Nye miljøkrav til skipsfarten

Ekspertene spår bonanza for tankskip. Kan én joker ødelegge festen?

Europeiske oljeraffinerier som sliter i motbakke kan bremse tankskip-rederier i medvind. Fondsforvalter Kenneth Tveter er «skremt» over utviklingen: – Jeg følger med på dette hver dag

KOMPLEKST SAMSPILL: IMO 2020-regelverket vil påvirke samspillet mellom oljeraffinerier og tankskip.

Koji Sasahara / TT NYHETSBYRÅN
  • Eirik Billingsø Elvevold

Det såkalte IMO 2020-regelverket, som skal kutte svovelutslipp fra skip fra og med 1. januar, seiler opp som en svært viktig faktor for shipping-aksjene på Oslo Børs.

– Etter mange år med dårlig inntjening kan rederiene som gjør det bra få fem-seks helt fantastiske år, sier hedgefond-forvalter Tor Svelland i London-baserte Svelland Capital.

– Markedet forventer bonanza i shipping, særlig i tank, sier kollega Kenneth Tveter.

Men det er også frykt å spore hos forvalterne i London – og frykten stammer fra Europa.

Les hele saken med abonnement

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Drivstoffgapet som kan avgjøre det nye shippingspillet

  2. Betalt innhold

    Skjebnevalg i skipsfarten: Dette er aksjene som kan seile gjennom miljøstormen

  3. Analytiker: IMO 2020 vil løfte tankaksjene enda høyere i år

  4. Spetalen-selskap endret oljeveddemål: Fikk saftig corona-smell

  5. Betalt innhold

    Johan Sverdrup kan vinne på Saudi-Arabias ambisjoner

  6. Betalt innhold

    Derfor er tankaksjer vinnerne på oljekollapsen