Nye miljøkrav til skipsfarten

Ekspertene spår bonanza for tankskip. Kan én joker ødelegge festen?

Europeiske oljeraffinerier som sliter i motbakke kan bremse tankskip-rederier i medvind. Fondsforvalter Kenneth Tveter er «skremt» over utviklingen: – Jeg følger med på dette hver dag

KOMPLEKST SAMSPILL: IMO 2020-regelverket vil påvirke samspillet mellom oljeraffinerier og tankskip.

Koji Sasahara / TT NYHETSBYRÅN
  • Eirik Billingsø Elvevold

Det såkalte IMO 2020-regelverket, som skal kutte svovelutslipp fra skip fra og med 1. januar, seiler opp som en svært viktig faktor for shipping-aksjene på Oslo Børs.

– Etter mange år med dårlig inntjening kan rederiene som gjør det bra få fem-seks helt fantastiske år, sier hedgefond-forvalter Tor Svelland i London-baserte Svelland Capital.

– Markedet forventer bonanza i shipping, særlig i tank, sier kollega Kenneth Tveter.

Men det er også frykt å spore hos forvalterne i London – og frykten stammer fra Europa.

Les hele saken med abonnement

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Drivstoffgapet som kan avgjøre det nye shippingspillet

  2. Spetalen-selskap endret oljeveddemål: Fikk saftig corona-smell

  3. Betalt innhold

    Johan Sverdrup kan vinne på Saudi-Arabias ambisjoner

  4. Betalt innhold

    Shipping i karantene: Dette er oppskriften på comebacket

  5. Betalt innhold

    Skjebnevalg i skipsfarten: Dette er aksjene som kan seile gjennom miljøstormen

  6. Tankkjempe vil tjene på nye utslippskrav: – Går fra null til stor etterspørsel