Dropper outsourcing: SAS beholder bakketjenestene i Oslo, København og Stockholm

Etter mye om og men vil SAS beholde bakketjenesten selv på Skandinavias tre største flyplasser. Linjestasjonene i Gøteborg og Malmø blir fortsatt outsourcet.

BLIR I SAS: De bakkeansatte på SAS Ground Handling på Oslo Lufthavn er glade for at de fortsatt skal være en del av flyselskapet, og ikke bli overført til et annet selskap. Illustrasjonsbilde fra Oslo Lufthavn

Foto: Cornelius Poppe NTB scanpix
Publisert:,

SAS har lenge jobbet med å få til store kostnadsbesparelser siden selskapet var nær konkurs høsten 2012.

Én av elementene i den store omstillingen av selskapet har vært å få langt mer fleksible kostnader, og outsourcing av bakketjenestene har vært et sentralt element i dette arbeidet.

Nå blir det imidlertid ikke noe av outsourcingen på flyselskapets tre hub'er: Oslo Lufthavn, Arlanda og Kastrup. Det varsler selskapet i en børsmelding onsdag.

Selskapet inngikk i september 2015 en intensjonsavtale med Aviator Alliance Europe om at de skulle ta over bakketjenestene på disse tre flyplassene, samt på linjestasjonene i Göteborg og Malmö.

– Etter en analyse og evaluering av tilbudet, har SAS og Aviator blitt enige om å kun ferdigstille forhandlingene om overføringen av bakketjenestene i Göteborg og Malmö, skriver SAS.

Flyselskapet skriver at de kommersielle vilkårene for å overføre bakketjenestene ved de tre største flyplassene ikke var til stede.

– SAS' digitaliseringsstrategi vil gjøre det mulig å ytterligere strømlinjeforme og bedre kundeopplevelsen innen sfæren av bakketjenester. Selskapets syn er at dette best kan oppnås på egen hånd, skriver SAS videre.

Aviator ble til i desember 2010 gjennom fusjonen av Nordic Aero, Røros Flyservice og Norport Ground Handling. I 2011 ble danske Novia og Sturup Handling kjøpt opp.

SAS skriver at de forventer å få forhandlingene med Aviator om bakketjenestene i Göteborg og Malmö i havn i løpet av sommeren i år.

Les også

Bjørn Kjos og den store revejakta

Fikk avtale med Widerøe

SAS har allerede outsourcet sine linjestasjoner rundt i verden og Skandinavia til tredjeparter, men beholder altså kontrollen på de tre største flyplassene selv. I oktober i fjor ble det klart at Widerøe tar over bakketjenestene for SAS på de norske flyplassene utenom Gardermoen.

850 ansatte fordelt på 14 linjestasjoner ble overført til Widerøe den 1. februar, og SAS leier nå bakketjenester på disse norske flyplassene av Widerøe.

SAS skriver at de har spart 300 millioner svenske kroner over de siste to årene gjennom effektivisering og outsourcing i bakketjenesteselskapet sitt, SAS Ground Handling.

Les også

Finn.no om flyprisstriden: – SAS har rett

Måtte finne ny makker

Arbeidet med å overlate bakketjenestene til noen andre har ikke gått helt knirkefritt for SAS.

I juni 2015 ble det kjent at forhandlingene med Swissport om å ta over SAS Ground Handling hadde gått i vasken. SAS sa da at de var i «diskusjoner med andre aktører».

Intensjonsavtalen med Swissport ble opprinnelig annonsert i mars 2013, men Swissport skulle også fusjonere med Servisair på den tiden. I oktober 2013 ble det klart at avtalen mellom Swissport og SAS var forsinket. Da solgte SAS nemlig bare 10 prosent av SGH til Swissport, og uttalte at forhandlingene med selskapet ble utsatt til sommeren 2014. Swissport hadde blant annet mer enn nok med å håndtere oppkjøpet av Servisair.

Når Swissport-avtalen ikke ble noe av, fikk SAS tilbakeført aksjeandelen på ti prosent av Ground Handling.

Hvis forhandlingene om bakketjenestene i Göteborg og Malmö går som planlagt vil SAS altså ha overført alle bakketjenester utenom deres tre hjemmebaser.

– Utrolig gledelig

Forhandlingssjef Bente Ørberg i fagforeningen Junit, tidligere kjent som Luftfartens funksjonærforening, er svært glad over beslutningen som SAS nå har offentliggjort.

Flere av de bakkeansatte er organisert i denne foreningen. Hun forteller at det har vært en lang og hard jobb for å få SAS til å beholde bakketjenestene sine.

– Dette er veldig positivt og utrolig gledelig, sier Ørberg til E24.

Hun sier at de ansatte er veldig glade for å fortsatt kunne være ansatt i SAS.

– Det er dette de har kjempet for. Det er viktig å ha en seriøs arbeidsgiver, og det får man i SAS, sier Ørberg.

Hun sier at prosessen rundt outsourcingen av bakketjenestene, først gjennom forhandlingene med Swissport som gikk i vasken, og deretter med Aviator, har vært belastende for de ansatte fordi man over lang tid ikke har visst hva som ville skje.

– I de andre avdelingene i SAS er man også glade for at de ansatte på bakken for fortsette i SAS, sier hun om bakkeoperasjonene på Gardermoen.

– Hvordan har det gått med de ansatte på de norske linjestasjonene som ble overført til Widerøe?

– Det virker som folk er fornøyd med at det ble Widerøe. Det er jo et seriøst selskap, sier hun.

Les også

SAS angriper Norwegian i svar til regjeringen

Les også

Tar av mot SSB-tall

Les også

SAS skal fylle 400.000 nye langdistanseseter i år: Miami topper bookinglisten

Her kan du lese mer om