæl - og ordrereserven er økt til 400 millioner dollar.
- Dette har ledet oss frem til beslutningen om å investere i et nytt og større skip. Både våre aksjonærer og våre lånegivere stiller seg positiv til denne beslutningen, sier André Goedée.
Dockwise har hovedkontor i Nederland, men har - som følge av børsnotering i Oslo - store norske aksjonærer. Største aksjonær er Skagen Vekst, mens Odin er henholdsvis 3. og 5. største aksjonær med to forskjellige fond.