Kjos: - Systemet vårt
virker

Norwegian har endelig passert lavprisselskapet EasyJet på kostnader. Nå vil Bjørn Kjos snart også dele ut utbytte.

DRØMMER OM 100 DREAMLINERE: Administrerende direktør i flyselskapet Norwegian, Bjørn Kjos, var i perlehumør da han presenterte knalltallene for andre kvartal, og spøkte med at han ville ha hundre dreamlinere.
  • Henrik Wiedswang Horjen
Publisert:

- Velkommen til beste lavprisselskap i Europa, var velkomsthilsen en glisende Norwegian-sjef Bjørn Kjos liret av seg før selskapets knalltall ble servert torsdag morgen.

Selv om flyselskapet går så det suser både på topp- og bunnlinje er det like fullt et beskjedent utbytte selskapet aksjonærer har fått utbetalt etter gründerdrømmen til Kjos.

- Jeg er stor aksjonær selv og skulle gjerne tatt ut utbytte, men vi må utvikle en solid butikk først, sier Kjos.

Selskapet har ikke utbetalt utbytte et eneste år, selv om aksjen har gått som en rakett på Oslo Børs.

LES OGSÅ: Norwegian til himmels etter knallresultat

- Vi må bygge et solid fundament før vi kan utbetale utbytte, og vil utbetale det jevnlig når vi først begynner med det. Når det vil skje vil jeg ikke slå fast nå, men jeg kan si så mye som at vi ligger svært godt an.

- Bedre enn EasyJet

For med en synkende enhetskost på hele 9 prosent til 0,42 kroner tar selskapet kraftige jafs inn på de billigste aktørene i markedet. Billigselskapet EasyJet er allerede passert. Spanske Vueling er neste konkurrent Kjos akter å passere.

Lavest kostnader av alle har omstridte RyanAir med 0,23 kroner.

- Vi ser at systemet vårt det virker, og det ser vi også når vi sammenligner oss med andre. EasyJet er nå passert på veien nedover. Nå gjenstår det bare å passere Vueling (0,41 kroner, red.anm.), og det vil vi kunne klare i løpet av relativt kort tid, sier Kjos

- Kostnadsbilde ser bra ut, og vi vil ha ingen problemer med å konkurrere med EasyJet fra vår base på Gatwick, sier Kjos entusiastisk.

Aksjemarkedet ser også ut til å dele Kjos’ entusiasme, og sender aksjen opp nærmere 10 prosent torsdag morgen.

LES OGSÅ: Norwegians resultat imponerer analytikerne

Svak krone svekker

Eneste sky på himmelen er den ufordelaktige kronekursen for selskapet.

Ikke siden juli i fjor har dollaren vært i like høy kurs som dagens nivå, hvilket slår negativt ut for flyselskapet som har 40 prosent av kostnadene knyttet opp mot dollar.

E24 BØRS: Sjekk valutakursene her

Selskapet tyr også til en massiv prisstimulering ved lanseringen av nye ruter fra nye knutepunkter som London Gatwick og Alicante. Dette vil i det korte bildet senke inntektene.

- Det er klart at man vil ikke være godt tjent med for høy dollarpris. Alle aktørene er avhengig av oljepris og dollar. Men etter litt tid så vil markedet justere seg enten det er høyere dollar eller oljepris, sier Kjos til E24.

- Yield-situasjonen har vi guidet på vil være avtagende. Den vil være vedvarende stabil, men med den kapasitetsveksten vi fronter stimulerer vi på pris for å fylle flyene, sier finansdirektør Frode Foss.

Både Kjos og Foss påpeker at det er volum som teller, og at London – Tenerife er en like trafikkert rute som Bergen – Oslo. Med Norwegians kostnadsbase vil ikke selskapet ha problemer med å konkurrere mot andre på disse rutene.

LES OGSÅ: - Flypassasjerer må ta regningen for økte oljepriser

Kortvarig prisstimulans

Norwegian-gründeren ser heller ikke for seg at prisstimuleringen er noe selskapet trenger å holde på unødvendig lenge for å vinne konkurransen om kundene.

- Man vil alltid kjøre kampanjer når man går inn i en ny base. Hvor lenge prisstimuleringen vil vare vil avhenge av tidspunkt og hvilket marked man går inn i, sier Kjos til E24.

Hvor lenge ser du for deg at denne prispolitikken vil vare?

- Går man gjennom sommersesongen vil det være fort oppe der. Når det gjelder typiske fritidsruter som de vi har fra London så vil justeringen gå relativt fort, sier Kjos til E24.

- Når man går inn i typiske forretningsruter som Oslo – London, og man setter inn ny kapasitet vil det gå lengre tid før den kommer på plass, utdyper konsernsjefen videre.

Kjos ser imidlertid ikke for seg at prisstimuleringen vil vare spesielt lenge.

- Bare i løpet av sommersesongen vil vi være oppe på det nivået vi bør ligge, sier Kjos.

- Prisreduksjonen vil avta noe etter hvert som ny ekspansjon setter seg, supplerer finansdirektør Foss.

Til slutt, hvor mange Dreamlinere må du ha før du blir «happy»?

- Hundre, sier Kjos før han bryter ut i gapskrattende latter.

LES OGSÅ:

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Norwegian og Easyjet inngår samarbeid

  2. – Én av avtalene kommer på plass i løpet av kort tid

  3. Bjørn Kjos vil lage global lavprisallianse

  4. PA: Norwegian vurderer å kjøpe Monarch Airlines

  5. Solgte Gatwick-slots til Wizz Air: – Skulle gjerne ha hjulpet Norse